Pagan Megalith nihilizmus... Interjú a duóval

Február utolsó napján a Neverheard Distro három black metal kiadványt eresztett a világra, melyek közül számomra a zseniális Pagan Megalith: Viharjárás kazetta lett a kedvenc. A rozsdás hangzású, de mégis érthetően tálalt mű nagyon közel áll a műfaj második generációs receptjéhez, aminek talán a Darkthrone lehet az emblematikus zenekara. Direkt időzítettem az interjút a kritika elé, hogy valami információhoz is jussak a csapatról. Hogy ez a küldetésem mennyire járt sikerrel, azt döntsék el Önök! Nem emelem ki, hogy melyik tag válaszolt egy adott kérdésemre, mivel magam sem tudom... Néhol kitalálható.

2004-ben alakultatok. Összefoglalnátok pár szóban a bandáról, amit feltétlen tudni illik?


Így van, a Pagan Megalith 2004 végén jött létre, egy heves fellángolást követően, amit a Black Metal második hullámában történő elmélyedés okozott. A műfaj titokzatossága, evilágon kívülisége tűnt igazán vonzónak - a metalzenei jellemvonások csupán ezekkel együtt érkeztek.
Visszatekintve a kezdetekre, ez egy ösztönös lépés volt részünkről: a zenehallgatás nem volt elég, hamar megszólalt egy erős belső késztetés, hogy ezek a hangok saját kezekben is megszólaljanak. Az első kiadott demó, a 2006-os From Hell to the Highest Peaks még ennek az ösztönösségnek a jeleit viseli magán, igen egyszerű formákat használva.
A 2007-es évben megindult a koncertezés is, a formáció az Extreme Noise Fest honi undergound fesztiválon debütálhatott.


Ezt követően, 2008-ban megírásra került az első nagylemez, amely az Ólomharangok címet kapta. Itt a korábban használt angol nyelv helyett már magyarul íródtak a dalszövegek. Kikristályosodott a zenekar üzenete, amelyet velejéig átjár a léttel való szembenállás.
A zenekar a második album rögzítését 2010-re tervezte. A komponálást és próbákat követően, közvetlenül stúdióba lépés előtt azonban a feloszlás mellett döntöttünk. Olyan tényezők jelentek meg, amikkel a Pagan Megalith nem kívánta beszennyezni működését.
Majd 2016-ban újjáéledt a formáció, először annak apropóján, hogy ezt a félbehagyott, Viharjárás című lemezt rögzítse. A felvételek után ez digitális formátumban elérhetővé is vált, illetőleg az anyagot idén a hazai Neverheard Distro kiadó kazettán is közreadta. A megjelenés dátuma 2017. február utolsó napja volt.

Pontosan mi most a zenekar felállása, illetve a Viharjáráson ki milyen hangszert kezelt?

Nincsen jelentősége, hogy a Viharjárás lemezen ki min játszott. Nem azért hallhatóak hangszerek az anyagon, hogy azzal hangszeres játékunkra helyezzük a hangsúlyt. Mindez egy magasabb erőt szolgál, a Semmi erejét, mely általunk, a dalaink által árad.
Tényszerűen a Pagan Megalith-ot jelenleg ketten alkotjuk, Tuhlv és Ae, élőben Vick dobossal kiegészülve.

Ez a hozzáállás számomra nagyon szimpatikus. Gondolom elhatárolódtok a pózolástól.

Nézd, egyeseknek a hullafestésben megjelenő zenekar látványa önmagában megmosolyogtató. Mindig a hallgatóság saját meggyőződésen múlik, hogyan bírálja az előadókat. Ráadásul a Black Metal tradicionálisan bővelkedik a külső jegyekben, amilyen ruhában, kiegészítőkben megjelennek a zenészek. Bőven van ok a félreértelmezésre. A választóvonal valahol ott van, hogy ha mindezek önmagukért, a hiúság kielégítéséért, divatcikként vannak jelen, vagy egész más okból, mert valamilyen jelentésel bírnak, a zenéhez hasonlóan.
A hangszeremet, amit koncerten használok, embervér borítja. Tisztában vagyunk vele, hogy valakinek ez is póz.

Egy kicsit aprólékosabban szeretnék érdeklődni a felvétel körülményeiről. Hol zajlott, és ki csinálta a keverést?

A lemez kivitelezését elejétől végéig magunk végeztük. Stúdiózáshoz azokat a felszereléseket használtuk, amik éppen rendelkezésünkre álltak. Hiszünk abban, hogy minden ilyen tárgy csupán eszköz, nem cél. Erős víziókkal kezdtük a munkálatokat, a tapasztalatainkra hagyatkozva, így a folyamatban idegen jelenlétének nem volt helye.


Dani, rólad tudni lehet, hogy sok formációban is érdekelt vagy. Mi van most például a Karsttal?

A Pagan Megalith-ban a Tuhlv nevet viselem. Ezzel elhatárolódni vágyunk önmagunk élő, földi valójától, annak emberi nevétől is. Holt szellemeket testesítünk meg, amik aztán feladatuk bevégeztével újra a ködbe vésznek.
Épp is ezért ebben az interjúban nem akarnék részletesebben kitérni önmagamra. Kérdésedre válaszolva, a Karst jelenleg is aktív, mostanában felvételekkel foglalkozunk, idén több anyag is várható.

A kazettaborítón mégis megjelent a fényképed, fényképetek. Ennek mi az oka? A nemlét szemléltetése nem úgy lenne tökéletes, ha teljes lenne az arctalanság is?

Amit a fotókon látsz, nem a civil énünket hivatott megjeleníteni. Kihasználjuk a vizuális csatornák adta lehetőséget, hiszen ez egy másik kifejezési eszköz a szavakon, hangokon túl.
Érdekes a felvetésed, de az arctalanságban történő zenélés ugyanúgy egy félmegoldás, egy B-terv, mintha vállaljuk hozzá az arcunkat. Élőként mindez nem lehet több, mint a nemlét egyfajta modellezése… a Semmi képviselete úgy LESZ tökéletes, ha majd már végre elnémultunk.

A honlapotok szerint az újjáalakulás óta egy koncertetek volt. Tervezitek folytatni az élő szereplést?

A színpad egy nagyon fontos felülete az Életellenes Propagandának, amit képviselünk. Tehát igen, egyelőre vállalunk koncerteket, amennyiben a feltételek és körülmények megfelelőek számunkra. Nem lépünk színpadra "csakazértis", így ha ez végül megtörténik, annak minden szempontból jelentőséget adunk.



Hogyan látjátok a hazai black metal és úgy általában az egész színtér helyzetét?

A zenekarunk és annak műfajának kapcsolata egy nehéz kérdés. Mostanra fel kellett ismernünk, hogy már a kezdetektől nem azért játsszuk ezt a zenét, hogy ezt a zenét játszhassuk, hanem mert ez egy magától értetődő kifejezési módnak tűnt annak mögöttes tartalmaihoz. Ebből fakadóan nem igazán foglalkoztat minket a színtér mindenkori helyzete.
A jelen nem nekünk szól, és mi sem szólunk senkinek. Vissza akarunk nyúlni majd egészen olyan időkig, mikor még nem létezett a Black Metal; hiszen amiből táplálkozik és amit számunkra hordoz, az ősibb és univerzálisabb, minthogy kizárólag a torzított gitárok közé legyen zárva.

Ez emkeztet kicsit a Karst hitvallására, talán annyi különbséggel, hogy ott a punkos elemek is előjönnek. Sok black metal szerző retteg a punk jelzőtől. Ti hogy vagytok ezzel?

Úgy általában, a korai Black Metal-ban jelen lévő egyszerű zenei formákról, "lázadó" jellegről valóban érződik, hogy valamiképp a punk-ból is eredhetnek. Miránk mint zenekarra azonban nem gyakorolt közvetlen nagy hatást ennek a műfajnak szellemisége. A Pagan Megalith nem az életből fakadó mocskosságot keresi, ellenkezőleg, a Tisztaságot.


Pagan_Megalith_nihilizmus_Interju_a_duoval
Írta:
Nagaarum
2017. március 3., péntek, 15:18
Facebook:
Armand 2017. március 3., péntek, 18:14
Armand
Csatlakozott:
2016. május 7.
Hozzászólások: 79
Ajánlanám a figyelmeteknek a csapat zeneszerzőjének, alkotó-agyának Czakó Dánielnek (Czakó Dániel Trió) post-ambient experimetal projeketjét.
http://www.youtube.com/watch?v=JhARr3yT2Gg&list=PLiBjm72_ckGi6cdw0Zy1p72TBNiBwmFhQ&index=2
Koncertek
METAL XMASS 2.
december 23., 19:00,
Hemo Klub
december 29.,
Dürer Kert
Christmass Blackmass VIII.
december 29.,
Ti Ti Tá
Gloryhammer, Civil War, Noctis
január 8.,
Barba Negra
The Rise of Chaos World Tour 2018
január 21.,
Barba Negra
továbbá
© 2001-2017 Fémforgács - Impresszum - Az oldalról
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
This page took 0.024 seconds to render