Kaliforniai álom

 
Damien Chazelle.
Jegyezzétek meg e nevet!
Ha egy fiatal rendező gyakorlatilag első komolyabb munkájaként dob egy hatalmasat, az még lehet a véletlen műve is. Viszont ha ezt képes megismételni, akkor ott már többről van szó. Tehetségről, géniuszról!
És ez a kölyökképű, 1985-ös születésű srác a Whiplash után elkészítette az utóbbi évek egyik legvarázslatosabb filmjét.
A Kaliforniai álom (eredeti címe La La Land) egy bő két órás zenés, romantikus, olykor drámai és legfőképp színpompás (idő)utazás, mely az első percek után úgy beszippantja a nézőt, hogy el sem engedi a végéig. Sőt, még órák, napok múlva is a hatása alatt van. Legalábbis velem ez történt.
Pedig nem rajongok túlzottan sem a musicalekért, sem a romantikus filmekért…
Persze nem mindegy, hogy egy musicalben milyen a zene!
Itt ugyanis Damien szerzőtársa, a Whiplash zenéjét is jegyző Justin Hurwitz valami elképesztő munkát végzett!


Biztos vagyok benne, hogy mind a direktor, mind a zeneszerző hatalmas jazzrajongók.
Ergo érzek egy bizonyos küldetéstudatot, missziót az ő ténykedésükben, hogy filmjeikkel népszerűsítsék a műfajt.
A film sztorija röviden:

„Mia (Emma Stone), a feltörekvő, fiatal színésznő és Sebastian (Ryan Gosling), a szépreményű jazz zongorista a Csillagok Városában, Los Angelesben keresi az álmait. Mia meghallgatásról meghallgatásra jár, és csak arra vágyik, hogy végre ne szakítsák félbe, Sebastian pedig szenvedélyesen küzd azért, hogy a klasszikus jazzt újra divatba hozza. Távlati terveikben a hollywoodi karrier, illetve egy saját zenés klub megalapítása szerepel – ekkor botlanak egymásba egy zsúfolt autópálya kellős közepén.
A két fiatal szerelemre lobban, és vállvetve segíti egymást a kudarcokkal kikövezett úton. A sikerért keményen meg kell küzdeniük, ám eljön a nap, amikor dönteniük kell, mennyit hajlandóak feláldozni az álmaikért.”

Ez talán egy átlagos, zenés-romantikus mozit ígér, de szerencsére a Kaliforniai álom jóval több annál! Egy óda, egy főhajtás a jazz és Hollywood felé.


Mindig is szerettem az olyan alkotásokat, amikben több mozis/filmes jelenet látható, tehát kicsit „film a filmben” érzetet keltenek. Ebben is frankó, ahogy pl. a moziban nézi a két főhős a Haragban a világgal című James Dean klasszikust, majd egy hirtelen ötlettől vezérelve ellátogatnak a film egyik helyszínéül szolgáló planetáriumba, ahol egy mesés, éneklős-táncolós, szürreális jelentnek lehetünk tanúi. Bár kétségtelenül Hollywood aranykora előtt tisztelegnek a készítők, sokszor az európai alkotások (francia, olasz) hatása is érződik a filmben.


A színészek szintén zseniálisak, Ryan Gosling egyre univerzálisabb karakterré kezd válni, Emma Stone pedig hihetetlenül bájos. J. K. Simmons cameója parádés, a Whiplash ismeretében szinte várja tőle az ember a trágár szavakat, de ezúttal megússzuk! 😀
A filmzene extra-klasszis, több vissza-visszatérő téma, dallam is azonnal rögzül, a moziból hazafelé menet speciel párommal együtt dúdoltuk a City of Stars dallamait.
Amit a két főszereplő ad elő.


Sok zenés film csúszik el azon, hogy a muzsikust játszó színész keze/lába nem úgy mozog, mint ahogy a zene alapján kéne. Vagyis nem tanítják be nekik az adott dalt. Itt viszont Gosling valóban úgy mozgatja az ujjait, úgy nyomkodja a klaviatúrát, mint aki tényleg tud zongorázni!
Tehát minden részletre figyeltek a készítők.
A nyálasság, sziruposság csapdáját is sikerül elkerülniük, mert a drámai él, az életszagúság is ugyanúgy jelen van a filmben.
Ezzel együtt mégis igazi „feelgood” mozi ez, szórakoztat, elgondolkodtat, hatással van a nézőjére. A zene miatt ear, a látvány miatt pedig eye-candy. Az a fajta, amit látni kell moziban!


Igen, még a keményszívű, underground metalarcoknak is! 😀

http://www.youtube.com/watch?v=uYAVeW3z3Io&


Dreki Ferdhast Tour 2024 Dreki Ferdhast Tour 2024
September 09.
Scorching Europe 2024 Scorching Europe 2024
September 10.
Tones of Decay III. Tones of Decay III.
September 13.
Insane Folkride Minifest Insane Folkride Minifest
September 14.
Nytt Land Nytt Land
September 18.