Voodoocult (1995)
"Elképedek a gondolatomon, s el is mosolyodok közben önnön magamon, persze tudom: a szó csak szó marad, a tett pedig múlttá aszalódik. A bohóc flamingót jár, s a kántor dalra fakad, a kertvárosi takarítónő olvasni kezd. Egy 67 éves nyugalmazott katonatiszt, gyermekkorára ébred, méltatlanul számon kérve egykori önmagától karrierének minden egyes komolyabb-felnőtti - és egzisztenciát építőbb; ám gyermekfejjel nem érthetőbb pontjait. Bekorongozott 15 éves, üvegszilánkokon szökell, vérző meztelen talpára néz, a metszett bőr és a húsra fakadó nászára: üvegpalota - suttogja, s tovább ugrál..."
/Pataki Zoltán - Az EGÉSZ, avagy egy furcsa történet/


Nem a világot váltotta meg, pedig kezdetekben nagyon azon volt a német Voodoocult. A Screw kapcsán már szóbahoztam, így illett is róla írnom, ám idő hiányában ezt csak most tudom a nagyérdemű elé tárni, mesélős és kultuszépítő cikk lesz, annyira nem is szánom kritikának, bár a pontszám azért mutatja, hogy nem egy Salamon töke fényességű dologról beszélhetünk . Szóval az ipari thrash formáció keltezése 1994 tavaszára tehető, mikor is gondolva egyet Philip Boa azt mondta, megcsinálja az indusztriális zene tejfelét a legjobb és nevesebb metal zenészekkel. A dolgok szépen és gyorsan pörögtek, s még abban az évben két kislemez jellegű kezdeményezés után napvilágot látott a Jesus Killing Machine. Ezen olyan arcok nyomultak együtt, mint Dave Lombardo (Slayer, Testament, Fantômas vagy éppen az Apocalyptica – melyhez van kapcsolódása ennek a kritikának is, hiszen ugyanaz a személy készítette mindkettő borítóját, de majd kifejtem később részletesen is). Aztán csak hogy pár nevet említsek; az egykori Chuck Schuldiner (ugyebár Death és még sok más mellékvonal, R.I.P. – 2001), Waldemar Sorychta (Grip Inc., Despair, Enemy of the Sun, Eyes Of Eden illetve a Kreator-ös Mille Petrozza. A korongnak megvolt a maga varázsa, de nem tudták összeegyeztetni igazán a két műfajt, tehát inkább valamiféle modernebb prüttyögösebb thrasht hallhattunk rajta, mint hogy az fémtechnológiás gyár apokalipszis szédült volna le hozzánk. Erre aztán a frontember Philip Boa is hamar ráeszmélt (a hangját vagy szeretjük, vagy nem – én magam is azt vallom; hallottam már jobb ipari orgánumot is), s gyakorlatilag feloszlatta a brigádot, ami annyira nem is volt nehéz, hiszen csak pár próbára és stúdiózásra röffent össze a bagázs. Már 1995 elején egy limitált single dologgal jöttek ki, melynek a címe When You Live As A Boy volt, majd ezt követte pár hónappal később a második, s egyben utolsó Voodoocult lemez. A felállás a következő volt – tartva a koncepciójához magát, most sem kis nevekkel gyürkőzött neki a próbatételnek; Gabby Abularach a kultikus ősHC Cro-Mags disznóolból, Jim Martin ugyebár a Faith No More-ból, s persze Markus Freiwald, mint dobos az akkoriban még létező és virágzó thrash csapásból, a Despair halmazából dobta latba tudását a nagy mi majd most megmutatjuk projektnek. A többi név nem sokat mond nekem se, bár a sampleres Moses Pellberg egész érdekes ipari-noise-elektró dolgokkal próbálkozott, kár hogy hivatalosan semmi se jelent meg, csak egy kislemez és némi demós tétel terjeng a neten, ott is a zártabb hubok berkeiben. Visszatérve az imént a borítóra és a közös pontra; az elkövetője Dirk Rudolph, aki több Apocalyptica fedőhöz is kapcsolható, de volt dolga a folk-metal In Extremo-hoz is, ahogy a Die Toten Hosen nem egy borítóját passzította össze a maguk lázadásával. Mellesleg a 95-ös Voodoocult fedője és bookletje tökéletesen azt a képi világot és fotóművészetet hordozza magába, amely Dirk-nek annyira a vénájában van, úgymond csak önmagát adta. A korongot a Motor Music adta ki, gyakorlatilag mai napig beszerezhető itt-ott, hiszen ez a kiadó felelős nem egy Rammstein albumért is, szóval akinek nagyon megtetszik a dolog, az használtan akár idehaza is megveheti némi időráfordítással. Na, de lássuk a hosszúra sikerült bevezető után mit is kapunk a korongon!


Ellentétben a már említett debüttel a 95-ös anyag erőssége abban rejlik, hogy ügyesen toldották meg a modern thrash elemeket az ipari monstrumok hadával, így a végeredmény egy érdekes és egész életképes hibrid, melyhez tegyük hozzá, hogy immáron 15 éves, s mai szemmel korántsem tűnik annyira korszakalkotónak vagy modernek. S nem is az! Csak érdekes és jól sikerült próbálkozás, amelyre érdemes időt szánni, hátha pár nóta túllép a megszokott határokon, ugyanis jó dalokkal tele van, míg a töltelék elenyésző. Kiemelném a remek alapokat, és a punk-heavy jellegű témákat, melyek gyökerei súlyos thrashekből építkeznek. Gyakori a ritmusoknál a csattogó, lépegető samplerek térhódítása, kapunk pár remek refrént, suttogó misztikumot és rap-es hip-hop vezekléseket, kalapácsütésekkel, csörlőkkel, punkos lüktetéssel, s valamivel, ami valami totálisan másik világból szakadt ránk. Csattogó fényképezőgépek, megtaposott hordók, elszállós kórusok, ahogy pl. az I Close My Eyes Before I Bleed kezdése nekem a korai Cypress Hill vagy House Of Pain dolgait jutatta eszembe, némi Minsistry-vel és FLA-val vegyítve. De itt van még nekünk a technos és populáris When You Live As A Boy (avagy a slágergyáros tétel – haha), vagy az Exorcised By A Kiss masszív és gonosz szaggatása, a Die Erotik Der Maschine lüktető ujjazása, lucskos motozása a hüvelyek pinagrágiájában, nem is beszélve a záró Electrified Scum puritán punk-thrash támadásáról, melynek a refrénje, mintha csak a Motörhead szólaltatta volna meg… Természetesen minden dal összerakott, de nem mind jön át igazán, így hát a második nagylemez nem tekinthető mesterműnek, s talán még gyengébb is mint a debüt, ám a varázsa, a varázsa az csodálatos, nagyon is egyedi jellegű. A lemezt a basszeros Dave "Taif" Ball fiatal testvérének Simon (Sam) Ball-nak állít tiszteletet és emléket, aki meghalt mialatt a korong készült – a szövegvilágot elnézve nem éppen a megszokott búcsúztató és végső kapituláció. Az érdekesség még az talán, hogy két oda nem illő idézettel is színesebb a booklet, mindkettő tipikusan olyan filozófiát és önvalóságot hordoz magában, amely tökéletesen tükörképe és megtestesülése a Voodoocult-nak, ez pedig a jó öreg Nietzsche illetve a Pestisből ismeretes Camus
Végül a formáció 96 környékén feloszlott, valószínűleg Philip Boa ezzel a projekttel sem volt elégedett, pedig a társadalomkritika része nagyon erős, s ebben a kontextusban át is jön az orwelli valóság; a megfigyelt és megfigyeltetett média-opció szuggerálásával. Boa barátunk más vizekre evezett a Voodoocult, pedig ma már csak egy bizonyos körökben kultikusnak számító emlék, egy olyan korszakból, mikor még tinik voltunk, s nem azt a CD-ét vagy kazettát vettük meg, amelyiket akartuk, hanem amelyik felelhető volt a lemezboltokba. Ennyi volt a német „All-star metal project of Philip Boa” avagy Philip Boa & The Voodoocult… videó ízelítőnek pedig már csak egy kis propagandát tudok mutatni…



Voodoocult_Voodoocult_1995
Kiadó:
Stílus:
Ipari thrash metal hempergés némi vegyi hasadással
Értékelés:
 
Pont
: 8.9 / 10
 
Külalak
: Igényes
 
Hangzás
: Jó
Dalok:
1.Welcome To A New Season Of Deathwish (3:19)
2.King Of The Beautiful Cockroach (4:12)
3.The Stranger (2:42)
4.I Close My Eyes Before I Bleed To Death (5:02)
5.When You Live As A Boy (4:25)
6.Exorcized By A Kiss (4:26)
7.Cliffhanger On A Bloody Sunday (5:10)
8.Violenca (4:44)
9.Egomania (4:46)
10.Die Erotik Der Maschine (4:24)
11.Electrified Scum (3:38)
Írta:
haragSICK
2010. augusztus 8., vasárnap, 00:11
Facebook:
bjorn666 2010. augusztus 12., csütörtök, 10:20
bjorn666
Csatlakozott:
2006. november 2.
Hozzászólások: 295
Jó hogy megemlékeztél róluk. Én még emlékszem erre, meg azokra a lemezboltos időkre is, amikor bármit megvettem ami végre a Rock/Metal szekcióban volt...kazin :-)
Az első lemez klippje mindenképp emlékezetes azért még:

de a másodikról is van:

Koncertek
The Rise of Chaos World Tour 2018
január 21.,
Barba Negra
Cryptoriana World Tour
január 21.,
A38 Hajó
European Pilgrimage Tour Part III.
január 22.,
A38 Hajó
Gods Of Violence Tour
január 26., 18:00,
Barba Negra
British Punk Invasion
február 2., 17:00,
Barba Negra
Downfall of Gaia, Hamferđ
február 9.,
Kvlt
továbbá
© 2001-2018 Fémforgács - Impresszum - Az oldalról
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
This page took 0.046 seconds to render