Anatomia
Cranial Obsession (2017)

    Nem tudom, hogy pusztán a véletlen játéka lenne-e, vagy egy interdimenzionális lény által vezényelt algoritmus a folyamatos egyensúlyérzet megteremtése érdekében, de egy lehangoló dolgozatjavítás mellé egészen hangulatos death/doom lemezeket kaptam promóciós fiókomba. Nemrég írtam az amerikai Spectral Voice erős, 9 pontos rettenetéről, aminek hangulata nem engedett kevesebbet adni, de az igazsághoz hozzá tartozik az is, hogy a kerek és magabiztos pontszámot már kiosztottam magamban a japán Anatomia Cranial Obsession lemezének, mely a régi sulis death fanok egyik legkedvesebb produkciója lehet ebben az évben.
   A félelemkeltés és hangulati elemek helyett a japánok maradnak a jól bevált formuláknál: szanaszét heverő testrészek közt rögzített, mocskos hangzással és öblösen mély hörgéssel párosított death metalt játszanak súlyos lassulásokkal párosítva. A 2002-ben, Tokióban indult zenekarnak mindösszesen a harmadik nagylemezéhez van ugyanakkor szerencsénk, ami feltételezi a rutint és a megfelelő érettséget. A fejlődés és rutin azonban nem pusztán a lemezek számával áll összefüggésben, fontos, hogy ne adják egymásnak olyan ütemben a zenészek a próbaterem kilincsét, mint egy nyilvános illemhely esetében. Ebből a szemszögből is szerencsés az Anatomia, mert betonbiztos alapító párosa, Jun Tonosaki és Takashi Tanaka eddig hirtelen felindulásból még csak egy gitárost fogyasztott el nyárson, félig átsütve, akinek a 2012-ben helyére került Yukiyasu Fukaya már bízhat benne, hogy nem lesz baja és húsából nem lesz kaja... Túl sok ismert zenekart, projektet felesleges keresni velük kapcsolatban, de aki érdeklődik a keleti death metal iránt, az biztosan találkozott már az 1992-es, hazájában kult státusznak örvendő Transgessor zenekarral, melyben Tanaka dobosként tevékenykedett.


 
    Nyilvánvaló az Anatomia szellemi öröksége ezzel a formációval kapcsolatban, mely szintén a kegyetlenségre és a súlyra alapozta meg produktumát, de ahhoz sem férhet kétség, hogy ez az új lemez nem másol, hanem tovább mélyíti az élve boncolt ember rémálmait. Ugyanakkor a banda saját hangjának nyilvánvaló keresgélése is most ért véget, mert a Cranial Obsession folyamán önálló borzalom kerekedik. A lidércnyomás a Necrotic Incision aprításával veszi kezdetét, hogy aztán horrorisztikus billentyűkkel vonszoljon át minket a pokol kapuján. A gitárok némileg összeolvadva, alaktalan masszaként nehezednek a hallgatóra, míg a dal végén úgy ki nem lapítanak, hogy bugyborékolva távozik belőlünk az élet. A laza meneteléssel nyitó Fiend is meglehetősen hülyére vesz minket, fokozatosan, szinte zsinóron vezet át az őrületbe pár perces, puszta instrumentális agymenésével. A viszonylag rövidnek tekinthető kettős után már nincs visszaút, megcsupaszítva, becsapva, megszégyenítve állunk a téboly urának színe előtt, aki a Vanishment képében szabadítja ránk az Anatomia legjavát. Rabszolgává leszünk és lomha léptekkel hordjuk a zsákokat a túlvilági malomból, mely nem búzát, hanem csontokat őröl. Ha már anatómia, akkor érdekesség: a csontmalom létező orvosi eszköz, leginkább a szájsebészetben alkalmazzák...
    Ettől a képtől azt hiszem, hogy egy Morbid Hallucination címen futó szerzemény sem tud megszabadítani, sőt, inkább már nem csak látni véljük a malmot, de hallhatjuk gépiesen forgó alkatrészeinek nyikorgását, számítóan hideg precizitással kattogó, ismétlődő ütemeit. De még mindig inkább a munka és a rabszolgaság, mint az üzem mögött végtelenbe nyúló, kietlen, vörösen izzó pusztaság, melybe a meditatívnak szánt, mégis inkább 9 percnyi hidegrázást biztosító Excarnated enged mélyebb betekintést. Szinte már felszabadítóbb death metalért történő könyörgésünkre érkezik meg a Uncanny Descension, ami nyomasztásban ugyan nem maradna alul elődjéhez képest sem, de a vissza-visszatérő duplázónak és a fogós, ritka húzós gitároknak köszönhetően ad némi emberi kapaszkodót a hallgatóknak.
 

    A kiadvány „legslágeresebb”, talán legjobb dala, amit a gazdánk szökési kísérletként értelmezhetett, mert megszabadítva minket a hétköznapi robottól ugyan, de egy feneketlen dögkút mélyére vetett minket az idők végezetéig. Időtlen időkig. Ennek zenei megfelelője a lemez gyakorlatilag második felét képző Abysmal Decay és Resurrence, melyek funeral doom kiadványokat megszégyenítő agóniával kecsegtetik a nagyérdeműt.
   Na szóval, nem egy belépő szintű kiadvány az új Anatomia, ahogy a hangpróba folyamán többször is elő szokott kerülni a „csak beavatottaknak” kifejezés, ez most is teljes mértékben megállja a helyét. Ugyanakkor, ha technikázás, mellébeszélés, művészkedés helyett pusztán egy pokolbéli utazást kívánsz bármiféle agyalás nélkül, ahol a kiszáradt, összeaszalt bőrödet rezgetik meg a lefogott témák, akkor jobbat idén ennél a lemeznél nem nagyon fogsz találni.
 
Anatomia_Cranial_Obsession_2017
Kiadó:
Stílus:
death/doom metal
Értékelés:
 
Pont
: 10 / 10
 
Külalak
: Igényes
 
Hangzás
: Jó
Dalok:
1.Necrotic Incision (4:25)
2.Fiend (3:10)
3.Vanishment (11:44)
4.Morbid Hallucination (5:30)
5.Excarnated (9:37)
6.Uncanny Descension (8:02)
7.Abysmal Decay (15:27)
8.Recurrence (10:38)
Írta:
boymester
2017. november 11., szombat, 17:23
Facebook:
Pale Divine - Pale Divine (2018)
Kritika, boymester @ 2018. október 14., vasárnap, 14:07
Owl - Nights In Distortion (2018)
Kritika, McFrost1977 @ 2018. október 14., vasárnap, 13:28
Black Oath - Behold The Abyss (2018)
Kritika, boymester @ 2018. október 7., vasárnap, 15:21
Acolytes Of Moros - The Wellspring (2018)
Kritika, boymester @ 2018. október 7., vasárnap, 15:13
Famyne - Famyne (2018)
Kritika, boymester @ 2018. október 7., vasárnap, 15:03
Northern Crown - Northern Crown (2018)
Kritika, boymester @ 2018. szeptember 19., szerda, 20:11
Koncertek
Knights Call Tour 2018
október 21.,
Barba Negra
Death is Just the Beginning...
október 23.,
Barba Negra
Rise of the Underground Tour 2018
október 23.,
A38 Hajó
Uriah Heep
október 23.,
Akvárium Klub
20 Years of Chaos European Tour 2018
október 23.,
Supersonic - Blue Hell & Kvlt
ReBuilt To Tour 2018
október 24.,
Barba Negra
Tony MacAlpine, Levi Fantasy
október 25.,
Dürer Kert
továbbá
© 2001-2018 Fémforgács - Impresszum - Az oldalról
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
This page took 0.101 seconds to render