Tygers Of Pan Tang – Interjú Jack Meillelel

Foto: Tygers OIf Pan Tang-.Facebook Robb Weir és Jack Meille

A Fémforgácson végre sorra kerül egy legendás csapat a NWOBHM egyik fontos szereplője a Tyger of Pan Tang. Az interjú apropóját két dolog szolgáltatja: a csapat (ismét) meglehetősen erős új albuma, és a sorra-másra felbukkanó old-school hangzású NWOBHM-stílusú csapatok megjelenése. Az 1978-ban alapított, számos változást megélt és több híres zenészt kinevelt csapat 1980 óta 13 LP-t adott ki. Az 1999-es második újjáalakulás után szinte változatlan felállású banda új Bloodlines című albumának ajánlóját nemrég tettük közzé [itt]. A zenekar tagjai: Robb Weir – gitár és vokál (1978–1982, 1999–től), Craig Ellis – dobok, ütősök, vokál (2000–től), Jacopo „Jack” Meille – ének (2004–től), Francesco Marras – gitár (2020–től), Huw Holding – basszus (2021-től). A banda képviseletében most Jack Mille énekessel beszélgetünk a zenekarról és az új lemezről.

Előszöris gratulálok az új, nagyon jó albumhoz. A kiadótól , a dán Mighty Musictól kaptunk meghallgatási lehetőséget és nagyon lelkesen hallgattam. Nekem pedig már meg is érkezett a rendelésem, hogy kézbe foghassam és kiegészítsem a Tygers Of Pan Tang gyűjteményemet. Nekem ez az album nagyon tetszik! Ti mennyire vagytok elégedettek? Be lehet fejezni egy albumot, vagy inkább csak abbahagyni?

Tavaly szeptemberben fejeztük be a felvételt. A keverés és a mastering még egy hónapot vett igénybe többé-kevésbé, de be kell vallanom, hogy azóta rendszeresen hallgatom az albumot… ez nem túl gyakran fordul elő. Általában, ha egyszer felvettük, az utolsó dolog, amit az ember akar, hogy meghallgassa a lemezt, de ennél az albumnál annyira izgatott és boldog voltam az eredménytől, hogy nem tudtam abbahagyni, hogy visszatérjek hozzá és újra meghallgassam az összes dalt.

TYGERS OF PAN TANG - Back For Good (official video)

Hogy érzitek, jókor, jó időben jelent meg? Ti is tapasztaljátok milyen reneszánsza van ennek a zenének, kicsit már az underground felett (ami a fesztivál megjelenéseket illeti), vagy nem foglalkoztok a zenei környezettel?

Úgy gondolom, hogy most végre a megfelelő dalokat vettük fel és adtuk ki a megfelelő időben!

Miután már megfogalmaztam az albumajánlónkat, bevallom, elolvastam kettőt is, német területről. Egyikük azt állította, hogy nem pontosan lehet meghatározni a stílusotokat, mert a heavy metalt az AOR-ig terjedő skálán játsszátok. Szerintetek fontos ezt meghatározni?

Zenészként nincs szükségem arra, hogy a zenét úgy definiáljam, hogy az egy bizonyos műfajba illeszkedjen. Nagyon sokféle zenét hallgatok: Burt Bacharachtól a Blood Ceremony-ig… Prog-rajongó vagyok, de imádom a Flowerst, Miley Cyrus utolsó kislemezét, és alig várom, hogy meghallgassam a Kiss 1984-es élő albumát, ami pár hónapja jelent meg… De ha már a Tygersről beszélünk, 2 év alatt változtak a Wildcatről a The Cagere, a Bloodlines pedig minket, a mostani csapatot, a Tygerst, valamint az örökséget képviseli. Ezt mi büszkén visszük tovább.

Elárulom, hogy szerintem annyiban fontos a stílus valamilyen mértékű meghatározása, mert azért mégiscsak szeretném orientálni az olvasókat, leendő hallgatókat, főképp azért, mert nekem nagyon tetszik a lemez. Viszont én pontosan be tudnám azonosítani a zenéteket első hallásra vakon is. Ezért nem értek egyet a német cikk írójával. Szerintem egyrészt az újjáéledésetek óta kialakult hangzást hozza, másrészt – és ezen és megelőző lemezen különösen – szinte minden dalnak van egy analógiája a számomra a Tygers of PanTang múltjából. Ez vajon mennyire tudatos a részetekről?

Abban a pillanatban, ahogy Robb eljátszik egy riffet, azonnal egy Tygers-dallá válik. Az ujjaiban van a jellegzetes Tygers-hangzás. És mi igazán szerencsések vagyunk ezért. És jó hard rock dalokat tudunk írni, metálos éllel és fülbemászó refrénekkel. Ez az, amit csinálunk; ezt játsszuk és élvezzük, hogy játszunk és éneklünk. Őszinték vagyunk, és elfogadjuk, hogy az embereknek lehet, hogy nem tetszenek a dalaink. Nem lehet mindenkit meggyőzni, nem igaz? 

Tygers Of Pan Tang - White Lines (Official Music Video)

A bevezetőmben említettem a néhány éve újjáéledt klasszikus HM stílust. Noha ti s a NWOBHM-et képviselitek, a zenétek mára inkább modern HM, mint old school. Ez tudatos?

Az őszinteség a kulcsszó. A zene, amit írunk, az pont az a zene, amit szeretünk játszani. Kompromisszumok nélkül. Úgy gondolom, hogy van egy szilárd kapcsolat a NWOBHM-stílussal, de határozottan nem élünk a múltban. Ahogy mondtam: nem vagyunk egy „deja vu” banda. 

A több feloszlás, a valamikori tagok panaszai a menedzsmentre a zenekar vezetésére azt sejtetik, hogy Robb Weir egy erős személyiség? Bár, az élet a Tygers Of Pan Tang esetében őt látszik igazolni… Milyen most az összhang a csapatban? Sokan vagytok, akik erősek, meghatározóak?

A magam nevében beszélhetek, de számomra Robb hordozza a Tygers lényegét és a lángját. Én majdnem 20 éve vagyok a zenekarban, Craig pedig 2001 óta, és mi hárman nagyon jól kijövünk egymással. Francesco és Huw mintha évek óta a zenekarban lennének. Mivel soha nem éreztük magunkat ennyire összekötve és koncentráltan tényleg közös a víziónk, és mindannyiunknak fontosak a dalok. 

Hogyan írjátok a dalokat?  Egyrészt mennyire dolgoztok még úgy, mind a régi időkben, jammelve, próbákon összejátszva? Másrészt menyire van beleszólása egyik, vagy másik tagnap a dalok végső kialakításába, akár a másik dalának módosításába?

Az albumot a Covid alatt írtuk, így sosem jammeltünk ezekkel a témákkal. Robbnak volt egy csomó riffje, amit meghallgattunk, és miután kiválasztottuk a nekünk tetszőket, elküldtük Francesconak, hogy dolgozzon rajtuk, és dalokká alakítsa őket. Francesco és Robb között egészen hihetetlen a kapcsolat: úgy írták a zenét, hogy egyszer sem találkoztak. Valójában az első alkalom, amikor mindannyian egy szobában találkoztunk, egy nappal egy tavalyi madridi fesztiválfellépés előtt esett meg, Madridban, május 21-én

Nekem úgy tűnik, hogy elég népszerűek vagytok mostanában. Belülről hogyan látjátok az irántatok való érdeklődést? Más időket élünk, mint Rob feloszlattad a csapatot?

Az elmúlt 10 évben, az Ambush megjelenése óta nagyon keményen dolgoztunk, folyamatosan játszottunk élőben és új albumokat adtunk ki, amelyekről bebizonyosodott, hogy a régi rajongók és az új hallgatók egyaránt értékelik. Olyanok is, akik nem sokat tudtak a ’80-as évekről. Lépésről lépésre építettünk egy új alapot.

TYGERS OF PAN TANG - Edge Of The World (official video)

No, és miben élünk más időket? Leginkább az érdekel, hogy egy már kultikussá vált bandának mit jelent a mai zenei közönség, milyen impulzusok tudják előre hajtani….

A mának élünk, tisztelettel adózva a múltnak. Én a Spellbound-ot és a The Cage-et hallgatva nőttem fel, és imádom énekelni a Gangland-et és a Love Don’t Stay. No és a az Only The Brave-et  és a Fire On The Horizont a legújabb albumról!

Egy barátom mesélte, Angliában a 2000-es évek elején olyan fesztiált is látott, hogy számos NWOBHM banda fellépett. Fel sem tudta idézni, ki mindenkit látott-hallott, a Praying Mantist külön kiemelte, meg egy másik nagy kedvencemet a NWOPBHM-on kívülről, az amerikai Y&T-t. Tán utolsó koncertjeik egyike lehetett. Nagyon irigyeltem őt ezért az élményért. Ti kikkel szerettek együtt játszani? Keresitek a lehetőséget a klasszikus HM-bandákkal egy színpadon játszani, vagy inkább újabb és újabb stílusok közönségeinek mutatnátok meg magatokat?

Elég gyakran osztoztunk a színpadon a Praying Mantis-szal. Nagyszerűek a színpadon és a színpadon kívül is, higgyétek el nekem. Játszottunk a Diamond Headdel és a Saxonnal, valamint a Grim Reaperrel… milyen nagyszerű énekes volt Steve Grimmett! Megtiszteltetés volt vele a színpadon lenni. 

Ha már említettem a dallamos és kemény Y&T-t, és a ti gyökereiteket, a ti zenéteken nyomott hagyott sok modern, már-már power metal elem, és a klasszikus amerikai dallamos metal is. Hogyan alakult ki a friss album, a Bloodlines anyaga?

Robb nagy Y&T-rajongó és Dave Meniketti [a legendás banda gitáros-énekese – szer.] barátja. Mint mondtam, nem ragadtunk meg a múltban, és a zenénk a ránk gyakorolt hatások eredménye. És elmondhatom, hogy mindannyiunknak nagyon különböző és széles zenei érdeklődésünk van. De amikor egy új Tygers of Pan Tang-dalt kell írnunk, pontosan tudjuk, hogyan kell szólnia.

Tygers Of Pan Tang Bloodlines

Az album anyaga nagyon változatos, a gyors és középtempós dalok úgy váltakoznak, hogy amikor a lemez végére érek, csak azt veszem észre, hogy elszállt az idő. Rögtön az első egy pergős, metsző nóta, aztán ott van a My Blood a menetelős lüktetésével, majd jön később egy a speedes Fire on the Horizon, aminek a riffjei akár a Judas Priest Defenders of the Faith lemezén is megszólalhattak volna. Maradtak le dalok, amik nem fértek az album koncepciójába? És ha igen, akkor azok a következő lemezre várnak, vagy jellemzően eldobáljátok a kimaradt ötleteket?

13 dalt vettünk fel. A Face The Facts bónusz számként jelent meg az album japán kiadásán, a másik kettő pedig a közeljövőben jöhet ki. Van néhány maradék demófázisban, és lehet, hogy a jövőben felhasználjuk őket, de azt is megerősíthetem, hogy Robbnak és Francesconak is van néhány új riffje, így már dolgozunk az új dalokon.

A kellemes zongorajátékkal és éles gitárral kezdődő szerelmes dal a Taste of Love az album közepén jól megtalálta a helyét. Maga a nóta kiöblösödik, szép szólóba torkollik, a két gitár hangzása jobbra-balra húz, Hammond-szőnyeg a háttérben. Igazi színfolt a korongon. Mintha valami múltidézésbe fogtatok volna. Hogy keletkezett a dal és mennyire volt nehéz ennyire az album szövetébe beledolgozni?

Gitár-intróval kezdődött ám Robb javasolta, hogy zongorázzunk inkább. Kifejezetten könnyedén ment a dalírás. Tudatosan akartam ez a nóta a ’80-as évekbeli hangulatát idézze. Visszatértem a Europe Out Of This World-albumához, meg a Night Rangers dalához a Midnight Madness-hez. Ez az egyik kedvenc dalom az albumon, pedig, hidd el nekem, nem vagyok rajongok a balladákért!

Tygers of Pan Tang. 'Keeping Me Alive' (from 'Ambush'). Promo Video created in Final Cut Pro X

Most néhány dalcímet említek: Edge of the World, Light of Hope, Back for Good, mintha szeretnétek reflektálni a környezet változására. Mennyire vagytok érzékenyek a társadalmi változásokra? És mennyire akarjátok, hogy ezek a dalaitokban is megjelenjenek?

Mint mondtam, a dalokat a Covid-időszak alatt írtuk, amikor mindannyian elszigetelve éltünk az otthonunkban. A Back For Good szövegét azonban a bányászok ihlették. Craig Featherstone-ban él, egy Leeds-től nem messze fekvő faluban. Ez egykor bányászváros volt, és van ott egy emlékmű, amit az összes bányásznak szenteltek; azt hiszem, ez inspirált engem a legöntudatlanabb módon.

A közösségi oldalon láttam, milyen lelkesen mutattátok be a vinyl változatot is. A CD mellett mekkora a kereslet az LP formátumra? Szerintetek hallgatni veszik az emberek, vagy inkább amolyan ereklyeként?

És bakeliten hallgattam először a zenéimet. 6 vagy 7 éves koromban megkértem apámat, hogy tanítson meg a lemezjátszó használatára. …. Vannak fotóim, amelyeken 2 évesen 7″-es kislemezeket dugdosok a hordozható kislemezes hifimbe. Visszatérve a Bloodlines-ra: Az a borító LP-méretben nagyon jól néz ki, nem gondolod? A piros korong is elfogyott, és lehet, hogy hamarosan érkezik egy új színes limitált kiadás….

Láttam azt is, hogy dedikáltatják veletek a nagylemezek borítóit. Szívesen dedikáltok? Szívesen találkoztok bárhol a közönséggel?

Bármit aláírunk! Amíg a rajongó boldog, addig bármilyen albumot szívesen aláírunk… De írtunk már alá szexibb dolgokat is! Alighanem érted mire gondolok…

Van-e erről kedvenc élményetek, akár egy koncert után, vagy előtt. Ti hogyan kezelitek, amikor egy-egy lelkes rajongó a koncert előtt odalép hozzátok?

Hát, én a koncertek előtt leginkább az öltözőben szoktam maradni. De bármelyik fesztiválon megtalálsz a lemezboltban, ahol valami különleges dolgot keresek a lemezgyűjteményemhez.

Mennyire jártátok be már a világot? Vannak-e kedvenc helyeitek, akár a koncertélmények, akár a személyes?

Játszottunk Japánban és Dél-Amerikában. Decemberben pedig Mexikóban fogunk koncertezni. A kedvenc városaim Koppenhága, Hamburg és Newcastle, és imádom, amikor Hollandiában játszunk. Ott olyan nyugodt a hangulat…

Sűrű a koncertnaptáratok? Merre játszotok mostanában?

Igen, elég sűrű lesz a nyarunk, és mindannyian reméljük, hogy ősszel és télen is többet fogunk játszani. Imádok koncertezni. A mottóm: „az élet az úton zajlik„.  [A banda éppen skandináviai túráját járja – szer.]

Van-e olyan fellépésetek, pl. nyári fesztivál, amit már nagyon vártok?

A Rock Imperium Spanyolországban nagyon izgalmasnak ígérkezik. És a számla hihetetlenek tűnik. – fejezi be Jack a könnyed stílusú válaszokat.

Sok sikert kívánunk album népszerűsítéséhez és a bulikhoz. Köszönjük az interjút!

Mi is köszönjük a támogatást, s hogy időt szántatok arra, hogy meghallgassátok az új albumot.