Gargantuan Blade
Gargantuan Blade

(Zenekar • 2022)
boymester
2022. szeptember 30.
1
Pontszám
8.5

Körülbelül másodszor indult el a finn Gargantuan Blade lemeze, amikor Armand kolléga rám írt, hogy itt van ez a szikár, lecsupaszított vegytiszta doom, amire általában igencsak könnyen rábólintok. Az időzítése nem, de megérzése tökéletes volt ezzel kapcsolatban, hiszen idén elég kevés olyan anyag született eddig, melyre ezek a jellemzők ráfoghatóak. Nincs rossz évünk, de inkább a megbízható bandák lemezein tengődünk, mint a friss alakulatokén. Ezen is változtatni tudott kicsit a banda, még ha a lehető legkiszámíthatóbb zenét is játsszák a világon. Ennek az az oka, hogy a zenekar egyszerűen fogta a tradicionális doom nagykönyvét, bemagolta annak minden sorát, belevéste a próbaterem falába. Azt sem tartom kizártnak, hogy közös megegyezéssel azonnali büntetéssel sújtották azt, akinek esetleg eredeti ötlete támadt a felvételek közben. Persze nem is lehetett nagyon mást várni egy olyan formációtól, aminek legfőbb tagja és mozgatórugója Samuel Wormius, akinek bőven akad rutinja és elképzelése a doom metal ezen formájáról. Több helyen epikus doomként is hivatkoznak erre az anyagra, gondolom a tiszta vokál miatt, de sokkal közelebb áll ez a lemez egy Saint Vitus, Acolytes Of Moros koronghoz, mint mondjuk a Candlemasshoz. 

Samuel a sajnos kevés lemezzel jelentkező The Wandering Midget énekeseként törtek a The Reverend Bizarre babérjaira, menet közben pedig részt vett olyan jó kis projektekben, mint a Serpent Warning. Mindemellett a finn underground egy igen foglalkoztatott tagja, aki nem válogat a death és black metal formációk között sem, ha vendégként vagy élő fellépőként kell helytállnia. A többiekről nem sikerült különösebben információkat gyűjtenem, mivel épp úgy nincs jelölve a nevük mellett semmi, ahogy a zenekar születését tekintve sem. Nem hinném, hogy ezek a hosszúra, nehézre, de kerekre csiszolt dalok néhány hónap leforgása alatt születtek volna, így biztos, hogy megelőzte már némi munka. 

A hosszadalmas firkából remélhetőleg lejött, hogy ide fanatizmus szükséges a teljes átélést illetően, ez nem a kezdő hallgatóság számára összedobott dalcsokor még akkor sem, ha összesen 36 percet ölel át. Ezen a játékidőn ugyanis csak 4 tétel osztozkodik, melyek közül a legrövidebb is öt perces, a többi a bűvös tízes környékén mozog. Kimért, cammogó riffek, végtelenbe tartó idővonal jellemez minden szerzeményt, melyekben csak ritkán kóstolunk bele a tempóváltásokba is. Ehhez jön  a tiszta, akár operásnak is tekinthető ének, bár Samuel dallamok terén igencsak visszafogott. A borítón sem egy magasztos jelenettel találjuk szemben magunkat, sokkal inkább juthat eszünkbe róla egy vad világban játszódó, sötét fantasy. A hangzás is tökéletesen illeszkedik a koncepcióhoz: igazán ősi doom alapokon nyugszik. Ez azt jelenti, hogy hiába lassú, a dobokban megtalálható a plusz energia, érezni az izomtömeget, ami a csapást méri, a basszus jól hallható és időnként önálló életre kel, míg a gitár folyamatosan lépked előre egy láthatatlan rifflétrán. Ezen felül nincs is más a Gargantuan Blade sufnijában: néhány dögösebb gitárszólón, rövidebb gyorsulásokon túl itt cicomának, felesleges köröknek bizony nem maradt hely. A leírtakat szerintem már az első, Necromancer’s Blood kapcsán megtapasztalhatjuk, bár a maga hét percével ez még a slágeresebb oldalát képviseli a lemeznek. A már említett szerényebb énekdallamok ellenére nagyon jól működik nyitó tételként: elriasztja azokat, akik nem értik és képes rabul ejteni azokat, akik most kapnak rá erre a folyamatosan lüktető, önismétlésével révületbe ejtő világra. A másodikként érkező Black Lotus már jóval izmosabb és mélyebb nála, bár egy igazán furcsa okból kedveltem meg igazán…Ebben a dalban Samuel hangja kifejezetten emlékeztetett az idén áprilisban elhunyt Luther Veldmarkra néhány helyen. A Hooded Priest-nak köszönhetően nagy rajongója voltam az egyébként 52 évesen távozó dalnoknak, aki már ránézésre is doom metal frontembernek született (ha tippelni kellett volna ismeretlenül a foglalkozását, akkor elsőre szerzetest, másodjára metal énekest mondtunk volna). 

A valódi epikusságot egyedül a Dungeon Lord hordozza magában, bár a dobra épülő lüktetés és hangulat leginkább a Cirith Ungolra hajazott. Ez a dal a legrövidebb, de a lemez hangulata talán itt éri el a tetőpontját, hogy aztán szépen lecsillapodhasson a játékidejét tekintve monumentális Spectral Pillagers segítségével. Ekkora méretben már mindent szabad, de a hagyományos doomban csak keveset egy tipikus záró opuszban: könnyed akusztika, több érzelmet megjelenítő vokál, de a háttérben folyamatosan guillotine-ként zakatoló riffek kísérnek el minket az utolsó úton, bár akinek bejön, annak nem kell sok az újraindításig.

A Gargantuan Blade az év egyik nagy meglepetése számomra. Gyakran követek hasonló projekteket úgymond csecsemőkoruktól, melyek aztán sosem váltják be a reményeket, erre itt terem a semmiből és vastagon aláhúzatja a nevét, hogy itt vagyok, mától számolnotok kell velem. Remélem is, hogy így lesz és nem olyan hirtelen tűnik el a projekt, ahogy érkezett. 

Gargantuan Blade – Gargantuan Blade (2022) (1 komment)

  • ZolixiusRex ZolixiusRex szerint:

    Huh. Ez azért nem semmi. Még, hogy elsőlemezes együttes? Ja. De. Elég súlyos. Talán a Dungeon Lord a legbefogadhatóbb a hossza miatt. A többi tuti nem lesz soha rádióbarát a hossza miatt, de az meg kit érdekel. A gitárhangzás mintha a gyökereket idézné. Remélem nem egyszeri project lesz ez, mint ahogyan írod. Köszi az ajánlót.

Dreki Ferdhast Tour 2024 Dreki Ferdhast Tour 2024
September 09.
Scorching Europe 2024 Scorching Europe 2024
September 10.
Tones of Decay III. Tones of Decay III.
September 13.
Insane Folkride Minifest Insane Folkride Minifest
September 14.
Nytt Land Nytt Land
September 18.