Beszélgetés Káger Balázzsal (Neverheard Distro)


Balázst nem hinném, hogy be kéne mutatni azoknak az arcoknak, akik otthon vannak a hazai underground metal zenei életben. Inkább csak az újak kedvéért… Legfőbb ismertetőjele, hogy mindig mindenkiben megtalálja a pozitívumokat. Ha undergroundról, metal zenéről, bandázásról, szervezésről van szó, mindig segítőkész, lerí róla a tenni akarás. Disztrója, kiadója immáron elmúlt 10 éves. Kis példányszámú, írott CDkkel kezdte, majd pár év múlva már gyári nyomott CDket és bakeliteket kezdett teríteni. A közelmúltról, a 10 éves jubileumi koncertről és a tervekről beszélgettem vele.

Nemrég Írországban tartózkodtál. Mesélnél erről egy kicsit? Szimpla üdülés volt, vagy valami zenével kapcsolatos tevékenység?

A barátomat látogattam meg. 7-8 éve kint él, nála voltam két hétig. A főváros után a legnagyobb város Cork mellett lakik, mégsem sikerült egy bulit sem elcsípni. Úgy tűnik nincs túl nagy Metal élet arrafelé.

De a hal jó ott nem?

Szeretem a halat és ott minden félét lehet kapni, úgyhogy jókat ettünk!

Rólad leginkább azt lehet tudni, hogy az underground elkötelezett támogatója vagy, lelkes koncertlátogató. Egy írországi két hétben is szüksége van a szervezetednek a zenére ezek szerint?

Ha külföldön járok akkor is keresem a lemezboltokat és koncerthelyeket. Pár éve Dublinban sikerült eljutnom egy jó kis UG buliba, hogy Írországnál maradjunk.

A Facebook oldalad szerint a Neverheardnél jó szelet fogsz ki épp mostanában. Kérlek mesélj az új NHD kiadványokról, és a beérkezésekről, fanzine-ekről.

A disztróval folymatosan dolgozom új kiadványokon. Nemrég jelent meg Kyliga Dälen-ék második anyaga ezúttal is csak kazettán, viszont most póló is készült mellé. Jelen pillanatban megjelenés előtt áll az Age of Agony új anyaga. A CD lemezek már itt vannak, a kazetták is pár napon belül meg lesznek, a hivatalos megjelenés Április 30. Továbbá a Velm Orkan c. anyagának CD változata is gyártásban van, remélhetőleg május folyamán az is megjelenhet.
Terjesztésre folyamatosan érkeznek cuccok, mostanában a Burning Sun és a No Obligation fanzinek érkeztek. Mindkettő remek kiadvány, csak ajánlani tudom.

Ahogy figyeltem, a kazettakorszak kezd visszatérni. Nemcsak nálad, hanem külföldi bandáknál is időről időre jönnek ki szalagos cuccok. És nem csak az undergroundban.
Milyen példányszámokkal dolgozol most, értve a kazikra és a CDkre?

Valóban, a kazetta második reneszánszát éli. Amerikában a tavalyi év volt minden idők legjobb kazetta-eladását produkáló éve, köszönhetően annak, hogy mainstream bandák is újra felfedezték a kazetta formátumot. Itthon is egyre inkább érezni a kazetta iránti kereslet növekedését. Az ismertebb bandák itthon is kezdenek kazettát is kiadni. Pl. az új Ossian, Dalriada vagy Kalapács album is megjelent kazettán. Nálam kazettákból zenekartól függően 100-200 példányok készülnek, CD-ből ezer.

És olyan exkluzív anyag várható-e például, amilyen a Kolp fadobozos kazettagyűjteménye volt?

Konkrét terv egyenlőre nincs, de nem kizárt, hogy lesz még ilyen jellegű kiadványom. Jelenleg egy NHD logós csatos derékszíj megvalósításán dolgozom. Remélem a disztró 10év+10hó+10nap-os szülinapjára (idén szeptember.) sikerül összehozni!

Ha már az évfordulóknál tartunk, mesélj a 10 éves jubileumi koncertről, ami nemrég lett megrendezve.
Nemrég…? Fél éve.

December 1-én volt 10 éves a Neverheard Distro. Ezt ünnepeltük meg dec. 5-én egy hatalmas, remekül sikert bulival a budapesti ShowBarlangban. Szerencsére rengetegen eljöttek a kiváló fellépőknek köszönhetően. Mind az öt banda remek koncertet adott, muszáj leírnom a nevüket: Age Of Agony, Witchcraft, Gravecrusher, Purulent Rites, Malvm. Az Age Of Agony-nak ráadásul ez volt a 20 éves jubileumi bulija, ezért a szokásosnál hosszabb, másfél órás koncertet nyomtak!
Ezúton is köszönöm a segítséget mindenkinek, aki részt vett az esemény szervezésében és lebonyolításában, a zenekaroknak a profi hozzáállást valamint a rajongóknak és barátoknak, hogy olyan sokan eljöttek. Köszönöm!

Nemcsak a zenekarokkal van nagyon jó kapcsolatod, hanem a többi kiadóval, disztróval, fanzinekkel és webzinekkel is. Ennek is volt köszönhető, hogy azon a showbarlangos bulin több hazai disztró is jelen lehetett.
Miből meríted ezt a pozitív életérzést? Te senkivel nem vagy rosszban soha. Tudatosan keresed az emberekben a pozitívumokat?

Nézd, én úgy gondolom, az ember nem attól lesz több amit másoktól elvesz, hanem attól amit másoknak ad. Lehetőségeimhez képest mindig is támogattam, támogatom a hazai bandákat/kiadókat/fanzineket, a hazai színteret. Együtt sokkal erősebbek vagyunk, mint külön-külön.
Néha azért adódnak nézeteltérések, viták de ezeket igyekszem mielőbb rendezni.
Szeretem a Metal zenét, az újságokat, koncerteket, turnékat, meg úgy általában mindent ami ezzel a zenével kapcsolatos. Elsősorban rajongó vagyok és ez a rajongás az ami erőt ad.

Ezen a színtéren szerinted milyen lehetőségek adódnak egy banda előtt Magyarországon? Mármint szerinted a három fő megjelenési forma, mint fizikai lemezkiadás, netes promóció és koncert között mi a jó arány?

Hogy pontosan mi a jó arány azt nehéz megmondani, nincs bevált recept. Tolni kell a bandát minden fronton, minden alkalmat ki kell használni. Persze nem gátlástalanul!
A lehetőségek szinte korlátlanok manapság. Az internetnek köszönhetően sokkal könnyebb kapcsolatokat építeni és promótálni egy zenekart mint mondjuk 20 évvel ezelőtt. A kapcsolatépítés talán a legfontosabb, mert kapcsolatok nélkül nem lehet egyről a kettőre jutni. Ahogy alakulnak a kapcsolatok, némi agilitással hazai/külföldi koncerteket vagy akár kisebb turnékat is le lehet szervezni. A fizikai hanghordozó kiadása is fontos és némi utánjárással ezt is meg lehet oldani gazdaságosan zenekari szinten, de ha a koncertezés és a promoció megfelelően működik akkor előbb-utóbb biztosan kerül kiadó is.

Nálad hogy szoktak eldőlni a kiadványok? Bandák keresnek téged, vagy te keresed őket? Számít-e az, hogy az adott zenekar mire képes élőben?

Összetettebb a dolog. Alap, hogy a zene rendben legyen, viszont több olyan banda van aki jó anyagot készít, mint amennyivel foglalkozni tudok. Így adott esetben a koncert teljesítmény és/vagy a személyes kapcsolatok dönthetnek.
Ahogy kezdett ismertebbé válni a Neverheard mint kiadó, egyre több banda keresett/keres meg, de azért én is figyelem a színteret és ha tetszik valamelyik zenekar, akkor megkeresem őket.

Müfaj számít? Ezt most azért kérdezem, mert a disztródban olyan anyag is szerepel, ami határozottan eltér azoktól a lemezektől, amiket az NHD ad ki. Van ugye sok ambient muzsika, de vannak elektro cuccok is, például a Pavillon Rouge.

Alapvetően a keményebb (tharsh, death, black) zenéket szeretem, de nem zárkózom el egyéb – metal, vagy metalhoz közeli – műfajok elől sem. A kiadóval nyilván a kedvenceimre koncentrálok, terjesztőként viszont igyekszem figyelembe venni a vevőim igényeit is.
A Pavillon Rouge egy érdekes banda. Alapvetően nem szeretem az elektro-s dolgokat, az ő zenéjük valamiért mégis bejön.

Említetted az előbb a kiadód 10 év 10 hónap 10 napos évfordulójára tervezett emblematikus tárgyat. Esetleg lesz a showbarlangos bulihoz hasonló rendezvény is?

A 10 éves jubileumi buliban mindenki nagyon jól érezte magát és azóta sokan kérdezték lesz-e a 11. alkalmából is? Egyenlőre nincs ilyen tervem, mert ez a mostani annyira jó volt, hogy nehéz lenne überelni, de ha elérem, a 15-re megint összehozok egyet.

Van valami tipped tanácsod a fiatalabb zenészgeneráció számára?

Overdose helyre, tétre, befutóra. Haha! Pontosan mire gondolsz?

Nem tudom… Azt hittem, segítesz… 😀
Kérdezek konkrétat: mit hallgatsz most?

Death Symbolic.
Hatalmas album.
Nem tudom megunni.

Kérdezek még egy konkrétat: szeretnél kérdezni magadtól valami konkrétat? Tudod, amit úgy érzel, elmaradt a beszélgetés során.

.
.
.
Ááá, nekem ez nem fog menni! Ha tudnám mit kell kérdezni, már rég csináltam volna egy fanzine-t.
Csináljuk inkább azt, hogy mesélek, te meg majd kitalálsz kérdéseket arra amit mondtam.

Kolp - Body is still intact

Rendben. Akkor egy másik téma, ebben biztosan lesz mesélni valód. Ha egy lemez jobban sikerül, előfordul, hogy külföldi fanzine-ek keresik meg a csapatot, hogy kérjenek fizikai hordozót egy kritikáért vagy interjúért cserébe. Nemrég volt valamelyik dél-amerikai országban egy fazon, aki így csalt ki ingyen példányokat a bandáktól, aztán persze fanzine sehol. Hogyan lehet ez ellen védekezni, illetve tudsz-e olyan külföldi lapokat mondani, ahová bátran küldhet bárki cuccot.

Általában induló fanzinek szoktak kérni promo cuccot. A prosperáló kiadványok szerkesztői alapból sok cuccot kapnak, én magam is szoktam küldeni a kiadványaimból pár tagnak, mint pl. a lengyel Necroscope, a maláj Sangwitok, a portugál Metal Hordes. Őket jó szívvel ajánlom mindenkinek. Itthonról pedig szinte az összes fanzine -t merem ajánlani. sőt, a HammerWorld-nek is küldtem minden kiadványomból és becsületükre legyen mondva írtak is mindről. (Kösz Milán Peti!)
Az a gyökér biztosan a perui Christian Paucar Toledo. Különbözö fanzinek nevében szokott promo cuccot kérni, intejú, kritika és válogatás lemezen való szereplés ígéretével. Több mint tíz éve csinálja, engem is többször megtalált különböző címekről, de már messziről felismerem az e-mailjeit. Szerencsére egyszer sem tudott átverni, sőt legutóbb elkezetem visszaszívatni. Írtam neki, hogy tök jó, hogy fanzine-t készít, írjon már egy perui színtér riportot a haverom újságjába. Haha! Amúgy ha valaki jelentkezik ilyesmivel, érdemes előbb a neten lecsekkolni, hogy a e-mail és posta címe tényleg egyezik-e az adott fanzine-ével. Ez a gyökér is mindig csinál egy hasonló címet, csak éppen mondjuk yahoo helyett gmail-est.
Persze olyanok is vannak akik becsületesek ugyan, de lövésük sincs arról, hogyan kell kritikát írni, vagy hogyan kell kinéznie egy fanzine -nek. E-miatt nem szeretek „vakon” küldeni promo anyagokat. Felkérésekre azt szoktam válaszolni, hogy küldjön egy példányt az újságjából, utána lehet szó promó cuccokról. Így ki lehet szűrni az átverős arcokat, és silány minőséget produkáló tagoknak sem kell fölöslegesen postázni.

Még arra lennék kíváncsi, és ez szinte örök kérdés, hogy mennyire éri meg Magyarországon zenei kiadót / disztrót működtetni? Gondolom, hogy nem robbantasz bankot a dologgal, és azt is, hogy nem ez a cél. Csak azért kérdezem meg, hogy ha valaki ilyenre adná a fejét, mire számítson?

Rengeteg munkával és kitartással egy kiadót fel lehet úgy feljeszteni, hogy az némi anyagi hasznot hozzon. De megélni belőle – itthon legalább is – szinte lehetetlen. Csak akkor érdemes belevágni, ha az ember szereti csinálni és van rá elegendő szabadideje, tehát hobbiként. Ja, és nem árt némi alaptőke, amiből az első kiadványokat finanszírozni tudja. Ha nem szeretném ezt az egészet, akkor már biztos abba hagytam volna. Anyagilag elég kiábrándító tud lenni, amikor elmész egy koncertre és még annyi cuccot se adsz el, hogy az üzemanyag költség visszajöjjön. Viszont én úgy fogom fel, hogy arra a koncertre amúgy is elmentem volna és ha csak egy kiadványt tudok eladni már akkor is megérte.