Mindig is törekedtem arra, hogy minél több magyar zenét is hallgassak, ismerjek meg, mert igazi gyöngyszemekre akadhat rá a hallgató, főleg a ’80-as, ’90-es évek magyar hard rock, heavy metal bandáit megismerve. Ezért is szoktam azt mondogatni, de kár, hogy én nem akkoriban jártam a 20-as éveimben és láthattam ezen bandákat az eredeti felállásokkal koncerten. Elég csak olyan nevekre gondolni, mint a Rotor, Classica, Missió, Griff, Fix, HitRock, Fáraó, Akela, XL Sisters, Sámán, Szfinx, Senator és még lehetne sorolni. Természetesen ide tartozik a Lőrincz Tibor által 1977-ben alapított Stress is, akik hivatalosan az első magyar heavy metal zenekar. Már jó ideje szerettem volna őket megnézni koncerten (a legelső találkozásom velük a 3. Hard Rock farsang beharangozójakor történt – 2011-ben, csakúgy, mint a Rotorral –, mely koncertre sajnos nem sikerült eljutnom, pedig így utólag visszagondolva, milyen jó is lehetett az a Rotor-Stress-Mobilmánia hármas…és milyen rendhagyó koncertélményben lehetett azoknak része, akik ott voltak). Azóta a Rotort 2019-ben a Most vagy soha lemezbemutató koncertjén sikerült megnéznem Miskolcon (és rettentően sajnálom, hogy a banda tavaly feloszlott), a Mobilmániát pedig több alkalommal is láttam már, de csak most jutottam el oda, hogy a Stress-t is láthassam élőben és mit ne mondjak, nagyon vártam a koncertet. Az már csak hab a tortán, hogy egyúttal láthattam a Metal Lady-t is élőben, magát Bíró Icát, aki szintén a ’90-es évek első felében készített két egész jó metal albumot.
Nem jártam még ezen a helyen, így viszonylag korán érkeztem (18:30 körül, a koncert 20 órára volt meghirdetve, de végül 21 órakor kezdődött csak), hogy körbenézzek, illetve az már előzetesen is tudatosult számomra, hogy eléggé Budapest külvárosi részében található. Ennek ellenére abszolút pozitív tapasztalatokat szereztem, szinte minden tekintetben. Mindenki nagyon közvetlen volt, jó volt az italkínálat és már a koncert előtt is (illetve természetesen utána is) volt alkalmam beszélgetni, fotózkodni a bandatagokkal, akik rendkívül közvetlenek (és szerények) voltak. Eddig hivatalosan két nagylemeze jelent meg a Stress-nek, az 1991-es Kísértetkastély valamint a 2005-ös A tűz még ég és úgy gondolom, mindkét lemez alapvetésnek mondható a magyar heavy metal történelmében (mint ahogy azt már az alábbi cikkben is megírtuk). Ezen kívül persze jelent még meg kislemez, illetve demó, melyen vannak olyan dalok is, amik a nagylemezekre nem kerültek végül fel (és melyeken Vértes Attila szintén zseniális hangját hallhatjuk). Ennek megfelelően a koncert programja is a két nagylemez dalaira fókuszált, a 4-dalos Metal Lady-blokk pedig a setlist közepére került (ez már nem az első kooperáció volt a Stress és Metal Lady között, a 2022. május 21-én, szintén a Legenda sörfőzdében tartott koncertre is meghívták Tibiék Bíró Icát, akkor 2 számot nyomtak el együtt). És a mostani koncert alapján további folytatások is várhatóak a két fél együttműködésében. Itt jegyezném meg, hogy nagyon jó lenne, ha valamikor a közeljövőben megjelenhetne a harmadik Stress-nagylemez is, mert egy ilyen legendás bandától egyszerűen kevés ez a két sorlemez. Remélhetőleg meg is fog valósulni valamikor!
A beszélgetések és sztorizgatások után pontban 21 órakor felcsendült az intro és belecsaptak a srácok a Rettenetes éjszakába, a közönség pedig egyből megőrült. Azt már itt az elején le kell szögeznem, hogy a kezdetektől jól szólt minden a nem túl nagy koncertteremben, a zenekar teljesítménye előtt pedig le a kalappal. Lőrincz Tibor 63 évesen is szinte ugyanúgy tudja hozni a magas visításokat is, mint 30 évvel ezelőtt, minden elismerésem az övé. Rajta kívül az eredeti tagságból már senki sincs a bandában, Fábri „Neonlovag” László gitáros a második legrégebbi tag, aki 2001 óta gyűri a húrokat és pazar szólókat hallhattunk most is tőle. A másik gitáros, Hellenbach Bálint 2017 óta a banda tagja, akiről szintén elmondható, hogy remekül bánik a hangszerével, nem egy dalban volt „gitárpárbaj” közte és Neonlovag között, melyeket impozáns volt nézni és hallgatni. A ritmusszekció pedig ugyancsak rendkívül precízen szolgáltatta a talpalávalót, Baranyai László basszer és Deli Dávid dobos teljesítménye előtt is le a kalappal. Mindketten kaptak egy-két szóló lehetőséget is. A koncertprogram elsődlegesen a Kísértetkastély dalaiból állt, a Tűz még ég lemezről is elővettek a srácok néhány dalt + a Metal Lady-blokk is hátra volt még ugye. A Száz év vagy egy-Félelem városa-Meglovagolva a villámot-Kísértetkastély négyes következett, melyek között volt megemlékezés a H-Music nemrég elhunyt társ-alapítójára, főszerkesztőjére, Lénárd Lászlóra, amely megható pillanat volt. A közönség többször is ordította azon dalcímeket, amiket szeretnének hallani, így a Metal Lady-blokk előtt következett a banda egyik leghíresebb száma és a magyar heavy metal egyik alapvetése, a Nukleáris világ, melynek dalszövege sajnos a mai világban is bármikor aktuális lehet, de remélhetőleg ez nem fog megtörténni. Ettől függetlenül élmény volt hallani élőben ezt a slágert is.
Itt jártunk kb. a koncert felénél és következett a Metal Lady-blokk: Bíró Ica berobbant a színpadra a régi bőrszerkójában, majd pedig jött a Legendák és mesék-Ébredj fel-Egy falka egy vér-Nélküled négyes. Ahogy látható, mind a négy dal az 1990-es Metal Lady lemezről csendült fel, amit szintén hatalmas élmény volt látni/hallani élőben. A Nélküled dalt Ica és a banda szintén Lénárd Lacinak ajánlotta. A Legendák és mesék és az Egy falka egy vér számomra is alapdalok, igaz, utóbbihoz kapcsolódó érdekesség, hogy én e dal előtt hallottam az Irigy hónaljmirigy paródiáját (Metál nénike, a Fetrengés lemezről, ami egyébként egy szintén remek dal lett) és elkerülhetetlenül felrémlett bennem ezen dal szövege. Bíró Icának egész jó volt a hangja, folyamatosan hergelte a közönséget, énekeltette őket. Az látszott, hogy a koncerten nem kis számban voltak ős-Metal Lady rajongók is. És mint már említettem, további együttműködésre is lehet számítani, aminek én személy szerint örülök.
A Metal Lady-blokk után visszatért Lőrincz Tibi a színpadra és jött az én egyik kedvenc dalom, a második lemez címadója. Rendesen odatették ezt is a srácok, Metal Lady maradt vokálozni a színpadon, utána pedig szintén még olyan alapvetések következtek, mint a Neonlovagok, a Rockváros (a banda talán legismertebb száma a Nukleáris világ mellett), mely alatt a bandatagok bemutatása sem maradt el, valamint a ráadásban még a Motoros fiúk. A setlist szerint még jött volna két további dal, a Sötétség birodalma és az Acélkerék, de vélhetőleg időhiány miatt ezek végül elmaradtak, így is az eredetileg kiírt 21:00-23:00-ig tartó koncert valamikor fél 12 után ért véget. A setlistre azonban így sem lehetett panasz, igaz, több olyan dal is van, amit nagyon szívesen hallanék élőben (ezt beszéltük a tagokkal is): Séta éjfélkor, Tűzvezér, Törvények nélkül, Kutya, Romlott világ, Gonoszság gyermeke és hát így még ezt a listát erősíti az Acélkerék is.
Mindenképp meg kell még említeni az impozáns, gyönyörű díszleteket, amiket Tibi tervezett. Hatalmas élmény volt ezen a koncerten részt venni és egyáltalán nem bántam meg, hogy Debrecenből ott lehettem, valamint, az is biztos, hogy ez volt ugyan az első, ám semmiképp sem az utolsó Stress-buli, amin részt vettem (remélhetőleg).
Setlist: Intro / Rettenetes éjszaka / Száz év vagy egy / Félelem városa / Meglovagolva a villámot / Kísértetkastély / Tűzön és vízen át / Éjszakai fények / Hagyjatok élnem / Lelketlen fazonok / Intro / Nukleáris világ / Legendák és mesék (Metal Lady) / Ébredj fel (Metal Lady) / Egy falka egy vér (Metal Lady) / Nélküled (Metal Lady) / Tűz még ég / Neonlovagok / Anyád! (3x) / Rockváros (+ a zenekar bemutatása) // Motoros fiúk / Sötétség birodalma (nem játszották) / Acélkerék (nem játszották)
Köszönet a Stress együttesnek és a Legenda sörfőzdének!
Képek: Stress zenekar hivatalos facebook-oldala és saját
Videók: Pompeii Records youtube-oldal
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Bár októberi a cikk, csak most jutottam hozzá. J volt olvasni és beleélni magam a hangulatba. Már csak azért is, mert amilyen underground volt ez a zene és lett sokkal népszerűbb évtizedekre, most ismét olyan undeground a maga fura módján. Ehhez képest és ugyanakkor milyen sokan gyakorolják ezt az „eredeti” stílust ismét, hiába ágazott szanaszét oly sok ágra, sok ezer hallgatóval s zenésszel… Szóval, itt a helye egy ilyen beszámolónak.