Shturm
Kalahia

(Fono Ltd. • 2009)
2011. augusztus 10.
0
Pontszám
9
A 2003 elején alakult orosz Shturm legénysége megalakulását követően néhány hónappal máris egy három dalt tartalmazó Shape Of Chaosra keresztelt demóval jelentkezett, majd az azt követő évben debütáltak a Fresh Christian Meat című lemezzel. A kritikusok ekkor még koszos black/death metalként határozták meg stílusukat. Közben tagcserék következtek, és öt év csend után adtak újra életjelet magukról a Kalahia című második nagylemezükkel. Hogy a két album között eltelt időszakban mi történt, azt sajnos nem sikerült kiderítenem, már csak azért sem, mert a Shturm nem igazán halmozza el információkkal a hallgatóságot. Hogy ez tudatos, koncepciójuk része-e vagy sem, nem tudni, mindenesetre így van. Az öt év hallgatás viszont jelentős változásokat eredményezett mind zenéjükben, mind koncepciójukban.
Napjainkban Európában – enyhe túlzással talán, de – az oroszoknál vált leginkább felkapottá a buddhista tradíció, és a Shturm is része (lehet) ennek a folyamatnak. A zenekar bevallása szerint a Kalahia szövegvilágát a tibeti vallásból és mitológiából meríti. A Liberation Through Hearing During A Presence In Bar-do vagy éppen a Kalahia: The Cosmogonic Scheme Of Kalachacra dalok címei ezt meg is alapozzák, de hogy mennyire gondolják mindezt komolyan, arról sajnos dalszövegek és személyes kapcsolat hiányában sejtéseim nincsenek. Mindenesetre a vajrayana és a death metal házasításában véleményem szerint a lehetőségek megvannak.
 
A Kailash címet viselő gyönyörű akusztikus felvezető azonnal azt sejteti, hogy itt valami más fog következni, mint amire az oroszok biográfiája utalt. Mintha maga Karl Sanders játékát hallanám: a nagyszerűen megkomponált akusztikus gitártéma alatt lágy és mély billentyűk váltakoznak, mellettük a túlvilági gong hangja tol át egy másik dimenzióba, aztán természetesen elszabadul a pokol.
Egy meglepően jó megszólalású komplex death metal esszenciával szembesül a hallgató. Elsőre a Nile jellegzetes hangulatvilágát idézi a Shturm, bár ha megszólalásban nem is áll olyan szinten, mint az egyiptomi kultúra megszállottjainak sorlemezei, gyengének semmiképpen nem minősíthető a Kalahia hangzása.



A hét plusz egy dal körülbelül a fenti klipben hallott zenei irányban mozog. Kétségtelen a Nile és a Behemoth által képviselt zeneiség behatása az oroszok lemezén, de tagadhatatlan az a tény is, hogy bizony a hasonlóságok ellenére szépszámmal felvonultatnak olyan megoldásokat is, amik csak rájuk jellemző – ha egyáltalán lehet ilyet mondani egy első lemezes zenekarnál (számomra ugyanis ezzel a lemezzel debütáltak…). A gitárok a húsba hasítanak, a basszusgitár bőg kegyetlenül és a dobok is korrekt sounddal bírnak, bár a blastbeateknél erősen gépies a megszólalás. A kiállásoknál tibeti kürtök hangja hallhatók, néhol a Bardo Tödolból átvett ráolvasások is elhangzanak, tibeti rituálék jelennek meg, de mindez „csak” hatás- és hangulatfokozás, mert 90%-ban a kíméletlen death metálé a főszerep. A gitárszólók nincsenek agyontekerve, de hatásosak, és több nem is kell ide.

Bizony vannak ellentmondások is: megjelenésük nem éppen a fent leírtakhoz kapcsolható mentalitásról árulkodik: még mindig erősen a black metal klisékre alapoznak.


Nem tudom merre haladnak tovább, milyen mélységekig jutnak majd a jelen lemez által kijelölt irányvonal után. Reményeim vannak, bár a nemrég megjelent Sickfuck című válogatáslemezre felkerült Solitude Beside című új daluk csak egy alsó-középkategóriás zenekart mutat. De nem akarok elkiabálni semmit.

Dreki Ferdhast Tour 2024 Dreki Ferdhast Tour 2024
September 09.
Scorching Europe 2024 Scorching Europe 2024
September 10.
Tones of Decay III. Tones of Decay III.
September 13.
Insane Folkride Minifest Insane Folkride Minifest
September 14.
Nytt Land Nytt Land
September 18.