Orfeus – Színház a világ – Interjú Kovács Ferenccel

A győri Orfeus zenekart 1989-ben alapította Kovács Ferenc, gitáros, dalszerző. A csapat működése valójában 1992-ben indult be. Zenéjüket a mai terminusokkal hard rock elemekkel átitatott neoklasszikus heavy metalnak nevezhetjük. A ’90-es években a dinamikusan változó heavy rock/heavy metal hazai követője közül talán a második banda lehetett (a Classica után, vagy mellett), ami országos feltűnést és ismertséget keltett a szólógitárból már akkor jól kihallható Malmsteen-hatással. A klasszikus ének-gitár-basszus-billentyű-dob felállást megelőzően az első két demójukat Boszorkányéj (1991) és Boldog jövő (1992) címmel két-gitáros felállással rögzítették. A zenekar akkori felállása: Oszter Tihamér – ének, Kovács Ferenc – szólógitár, Farkas István, ritmusgitár, Horváth Péter – basszus és Andorka Mihály dobok. A kazettán saját kiadású és terjesztésű bemutatkozó anyag összesen 10 dalt tartalmazott. Az optimista című demót, a megélt kalandokra reflektáló Rögös úton c., 8 dalt tartalmazó első „hivatalos” kiadás, ismét kazettán követte 1994-ben. A felvétel zenei rendezője Vida Ferenc volt.

Kovács Fery, a zenekar motoroja maga mondott pár gondolatot arról, hogy milyen indíttatásból és hogyan kezdett el zenélni.

– Igazából a Beatles miatt kezdtem el gitározni úgy 1981-82 körül, mondhatni kissrác koromban. Ezen a zenén nőttem fel. Persze aztán jött a rock! Hazai és külföldi hatások értek, bár akkoriban a külföldi, azaz nyugati zenék sokkal nehezebben voltak elérhetők, mint manapság. Aztán az ember fülelt, gyakorolt. Ezek után idővel, nyilván, valami saját dolgot akartam létrehozni, így lett az Orfeus. A görög mitológiából eredeztetve és egyfajta szójátékkal írtam így.

A kor technikai lehetőségeiről és mindarról, ami viszont az évtizedek alatt sem változott így szólt.

– Akkoriban a hangszerek, az erősítők, stb…. az nagyon nem a mai világ volt. De akartuk! Nagyon is! Talán ez hiányzik a mai srácokból. Egyszerre akarnak eredményt, persze meló nélkül. Megsúgom: nem megy. Gondold el, mire olyan színvonalon játszol, hallasz, gondolkodsz zeneileg, hogy alkothass, addigra milliárdnyi hangot, helyzetet kell megszólaltatnod, így fejlesztve mindent tökéletesre. S nem volt még internet, így füleltük a kazettákat, lemezeket, később a CD-ket és koncertre jártunk tanulni. Igen, tanulni!

Emlékezetes, hogy rendszerváltozást követően, ’90-es évek elején a rádióban és a tévében sok műsor adott teret a fiatalok újabb és újabb kedvenceinek, sőt tehetséggondozó műsorral is felhívták a figyelmet a boldog jövő reményteljes hordozóira. Így került sor az Orfeus fellépésére az állami televízió akkor népszerű Ász című műsorában 1993-ban, még az első nagylemezük kiadása előtt.

Orfeus: Nem kell 1993 Magyar Televízio 1.

Az érzésekkel teli, nem ritkán társadalom kritikus dalszövegeket igényes heavy rock zenével megszólaltató banda szinte minden alkalmat megragadott a jelenlétre, a kluboktól a nagyobb színpadi turnékig. Zenéjükkel hazai ismertségre tettek szert a stílus rajongóinak körében. Az Orfeus ’92-től az ezredfordulóig folyamatosan jelen volt a magyar rockzenei életben. Számos nyári fesztiválon láthattuk őket, míg az évek alatt a csapat némiképp frissült.

Hogyan segítették a koncertek az Orfeus és a te zenei fejlődésedet?

– A koncertek végén sok-sok kérdéssel ostoroztuk a fellépő bandák gitárosait. Ők voltak az elöljárók, tiszteltük őket. Ilyen zenészek voltak a számomra a hazai szintéren Erős Attila (Lord) és Alapi István (Edda). A kérdéseinkre válaszolva nagyon készségesen álltak hozzánk, kis fejgépesekhez, kezdőkhöz.

– Aztán kaptam egy kazettát anno valami eszement gitártekeréses dolog volt… a gitáros nevét sem tudtam megjegyezni elsőre, végül valahogy csak összejött. Ő volt Yngwie Malmsteen.  Na, attól azért rendesen hasra vágódtam…. Hogy kezdjem el? Mire egy futam első hangját beazonosítottam, már szinte vége volt a gitárszólónak! De engem ez inspirált, ez hajtott. Nagyon tetszett a zenei közeg, azok a harmonikus hatások, amik ebből lejöttek. Nyílván ízlés dolga, de nekem nagyon bejött a játék a klasszikus motívumokkal. Így hát éjjel-nappal ezeket a dalokat hallgattam és szedegettem le az akkori tudásommal, nem-tudásommal. Hisz ilyet itthon akkoriban sehol nem mutattak és nem tanítottak. Ez, ugye, még a régi rendszer öltönyös-szemüveges, nagyon-bácsik időszakában volt. De toltam ezerrel, hajtott a dolog. S az Orfeus is így haladt előre lépésről-lépésre, az általam kreált ötletekkel, dalokkal.

A folyamatos színpadi jelenét alatt Végtelen utazás címmel készítettek egy újabb demót. Ezt 2003-ban az Orfeus saját kiadású 8-dalos CD-n jelentette meg, rajta néhány, később egészen patinássá érett dallal. Ám néhány tagcserét követően a zenekar működése 2006-ban, egy időre véget ért.

A zenekar tagjainak zöme azonban nem pihent meg, A Lord-alapító Vida Ferenc nevével fémjelzett zenekart megalapítva 2007-2009, ill. 2016 között Vida Rock Bandként tevékenykedett. A csapatban a legendás Vida Ferenc természetesen basszuson játszott. A banda három kiváló lemezt jelentetett meg Vida Ferenc – basszus, Kovács Ferenc – gitár, Csóka Csaba – dob, Oszter „Tihamér” Dés Tamás – ének és Kovács Krisztián, majd Borbás István – billentyűk felállással. (Ellopott Remények – 2008, Gyáva angyal – 2013, Rockerszív – 2015). A korongokon visszaköszön néhány dal a múltból, sőt beharangozza a jövőt is.

Mi vezetett az Orfeus felbomlásához, vagy tudatos szüneteltetéséhez?

– Akkoriban a Vida Rock Band alakulásakor, inkább, úgymond pihentettem a bandát, mint ahogy teszem ezt most is…

S miképp született meg az ötlet, hogy Vida Ferenccel alakítsatok új zenekart, javarészt az Orfeus-szal? Talán a korai idők (még a demótok idejének) együttműködésének tapasztalata?

– 2006. őszén hívott Vida Feri, hogy mi lenne, ha összeállnánk… Nem voltunk ismeretlenek egymásnak, hisz’ 1986 óta szinte köztük éltem. Mármint a Lord zenekar környezetében. Ismertük egymást régóta, sokat turnéztunk is velük, a Rögös úton LP –t is Ferivel készítettük. Tehát tudtuk, hogy ki kicsoda és mire képes. Emellett Feri sem volt hülye, tudta, hogy írok dalokat, lemezeket. Végül ebből, a dalaimból 3 Vida Rock Band-lemez lett. Ezért 2006-ban picit pihenőre tettem az Orfeust. És ne feledjük ekkortájt kezdtem bele a Ba-Rock Produkciómba, a Győri Filharmonikus Zenekar tagjaival, Vivaldi-darabokkal és Malmsteen-szerzeményekkel.

Orfeus: Mikor angyal lettél

Az Orfeus újraindulása 2009-ig váratott magára. A csapat akkor Kovács Fery – gitár, újra Kovács Krisztián – billentyű, Oszter Tihamér – ének, Sólya Lajos – basszusgitár és Csóka Csaba – dobok összeállítással lódult neki az országnak. A csapat 2010-ben jelentette meg Kincs című lemezét. A lemezen szerepel pl. az idők során klasszikussá érett (a demón is, majd a VRB Ellopott remények lemezén is szereplő Acélglória is.

Mi volt az oka néhány korábbi daltok újra-dolgozásának?

– Arra gondoltam, szerzőként a saját dalaimat kissé máshogyan miért ne jelentessük meg más banda égisze alatt is? Pláne, ha a többieknek is tetszik az elképzelés. Így került fel egy-két ilyen nóta is a Kincs albumra.

Az Acélglória közös kedvencetek volt? S voltak-e más dalok, amiket úgy írtatok együtt, hogy korábbi Orfeus-ötleteket valósítottatok meg?

– Igazából egyfajta kitöltő dalnak írtam olyan 1997 körül. De a közönség „felemelte” a nótát. Soha nem te döntöd el, mi lesz a sláger, a kedvenc…, a zsűri maga a közönség. Ők szerették, ezért felraktuk erre a lemezre is.

A zenekar felállása ekkor Kovács Fery – gitrár, Sólya Lajos – basszusgitár, Hóbor László – billentyűs, Szőts Gery – ének Knausz Péter – dobok. Ez a csapat készítette el a hazánkban addig kiadott (a számomra:) egyik legjobb, legkiforrottabb dallamos neoklasszikus elemekkel áthatott heavy metal albumot.

Ba-Rock: Kovács Fery Koncert -EGYVELEG 2008-

A csapat motorja Fery, az Orfeus szüneteiben is az igényes zenei produkciók tető alá hozásán munkálkodott. Mi máson, mint a neoklasszikus heavy metal szólók klasszikus zenébe szövésén? Sokan ismerik a Győri Zenei Fesztivált és rendezvényeit, amelynek keretében Fery színpadra állította a Ba-Rock Produkciót. Az előadásban Kovács Fery a Győri Filharmonikusok egy csapatával lépett fel. A műsorban Vivaldi, Bach, Mozart művek és természetesen Yngwie J. Malmsteen gitárvirtuóz Concerto című lemezének darabjai csendültek fel, „elsőhegedűsként” Kovács Fery gitárjátékával, klasszikus zenei kísérettel, több helyszínen.

BA-ROCK PRODUKCIÓ: Y.Malmsteen: Prelude to Aprile

Jól emlékszem, ugye, hogy egy zeneiskolában oktattál, amikor a klasszikus zenészekkel való együttműködés ötlete felmerült?

– Igen, ott is tanítottam, felkérésre, ám régóta tanítottam magántanárként is. Egyik haverom jegyezte meg egyszer, hogy fél Győrt én tanítottam. Mondtam erre: ’ajhe ennyit?’ Tény, hogy sok kölyök és idősebb srác ment át a kezeim alatt.

Említetted egy beszélgetés során azt is, hogy a japán Malmsteen-előadás kottája nem volt elérhető, így végül magad készítetted el a klasszikus zenészek számára a hangszerenkénti átiratot. Izgalmas lehetett.

– Igen! Ez az együttműködés érdekesen indult. Amikor jött az ötletem, hogy összeállítanék egy ilyen produkciót, majd találkoztam a Filharmonikusok pár tagjával, akkor vittem nekik a Malmsteen-CD-t, hogy „ez és ez a nóta lenne… amiket le kéne szedni nekik….”. Erre ők rám néztek s mondták: „De Feri, nekünk kotta kell, hogy ki mit játszik”. Na, akkor azért leizzadtam, mert láttam a lelki szemeim előtt, hogy akkor nincs más hátra, nekem kell leszednem, leírnom, a komplett filharmonikus kíséretet Malmsteen bácsi CD-jéről. Hogy ki mit csinál, mit játszik, pl. az ötödik sorban épp egy vadászkürt, vagy egy cselló, a kórus, no meg a hegedűsök…..így neki feküdtem a nyári szünetben, meló, tanítás mellett és füleltem, kottáztam. De megcsináltam! A gitár részem nem volt téma, hisz azt játszottam, s az meg is volt. S így végül megkapta minden zenész a maga szerepét, kottáját. Cserébe, viszont megtanulhattam, többek közt, Vivaldi Négy évszak hegedű prímjeit. Csodás együttműködés volt. Sokat tanultam ebből is.

BA-ROCK PRODUKCIO: Antonio Vivaldi Nyár 3. (Tánckar)

A felvételek tanúsága szerint több helyszínen és több alkalommal előadtátok a projektet részben, vagy egészben. Milyen szempontok határozták meg az előadott darabokat az egyes helyszíneken?

– Nálam, nincs két egyforma koncert. Soha nem szerettem mindig csak ugyanazt, ugyanúgy eljátszani. Mindig hoztam be újabb kisebb darabokat, hogy ne legyen uncsi, sem magam, sem a közönség számára.

Mit gondolsz, lesz, vagy lehet ennek az együttműködésnek még folytatása?

– Gyakorlatilag bármikor…

Az Orfeus 2016-ra ismét átalakult régi-új tagokkal: a basszus gitárt Horváth Péter vette át, míg a mikorofon mögé Oszter Tihamér állt. A dobokat ismét Csóka Csaba püfölte. A Ba-Rock Projekt során megtapasztalt zenei kiruccanásnál jóval kisebb kihívás, stílusát tekintve hazai terep volt az újjáalakulás ünnepének egy fellépése. A bulin Kalapács József énekelt néhány Pokolgép-klasszikust az Orfeus visszatérő-fellépésén (2019-ben) Győrben, amikoris a jellegzetes ikergitárt, valójában a gyakran sokszólamúnak ható szólógitár játssza, billentyű kísérettel.

Orfeus Visszatérő Nagy Koncert - Orfeus & Kalapács Józsi (HD)

Az Orfeus saját neve alatt 2016-ban tért vissza a Kincsnél is jobban kidolgozott koronggal, Színház a világ cím alatt. A zenekar felállása a lemezen: Borbás István – billentyűs hangszerek, Horváth Péter basszusgitár, Oszter Dés Tamás – ének, Csóka Csaba – dob és Kovács Fery – gitár. A dalszövegek: Csóka Csaba, Kerékgyártó Dénes tollából származnak. Az elérhető linken több Orfeus dal-részlete és a koncerteket záró klasszikus Lord-dal, az Itthon vagy otthon hallható, még Oszi elődásában, bizonyítandó, milyen erős a banda élő előadásban is. A lemezen a VRB-től addigra már megszokott veretes, sallangmentes melodikus heavy metal hallható, 14 dalon át. Köztük egy igazi klasszikus, Bach-invenció, ami természetesen illeszkedik a klasszikus hangzású gitár szólóktól zengő lemez szövetébe. A korong szinte egyenes folytatása az így már majdnem és valóban 4 darab, LP-hosszúságú Orfeus/VRB lemeznek, szomorkás, kritikus máskor felemelő hangulatú szövegekkel és a billentyű-basszus-dob által kiválóan kiegyensúlyozott zenével. A szólók ugyanolyan gördülékenyen, gömbölyűen szólnak, ahogy azt Malmsteen és évtizedek alatt feltűnt, a stílust tovább építő újabb gitárhősök játékában szeretjük hallani.

Pannonhalma Orfeus Koncert 2018. 04. 30. - 2 rész

2019-ben az Orfeus ismét nyugdíjba vonultatta magát, hogy a legutóbbi felállásával (Divós Joe – ének, Kovács Fery – gitár, Borbás Steve – billentyűs hangszerek, Horváth Péter – basszusgitár, Márkus Dominik – dob) Vándor néven, Lord Tribute ’80 zenekarként a legendás szombathelyi zenekar első néhány évének dalait adja elő. Az Orfeus zenekar dalai azonban fel-felcsendülnek azokon a Vándor-koncerteken is, ahol előre meghirdetik az Orfeus-betétet is. S bár erre a járványhelyzet óta nem kerülhetett sor, a jónéhány elmaradt koncert pótlására biztosan sort kerít a zenekar. A veterán ilyenkor előtárja kincseit.

Orfeus: Koncert repertoár próba 2019.02.10.

Láthattam az Orfeus az új énekessel, tulajdonképpen az első közös fellépéseteken, Székesfehérváron a Nyolcas Műhelyben. hangulatos este volt. Azóta eltel néhány év, láthatóan összeszokott csapattá váltatok. Milyennek érzed belülről a Vándort?

– Jónak, vidámnak! Fergeteges, öt egyformán lüke barátról van szó. Csak jó lehet. Imádom őket!

A Vándor-fellépéseteken alkalmanként az Orfeus-t is felélesztitek. Vannak talán terveitek újabb saját, Orfeus-dalok rögzítésére is?

– Nem szívesen keverjük. A Vándor közönsége, azokat a dalokat szeretné hallani, amire jöttek. Attól hiteles, hogy csak azt szólaltatjuk meg. Persze, előfordulhat 1-1 kivétel, ha ezt kimondottan kérik, de ez nagyon esik meg. A Vándor az Vándor, az Orfeus pedig Orfeus. Egy Tribute és egy saját szerzeményes banda, illetve repertoár. Így teljesen mások.

Köszönjük a válaszokat, további sok sikert és mielőbbi színpadra jutást kívánunk!

Köszönöm, a csapat nevében is. Üdv mindenkinek!