Church of Misery
Born Under a Mad Sign

(Rise Above Records • 2023)
BB94TM
2023. július 5.
0
Pontszám
10

Itt van, amire olyan sokat vártunk: ármány, erőszak, szekták, vérfürdő, penge, puskapor. És ez nem az esti híradó! A 2023-as évben új lemezzel jelentkezett a Church of Misery, amit ma már nyugodtan értelmezhetünk az alapító Tatsu Mikami szólóprojektjeként. Ismét hallgathatjuk, hogyan szedték áldozataikat a nyugati világ mészárosai, akiket ha szemét lennék, a modern kor apostolaiként neveznék meg. Hét év hosszú idő – ennyi telt el az And Then There Were None óta, ami annak idején finoman szólva sem vált instant kedvenccé, de a mai napig vegyes visszajelzéseket kap rajongói körökben. Ennek oka főként a „csak” vendégként meghívott Scott Carlson vokálja volt, ami a maga nemében tök oké, de a Repulsion sokat látott alapítójának (többek közt megjárta a korai Death-t, később pedig a Cathedralt is) helyenként hörgős, de mindenképp nyers énekstílusa nem mozog túl széles skálán, ami viszont elengedhetetlen lenne a Chruch groove-jaihoz. A zene egyébként rendben volt. Az egyik legszimpatikusabb ebben a bandában, hogy úgy tudnak albumról albumra megújult sounddal előállni, hogy közben nem hagyják el a doom és a heavy blues diktálta alapvetéseket. Nagyon bírtam a Master of Brutality éles (Neggy azon olyat bömböl, a hideg ráz) és a The Second Coming borzasztóan agresszív, kásás hangzását is, most pedig ismét úgy érzem, valami mást kaptam.

Sajnálatos viszont, hogy Mikami mester mellől úgy hullik ki időről időre a tagság, mintha fizetnének érte, az előző év őszén azonban egy izgi énekescseréről adott hírt a japán brigád. A velük öt évet eltöltött (azért hangsúlyozom, mert ez hosszúnak számít) és a rajongói live-ok alapján ígéretesnek tűnő Hiroyuki Takano helyére visszatért a banda 1995-ben elsőként rögzített, majd végül csak sokadikként megjelentetett lemezén ténykedő Kazuhiro Asaeda, aki közben ráadásul Tatsu régi szerelemprojektjéhez, a Sonic Flowerhez is csatlakozott, és együtt egy olyan albumot dobtak piacra, ami küti a közfalat. Simán megtettem az év legjobbjának 2022-ben.

És ezen a ponton muszáj számot adnom egy hatalmas tévedésemről. Eleinte jókora távolságtartással kezeltem Kazuhiro ismételt megjelenését, de nem ok nélkül. Az imént említett majdnem debüt, a Vol. 1 sosem tartozott a nagy rajongói kedvencek közé, így az enyémekhez sem, a magyarázat pedig egyszerűen csak annyi, hogy gyenge a vokál. Ettől függetlenül ajánlom, mert nem kifejezetten rossz anyag, de ha az ember ismeri a későbbi kiadványokat, nyilvánvaló, hogy miért nem lehet azokkal egy lapon említeni. Majd jött az új Sonic, tényleg egy hatalmas mű lett, de zeneileg többet merít a blues világából, mint a Chruch of Misery, és bár valóban hallható a jelentős fejlődés, amin Asaeda 95 óta keresztülment, szinte biztos voltam benne, hogy nem az ő orgánuma a jó választás a Born Under a Mad Signhoz. Jómagam amúgy is azokhoz a menthetetlen nosztalgiázókhoz tartozom, akik még mindig visszasírják Yoshiaki Negishit. Aztán koppantam. Nem kicsit. Teltek a hónapok, néha jött egy pici infó, nem sok, de legalább tudtuk, hogy célegyenesben a lemez. Majd a semmiből megkaptuk a borítót, a dallistát, a dátumot, de ennél fontosabb, hogy érkezett egy előzetes dal is, a választás pedig az országúti gyilkosként emlegetett Randy Kraft munkásságát (16 és 67 közé tehető az áldozatainak száma) megéneklő Freeway Madness Boogie-ra esett. És hogy meg lett énekelve! A refrénig el sem jutottunk, világossá vált, hogy minden rosszallásom tévedés volt, mert a jó Kazuhiro nem csak ebben, de az összes többi dalban egyaránt sikerrel fogja venni az akadályt. Többször mintha nem is ugyanazt az embert hallanám – az ilyen kellemes meglepetések miatt éri meg sok zenét hallgatni.

Jellemző intróval kezdődik minden; híradós szignál, majd elsül a fegyver. Nem egyszer. Korábban a Church-felvezetők utáni első hangok brutálisak, de egyben teátrálisak voltak, a Beltway Sniper (elsőként John Allen Muhammad kerül reflektorfénybe, aki 2002-ben társával együtt 10 emberrel végzett az amerikai fővárosban) esetében viszont inkább a vészjósló a megfelelő jelző. Bekúszik a riff, majd a még duruzsuló bemondót félbeszakítva beverik a fejed a betonba. Véget ért a hallgatás. Mintha egy ünnep kezdődne. De ez nem tavasz, nem hanami, ez a vérontás és a riffek ünnepe! Több szempontból is kiemelkedő az új lemez, vegyünk sorra párat. A jelenleg kék korszakát élő zenekar mintha még sosem lett volna ennyire a blues hatása alatt. Nyilván ezúttal is határtalan a Black Sabbath worship, így érthető egy alapvető vonulat, de ahogy jönnek a dalok, feltűnően nagy az influence, amivel egyébként rutinosan bánnak. Nem állítanám, hogy a régi-új vokalistának köszönhetően alakult így, mert a nóták elvileg már az érkezése előtt készen álltak, de ki tudja, előfordulthat, hogy helyenként belenyúltak a kedvéért, végül is jól áll neki a műfaj. Az tuti, hogy Tatsu sokat molyolt az új Sonic Flowerrel, inkább onnan eredhet az erősebb blues-hatás. Minden dalban felfedezhető, de példaként álljon itt a Henry Howard Holmes kreatív energiáit dicsérő Murder Castle Blues (a kétszintes „Gyilkos Kastély” büszke megálmodója 27 gyilkosságot ismert be, de úgy tartják, a tényleges áldozatok száma akár 200 felett is lehet). Asaeda ebben játszik leginkább a hangjával, a sorok több helyen is érdekes hajlításokkal érnek véget, ami hatásos technika, biztosan létezik rá zenei szakkifejezés.

A hosszan jammelős középrészeket és lezárásokat az előzőekben sem nélkülözték, de ez az eddigi leghosszabb Church of Misery, 53 perc felett a játékidő, így bőven megférnek rajta gondolkodósabb pillanatok és egy-két meglepetés is. Egy mondat erejéig visszakanyarodnék máris az első tételhez, ahol említést érdemel a záró gitározós melankólia, amihez hasonlót talán még egy korábbi lemezen sem hallhattunk. És végig nagyon egyben van a sound! Ennyire talán soha korábban. Semmi nincs túlhúzva, tökéletes a balansz, egyszerűen szerethető az egész. Hagyomány, hogy az új szerzemények közé beékelődik egy cover is – többnyire a 70-es évekből –, a Born Under a Mad Sign a Haystacks Balboa nevű csapatot tiszteli meg. Bevallom, még sosem hallottam róluk, de a Spoiler elég meggyőzően szól a japánok előadásában, külön öröm az orgonálós vonulat. Összegezve: már elsőre megüt az album, de többszöri hallgatás után ér el igazán, garantáltan fedeztek majd fel benne újdonságokat ti is. Nem akartam személyes kedvencet megnevezni, de a Come And Get Me Sucker mellett nem tudok csak úgy elmenni. A Dávidista keresztény gyülekezetről, illetve a vezér David Koresh-ről (93-ban az amerikai hatóságok 51 napos háborúban csaptak össze a szektával, melynek során 86 ember vesztette életét) szóló eposz egy valódi pöröly, ami úgy sújt fülön, hogy napokig remegni fogsz tőle.

Zárásként annyit, hogy ez nem a klasszikus blantolós stoner, amire a kanapén chillezel. Tatsu Mikami zenéje azért különleges, mert bőven adagolja a pszichedelikus elemeket, megy a jam ezerrel, de mégsem engedi, hogy elszállj, megragadja a végtagjaidat, földön tart a nyers agresszivitás. Úgyhogy vedeljetek szakét, örvendezzetek, a Church of Misery visszatért!

Dreki Ferdhast Tour 2024 Dreki Ferdhast Tour 2024
September 09.
Scorching Europe 2024 Scorching Europe 2024
September 10.
Tones of Decay III. Tones of Decay III.
September 13.
Insane Folkride Minifest Insane Folkride Minifest
September 14.
Nytt Land Nytt Land
September 18.