Aetherius Obscuritas interjú


Üdvözletem Arkhorrl! Mi az aktuális helyzet az Aetherius Obscuritas háza táján?


– A legfontosabb dolog most természetesen a „Fekete Orvosság” lemezmegjelenés. Nagyon boldog vagyok, hogy végre-valahára a boltokba került, hiszen több, mint egy évig pihent a fiókban. Természetesen ez nem az én hibám, a kiadó új nyomdával és csapattal dolgozik, akik nem tudták az általam méretezett (szabvány, eddig mindenhol jó volt) lemezborítót a saját kis templatejükbe rakni… ilyen és ehhez hasonló, komoly szakmai tudást igénylő munkát nem voltak képesek megcsinálni az erre a célra felvett, és ezért fizetést kapó emberek. Szóval ez egy kicsit bökte a csőrömet, de arcom a jövő felé tekint (magyarul szarok bele).
A másik aktualitás a koncert DVD anyaga. Nincs még egyértelmű sorsa a videónak, én mindenképpen szeretném a koncert jelentős részét feltenni a netre is. Kicsit tovább tart a vágás/utómunka, mint azt gondoltam, nagyon kevesen értenek igazán ehhez a dologhoz (minőségi, profi szinten) és éppen ezért nagyon kevés az idejük, és az árát is jól megkérik a dolognak. Na, szóval ez volna másik dolog ami a jelenhez köthető.

Tartsunk egy rövid időutazást, kanyarodjunk vissza egészen 2002-2003-ig. Ekkoriban alakult meg ugyanis az egyszemélyes projekted, amely azóta 5 nagylemezt adott a köznek. Gondoltad volna akkor, hogy 2009-ben már jelentős hallgatókört maga mögött tudó zenei művet teszel le az asztalra?

– Kezdetben egyáltalán nem is foglalkoztam azzal, hogy megismerjék a zenémet. Most is van kb. 20-30 ember (amolyan igazi, vérbeli fanatikusok), akikről tudom, hogy igazán fontos számukra a zeném, és nekem ez elég. Persze ők is az évek során ismerkedtek meg a zenekarral, és még vannak nagyon sokan, akik szeretik, akik meghallgatják, vagy akik majd csak most fognak megismerkedni vele… Igazából egy embert már találtam, akit mindig érdekelni fog ez az egész: magamat. És azzal, hogy egy általam felállított ideának próbálok megfelelni, a dalok talán elnyerik mások figyelmét is.

Úgy gondolom, az idő múlásával, progresszíven alakult csak ki a muzikális stílusod. Az amatőr hangzású demós időkhöz képest 2007-ben már egy fajsúlyos kiadónál megjelenő, profi lemezt sikerült produkálnod. Mennyi munka fekszik az AO-ban?

– Több mint gondolnád, haha! Igen, 2007 óta fordult a kocka egy színesebb oldalára, amikor elhatároztam, hogy ki fogok tűnni az átlagból azzal, hogy minőségben magasabb színvonalra emelem a zenét. Vannak olyan emberek, mint én, akiket megragadott néhány a kilencvenes évek közepe környékén feltűnt csapat, és azóta is azt a hangulatot keresik. Sajnos a kritériumaimnak csak néhány zenekar felel meg, és próbálom/próbáltam megfeleltetni az Aetherius Obscuritas-t is. Az ELIT black metal azt jelenti, hogy jó hangzású, igényes, nem klisés, jól megkomponált… szóval mindenképpen zenei. Zenészek készítik.
Zson csatlakozásával elérhetőek lettek olyan dimenziók, amelyekre mindig is szükség lett volna a zenekarban, ez pedig a komplex, dinamikus dobjáték. Talán ezzel volt a legtöbb munka is, mármint a dobbal, 2 hétig tartott a felvétele. Persze hozzá tartozik az is, hogy voltak dalok, amikre a stúdióban találtuk ki a dobjátékot.


Minden black metal zenész más választ ad a következő kérdésre, miszerint milyen koncepcióval közelít a feketefém művészetéhez? Te milyen meggyőződés alapján fogtál az efféle műfajban való alkotáshoz 2002-ben, illetve most hogy viszonyulsz a műfajhoz? Mit gondolsz, kirajzolódik valamiféle szignifikáns változás?

– Ugyanaz a nyers erő a lényeg, ami minden más zenében. Tudod, amikor fel kell tekerned a hangerőt, mert állat az egész! Ez nem hiányozhat a black metalból sem, ugyanolyan zeneinek kell lennie. Én mindenképpen a zene irányából közelítem meg a kérdést, a hangulat úgymond másodlagos (bár azt maga a zene adja). Nem tudom, hogy érthető-e a különbség, vagy csak az én fejemben vannak ilyen éles vonalak ezzel kapcsolatban. Szóval a szar hangzású, torzított énekes, recsegő-ropogó dühroham nem zene. Ily módon sok ember felteheti a kérdést, hogy a black metal akkor túlnyúlik –e a zene fogalmán, haha!

Kinek akar megfelelni egy black metal zenész, mikor megjelentet egy lemezt? Önmagának, a hallgatóságnak, avagy a múltbeli ópuszoknak? Egyáltalán célod az AO-szal, hogy megfelelj valakinek is?

– Szerintem mindhárom fontos szempont, és ha a megfelelésről beszélünk, akkor elválaszthatatlanok.

A diszkográfia korai szakaszában megfigyelhető volt a vallást bíráló vonulat a szövegekben, az utóbbi időben viszont ez kiveszőben van. Mi ennek az oka? Ugyanúgy foglalkoztat ez a kérdés, csak már vannak esetleg monumentálisabb gondolatok is, amelyek előnyt élveznek?

– Annyian csinálnak már viccet a még nagyobb viccből, hogy úgy gondoltam, kár nekem is beállnom a sorba. Olyan témák foglalkoztatnak, amik ott járnak mindenki fejében, minden nap megél(het)i ezeket az élményeket, csak nem figyel fel rájuk.

A lemezeken sűrűn feltűnik egy gondolat, amellyel kevés black metal együttes foglalkozik, pedig legalább annyira vitaindító, mint a vallás. Ez az emberi természettel, társadalmi gondolatokkal kapcsolatos vonal. Az új lemezen (Zord Mosoly) és régebben is (pl. Idegenül) megjelent ez a motívum. Mit gondolsz a mai társadalmakról, illetve annak egyéneiről? Jó irányba tart az emberiség?

– Nem a társadalomról szólnak ezek a szövegek, nem is olyan perspektívából szemlélnek, ezek inkább csak érzések, mint említettem.

Melyikben lelsz több ,,örömet”: stúdióban felvételeket készíteni, maszterizálni, avagy a színpadon állva közvetíteni a zenét a megjelenteknek?

– Mindháromnak megvan a maga hangulata. Én a stúdióban töltött időt is nagyon élvezem, mert én ott hallom először egyben a zenét, hiszen egymagam komponálgatok, nincsenek próbák vagy ilyesmi. Jó érzés, amikor teljesen összeáll egy dal. Másnak a stúdiózás csak „rabszolgamunka”, eljátszani azt, amit amúgy is mindig játszogat a próbateremben vagy koncerteken. Maszterelésről annyit, hogy a hazai lemezeket elsősorban ez öli meg. Szarrá vannak maszterelve, szinte egy szabályos téglalap az egész, mert kurva magas limiter van rajta.. stb. A maszterelés célja többek között a dinamika maximalizálása, de ezt tönkreteszik azzal, hogy minden műszert felhúznak egyenes jelig. Baromira hangos lesz, persze, és ha a hülye melléteszi az „eredetit”, akkor az új nyilván százszor hangosabb, és ebből már azt hiszi, hogy jobban is szól. A hangerő a lényeg, nem a minőség. Nem akarok konkrét stúdiókat mondani, lényegében az összes nagyobb fővárosi metal stúdióban így működik a dolog, a „hangmérnök” urak hangerőgyárában.

Nagy vándorlás figyelhető meg a kiadók között: Terranis, Northfire, Paragon, Sleaszy Rider, majd újra a Paragon. Mi okozta ezt a sűrű kiadóváltást? Gondolom nem az volt a fő szempont, hogy melyik istálló kínál hétszámjegyű összeget a hat helyett, hehe?

– A Sleaszy Rider nem váltotta a Paragon-t, utóbbihoz két lemezre szerződtem, a „The Saturnine Alliace” split pedig nem tekinthető sorlemeznek, ezért a másik kiadó.


Térjünk rá a legaktuálisabb dologra a zenekart tekintve: megjelent az ötödik nagylemez, a Fekete Orvosság! Gratulálok hozzá, igencsak professzionális végeredmény született, hiszen karakteres dalokat sikerült írnod. Ha jól tudom, egy évig írtad a számokat, ergo volt idő kidolgozni azokat. A dob - amely eddig problémát okozott – is jól funkcionál, Zson is hozzátette a szükséges pluszt. Milyen koncepció bújik meg a Fekete Orvosság cím és a dalok között?

Black Medicine – Black metal. Ennyi. (H1N1 ellen nem véd!!!)

A kedvenc dalom az új korongról a Moon Shield, amelyben több kollégád is vendégszerepel. Egy igazi ikon is vállalta a szereplést, Lord Kaiaphas, az Ancient egykori vokalistája, akivel már korábban is kooperáltatok. Honnan az ismeretség?

– Régen is nagy Ancient rajongó voltam, főleg a Cainian Chronicle lemezt hallgatom, ami Kaiaphas legjobb vokális előadása. 2003-ban egy Ancient koncerten adta meg az elérhetőségeit az agy, Aphazel, de csak kb. 2 éve tartjuk az állandó kacsolatot.

Jó szokáshoz híven, két feldolgozást is rögzítettél, egyik egy Marduk tétel, másik egy Running Wild felvétel. Előbbi jobban érthető, utóbbira hogy esett a választás? Heavy metal együttes alapításán nem gondolkodtál még, hehe?

– Már nem emlékszem, hogy miért választottam az utóbbi dalt. Mindenesetre a Running Wild-ot nagyon csípem.

Mi a véleményed a magyar metal szcénáról? Van olyan együttes, akit szívesen hallgatsz, netán meg tudsz nevezni nyugati mércével mérten is elit bandát idehaza?

– Szerintem az én mércém az nem jó… Nem működik. Nagyon vájt fülem van, haha! Azért nem mondok egyet se, mert később visszagondolva rájönnék, hogy úgyis kihagytam valaki fontosat. Mindig ez történik.

Ha nem ebbe a korba születsz, hanem mondjuk a XV. században élnél, mi lenne a foglalkozásod? Akkoriban a királyi udvarok szívesen alkalmaztak muzsikosokat, hahaha.

– Számomra az akkori higiéniai viszonyok nem felelnek meg, nem is tudom magam elképzelni abban a korban.


Ha szabadon megrendezhetnél egy fesztivált, mely 3 banda társaságában adnál egy nagyszabású show-t?

– Ez úgyis csak fantázia, szóval: Dissection (Jön-nel), Ragnarok (régi felállással, Rym-mel), a harmadik meg… nem tudom! Anti-fitness club talán, haha! (Jól írtam?)

Meddig tud fennállni egy zenekar? Amíg megvan a tűz, ihlet? Mik a kilátások, jövőbeli tervek az Aetherius Obscuritassal? Van még valami magasztos cél, amit el kívánsz vele érni?

– Még egy lemez van a tarsolyomban, hogy utána mi lesz? Nem tudom. Lehet, hogy csak a csend. Két évente koncert, ahogy eddig is. Ebben a nagy rohanásban nehéz lenne megmondani, hogy mi lesz pár év múlva. Az Aetherius Obscuritas létezni fog, ha létezésre érdemes.

Arkhorrl, köszönöm, hogy rendelkezésemre álltál! Sok sikert minden téren, az utolsó szó joga téged illet!

– Szokásomhoz híven álljanak itt Horatio szavai: Debemur morti nos nostraque. – Létünk és művűnk a halálé.
Aetherius_Obscuritas_interju
Írta:
Infam
2009. november 9., hétfő, 15:54
Facebook:
Aetherius Obscuritas - MMXV (2015)
Kritika, Xhavael @ 2015. augusztus 12., szerda, 00:09
Aetherius Obscuritas (single) - Az utolsó hangos ének (2013)
Kritika, Nagaarum @ 2013. június 21., péntek, 10:39
Aetherius Obscuritas - Ventus (2012)
Kritika, Infam @ 2012. május 11., péntek, 21:47
Aetherius Obscuritas - Black Medicine (2009)
Kritika, Infam @ 2010. február 3., szerda, 14:39
Night Visions II.
Koncertbeszámoló, Infam @ 2009. április 27., hétfő, 22:39
Koncertek
Necrophobic, Sin of Kain, 1914
július 21., 19:30,
A38 Hajó
Rocklegendák Mezőkövesden 2
július 21.,
Kavicsos-tó és Szabadidő Park
FEZEN Fesztivál 2019
július 24.,
MÁV Pálya
Neurosis, Yob, Negative Approach, Kowloon Walled City
július 24., 18:30,
Akvárium Klub
Iggy Pop, Cruel Hearts Club, Black Bartók
július 24.,
Budapest Park
továbbá
© 2001-2019 Fémforgács - Impresszum - Az oldalról
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
This page took 0.03 seconds to render