Márványmenyasszony (2016)
A Nomad új lemezét nagyon vártam. Nem titok, a Hotel Polimer albumukat nagyon szeretem, sokat is hallgattam. Máig elő-előveszem. Azon is nagyon jó dalokat írtak Jánosi “Cicó” Szabolcsék, nem is várhattunk persze mást olyan háttérrel, mint a kultikus és klasszikus jelzővel egyaránt illethető The Bedlam. És nem szabad elfeledkezni a Nomad első felállásáról sem, illetve a még Fodival készített első Végál.om.. albumról sem.


A 2014-es reinkarnálódott vagy inkább újraformálódott csapat - én legalábbis úgy érzem - most állt igazán a saját lábára. A Márványmenyasszony címet viselő új lemez tucatnyi dalát ugyanis már teljes egészében ez a négyes írta meg.
Sőt, amellett hogy Cicó jegyez minden szöveget, még a felvételekben is benne van a keze.
A grafikai munka megint szemet gyönyörködtető, ahogy a Hotel Polimernél, úgy itt is Bödecs András munkája teszi kerek egésszé az élményt.
Mert bizony élményt nyújt ez a tizenkét dal. Ha kategorizálni kell, akkor bátran nevezhetjük csak és kizárólag rocknak a Nomad dalokat. Van ebben persze keménység, mélység, de könnyed játékosság, sőt, ha úgy tetszik még popularitás is. Nyilván hiba volna a Bedlam időket visszasírni, vagy akár számonkérni, hisz ez már egy következő fokozat, evolúció, ha úgy tetszik. Változott a környezet, változott a felállás, változtak a tagok is...

Az utolsó katona a címe alapján talán a záró tétel is lehetne, de nagyon jó helye van nyitóként. Igazi lendületes Nomad szerzemény, s a szövegével is elégedett vagyok. Ez amúgy az egész anyagra is igaz.

A Boldogság felügyelő viszont az a dal, amivel sehogy sem tudok megbarátlozni. Találok benne olyan témákat, szövegrészeket, amikkel sikerül, de egészében nekem valahogy kilóg a lemezről. Ennek ellenére a tempója miatt simán el tudom képzelni, hogy élőben akár be is jöhet. … aztán lehet, hogy pont a tempó az, ami miatt nem működik nálam… Marci viszont vitán felül nagyot énekel benne.
Jól is jön az ezt követő Húzz fel magadhoz, ami visszavesz a tempóból, és van egy különleges megnyugtató lüktetése.
A szerelem ilyen szerintem klipért kiált. Persze nyilván földhöz ragadt húzás volna egyfajta motoros, utazós dolgot filmre venni, ennél biztos sokkal jobb ötletek is vannak, de nekem ilyen hegyek közt motorozós képet fest. Amúgy meg jó példája a Nomad képességének, amikor a keményebb, húzósabb dolgokat dallamos, sodró, urambocsá’ slágeres témákat egységgé gyúrják. És akkor nem beszélek a hangszerelési finomságokról (2:10-től figyeljétek csak!).



De a Minden történet kezdése a bluesos szájharmonikával is érdekes, ebben egy kis újkori Kowa érzés mellé később némi finom jazz hangulat is becsúszik. Fincsi!
És még a mondanivaló is nagy igazság, szépen megfogalmazva.

A Maradj még az előző lemez Mammon országával állítható párba a mondanivalót tekintve. Micsoda dinamikai egység van benne, a zene meg a szöveg egysége. És mekkorát énekel ebben is Marci!
Nem akarom egyenként kielemezni a dalokat, de a szöveges videóval megtámogatott Igazábólt azért megemlítem. Ez talán a lemez legfémesebb tétele a bólogatásra ingerlő riffekkel.



A Sajnálom már igazi rádiós sláger, de azért a végére ebben is ott a különlegesség. Vonósok egy Nomad dalban? Miért ne! Nagyon odaillő.
Mondjuk én ezt kissé rövidebbre vettem volna, picit soknak érzem a refrént ennyiszer...

A záró címadó pedig számomra a lemez egyik csúcspontja. Az egy dolog, hogy zeneileg és énekileg (Marci szavalós része telitalálat!) az, de szövegileg is. És Levi bőgője is királyul hallatszik. (Nem csak itt!)



És akkor itt mondok köszönetet, mert a Grungery-s dalpremierhez készült mini interjú (vagy interjúrészlet, ahogy tetszik) sokat segített a lemez értelmezésében. Nyilván magam is rájövök, hogy ez egy keretes “történet”, az első és az utolsó dal ráadásul ezen túl még a koncepciózus tematikát is erősíti.

Az biztos, hogy a mai Nomad dalok szólhatnának akár nagyobb közönséghez is, a potenciál megvan bennük, hogy a fiatalabb generációt is megszólítsák.
De ennek kapcsán azt is meg tudom érteni, ha valaki, aki a Bedlam vagy a korai Nomad felől érkezik, annak akár csalódást is jelenthet ez a kissé populárisabb megközelítés.
Én viszont azt mondom, kezeljünk mindent a helyén! Ez egy jó lemez, ami a Hotel Polimer-ből simán következik, de annak erényeit továbbfejlesztve.
Az erénye, hogy DALOK hallhatók itt, megjegyezhető dallamokkal, refrénekkel, több síkon is értelmezhető, ám mégsem elvont, művészkedő szövegekkel, s ez az ami miatt - számomra legalábbis - az év kiemelkedő hazai lemezei közé repíti a Márványmenyasszonyt.
Nomad_Marvanymenyasszony_2016
Kiadó:
Stílus:
modern rock
Értékelés:
 
Pont
: 8.5 / 10
 
Külalak
: Gyönyörű
 
Hangzás
: Kiváló
Dalok:
1.Az utolsó katona
2.Boldogság felügyelő
3.Húzz fel magadhoz
4.Bárcsak itt lennél
5.A szerelem ilyen
6.Minden történet
7.Csak a szélre várok
8.Maradj még
9.Ez az a nap
10.Igazából
11.Sajnálom
12.Márványmenyasszony
Írta:
9000Sanyi
2016. november 4., péntek, 06:17
Facebook:
Nomad, Igor'z - 2016. december 30. Gozsdu Manó Klub
Koncertbeszámoló, 9000Sanyi @ 2017. január 10., kedd, 14:32
Nomad interjú
Interjú, 9000Sanyi @ 2016. március 17., csütörtök, 14:03
Nomad - Hotel Polimer (2014)
Kritika, 9000Sanyi @ 2015. január 28., szerda, 17:04
Nomad interjú
Interjú, 9000Sanyi @ 2014. november 23., vasárnap, 07:54
The Bedlam - ICONOCLAST|2009 - 2009.03.20. Bp., Diesel
Koncertbeszámoló, 9000Sanyi @ 2009. március 29., vasárnap, 19:29
Koncertek
Maximum Evocation Tour 2017
október 26., 20:00,
Barba Negra
Igorrr, Broken Note
október 26.,
Dürer Kert
Anathema - The Optionist Europe 2017
október 27.,
Dürer Kert
20 Years Of Plays Metallica By Four Cello
október 27.,
Művelődési Központ (MOM)
The Wrong Tour to Fuck With Europe 2017
október 27.,
Supersonic - Blue Hell
továbbá
© 2001-2017 Fémforgács - Impresszum - Az oldalról
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
This page took 0.01 seconds to render