The Fifth House (2016)

A Mindstream óta érzem azt, hogy a Cadaveres érik... Ha a CDT korszakot is számításba vesszük, Körmi fényéveket járt be, már ami a dalszerzést illeti. A banda szépen lassan kinyílt, kivirágzott, megérett, beérett. Ezt biztos ők érzik a legkevésbé, mivel ez belülről nehezen észrevehető, és szerintem a rajongóik sem feltétlenül értik, hogy miről is magyarázok most. Igaz, a pozitív benyomásokhoz, melyek a lemez hallgatása közben értek, az is kellett, hogy én is változzak. Abban viszont nem sokat változtam, hogy a Hammerworld CD mellékleteket továbbra is diszkoszvetésre használom, éppen ezért lepett meg, hogy a nagy lap adta ki ezt az albumot. Vagy annyira nem is lepett meg? Biztos befutónak tűnik a listákon, így befogadva... Gondolom, ez lehetett a megfontolás. Viszont a ritka együttállás, miszerint Hartmannéknak és nekem is egyformán bejön valami, jelen esetben felragyogott az égen.


Kihagynám a cikk finom tagolását, helyette a bevezetőből ugrok a tárgyalásra, mivel a lemezindító, rövid egyházi énekdallamok is 18 másodperc után vérző gitárriffekben oldódnak fel.

A legjobb pillanatok között van számomra a lemeznyitó Event Horizon (aminek nem tudom, van-e köze az 1997-es kőkemény és zseniális sci-fi horrorhoz). Itt Zoli hatalmasat énekel. Az időként már-már komikusan rövid időkre újjáalakulgató Strong Deformity torok Fekete Károly témáira emlékeztet az orgánuma, és a témái is kicsit. A következő, The Mother Of All Tales című tétel izmos húzással nyit, ez is nagyon betalál. Kimagasló még a Menedék, melynek magyar szövege meglepően hat, egy kicsit bontja a hollywoodiasan jó produceri munkát. Nem minőségében, hanem nyelvezetében. Az Absolute Zero lepett még meg egyébként, mely dal már-már thrash metal időnként. Riffek, csordavokál. Természetesen csak a refrénig.

Veres Gaobr feltűnése a Menedékben viszont nem meglepő, tekintettel a közös menedzsmentre, de amióta a csapat elkezdett átalakulni (és a WMD is), közeledést érzek a fehérváriak és a nordikusok stílusa között. De Gaobr csak egy a vendégek sorában. Ugyanebben a tételben énekel még Siklósi Örs is (AWS). Az Absolute Zeroban Kovács Nihilak Attila szólózik (WMD egykoron, Sear Bliss), a Five Feeble Sensesben pedig Jánosi Cicó Szabolcs a Nomadból illetve az egykori The Bedlamból.
Hangszeres szempontból az új dobos srácot Jakus Dávidot szeretném kiemelni. Szakács Józsit sosem tartottam egy különösen egyedi stílussal bíró ütősnek. Amit kellett, azt megcsinálta a kő egyszerű Ektomorfban, viszont itt egy kicsit színesebb a zene, és ahhoz az ő 2-4-es (bocsánat, de) primitív ütemei kevésnek hatottak. Homonnai Gergővel is ez volt a bajom. Végre jó dobosa van a Cadának. Most sincs a dolog széttechnikázva, de ez jó is. A lényeg az, hogy emelkedett, ötletes, érződik a törődés.


Abban nem is kételkedtem, hogy jó produkcióként fog a zene testet ölteni, és valljuk be, ennek a műfajnak kell is ez a hangzás. Nincsenek hatalmas zenei megfejtések, csak jó hangulati elemek okosan egymás után pakolva. A metalcore-ban mindig vékony jégen táncol a zenész vagy pláne az énekes. Hol van a pont, ahonnan átmegy az egész popzenébe, hol van az a pont, amikor power metal témák recirkulációja tűnik elő. A Cadaveres kinőtte a saját gyerekkorát, amikor ez még jellemző volt rájuk. Nem azt mondom, hogy egy irgalmatlanul egyedi dolog a zenéjük, viszont a minőség bele van csapva az acélba, és sikerült ezúttal is időnként kicsit kiszámíthatatlanabb harmonizálással és ütemezéssel tervezni. Éppen annyira, amennyi még megtartja a zene pimaszul fülbemászó jellegét, de már egy kis egyedi ízt is kever abba.

Tizedre finoman hangolható pontszámban a cucc, gyakorlatilag a cikk írása közben folyamatosan ezt is csináltam. Mint, amikor a szobrász kiváj némi anyagot a műből, majd visszatölti, és újra kivág belőle. Ezt szemléltetésnek szántam, miszerint a lemez rendkívül egységes, minőségi ingadozásként csak tized pontokat érzek a dalok között. 



Cadaveres_The_Fifth_House_2016
Kiadó:
Stílus:
metalcore
Értékelés:
 
Pont
: 9.2 / 10
 
Külalak
: Gyönyörű
 
Hangzás
: Kiváló
Dalok:
1.Event Horizon (4:26)
2.The Mother Of All Tales (3:37)
3.Blueshift (4:09)
4.Delta (3:54)
5.Law Of Motion (4:21)
6.Five Feeble Senses (4:08)
7.Menedék (3:30)
8.Push The Sun (4:28)
9.Absolute Zero (4:15)
Írta:
Nagaarum
2016. december 19., hétfő, 11:56
Facebook:
Galoppmetaltól a Prodidzsájig - FEZEN 2018:A második nap
Koncertbeszámoló, Mindenholottlevo @ 2018. szeptember 2., vasárnap, 19:11
Cadaveres - Hazai (2015)
Kritika, 9000Sanyi @ 2015. november 5., csütörtök, 12:53
Cadaveres - Demoralizer (2013)
Kritika, baathory @ 2014. március 22., szombat, 14:58
Koncertek
Europe Under Black Death Metal Fire
április 26.,
Dürer Kert
Strange Rain Tour 2019
április 27.,
Supersonic - Blue Hell & Kvlt
Unleashed Bastards Tour
április 28.,
Végállomás Klub
The Iron Maidens
május 4.,
Dürer Kert
Tarja Turunen
május 5.,
Szent György napok
Moonglow World Tour 2019
május 6.,
Barba Negra Track
Vienna Metal Meeting 2019
május 11.,
Arena
Ken Hensley & Live Fire
május 22.,
A38 Hajó
továbbá
© 2001-2019 Fémforgács - Impresszum - Az oldalról
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
This page took 0.044 seconds to render