Ziskó Olivér – aki kezében lángolnak a dobverők

Ziskó Olivér nevét az olvasók elsősorban a Sear Bliss révén, illetve a csupán demó felvételeket megért Alfred’s Violin kapcsán ismerhetik. Olivér dobosként 2018-ban egy, a hazai viszonylatban rendhagyó instrumentális szólóalbummal jelentkezett, melynek központi témája a tűz. A szerzőt a látványos borítóba csomagolt, A csodaszarvas címen kiadott CD kapcsán kérdeztem ki.

Szia! Köszönöm, hogy elfogadtad a felkérést! Vágjunk is a közepébe; honnan jött az ötlet, hogy szólóalbummal jelentkezz?

Szia! Én köszönöm a lehetőséget! A Csodaszarvas album a második szólólemezem, ha lehet így nevezni. Jelenleg a harmadik saját lemezemen dolgozom. Az első 2009-ben jelent meg. Mindhárom anyag más-más koncepció alapján készült (készül). Műfaj szempontjából is  lényegesen különböznek egymástól.

Az első: 100% drumming egy dobosok számára készült DVD-vel együtt jelent meg. Ez progresszív, fúziós zenéket és dobszólókat tartalmaz. A Csodaszarvas lényegében a dobos tűzshow-m aláfestő zenéje. A most készülő album pedig egy modern, elektronikus hangzású lemez lesz, DNB, dubstep, breakbeat dalok, fúziós zenével ötvözve.

"RISE AND FALL" - Oliver Zisko [OFFICIAL MUSIC VIDEO] - D'n'b, dubstep drumming

Hogyan, kinek a hatására kezdtél kísérletezni a rendkívül látványos lángoló dobverők használatával? Dobosként mi jelentette a legnagyobb kihívást az új technika elsajátítása során?

Mindig megfogtak az egyedi dobtechnikai ötletek. Gyakorláskor előszeretettel helyezem előtérbe az olyan dolgokat, amik egyediek, nehezen elsajátíthatóak, egyszóval kihívást jelentenek. Régebben csak másolt videókazettákon lehetett jó oktató anyagokhoz hozzájutni, de ma már az internetről sok nagyszerű zenésztől leshetsz el trükköket. A legnagyobb muzsikusokat a zenei eszközkészletük és a tulajdon jellemük teszik azzá, amik: egyedivé. Már régóta foglalkoztatott a gondolat, hogy megtaláljak (vagy kitaláljak) egy olyan egyéni játékstílust, amiben a példaképeimtől ellesett dolgokat és a saját ötleteimet egyesítem. Egy alkalommal láttam Farkas Linda szóló előadását. Ő egy zseniális tűzzsonglőr művész volt. A játéka annyira megfogott, hogy elkezdtem gondolkozni rajta, hogy a trükk ötleteket, amiket a dobszólóimban akkor már használtam, ötvözzem a tűzzel. Dobverőkből szerkesztettem egy tüzes eszközt, aminek mindkét végére égésálló szövetet rögzítettem. Két ponton lángoló verőkkel tudomásom szerint eddig senki más nem kísérelt meg dobolni. A dolog veszélye pont ez, mert a verőkön lévő égő részeknek mindig megfelelő távolságban kell lenniük a karomtól a sérülések elkerülése érdekében. Ez hagyományos verőtartás esetén nem működne, viszont a trükk-technikák esetén kör, illetve félkör-mozgásokat írnak le a verők. Egy-egy trükkmozdulat végén a dobokra, cintányérokra ütök, ezért nem csak látványelemként, hanem a dobolás részeként is funkcionál. A legnagyobb kihívást ezért természetesen a tűz jelenti az előadásokon. Minden egyes fellépés számomra az elemekkel való viaskodás is. Az ember ösztönszerűen fél a tűztől. Kellő óvatosság és alázat kell hozzá, ha az ember eszközként akarja használni.

Úgy tudom, hogy 2012-ben kezdtél dolgozni A csodaszarvas dalain. Hogyan zajlott a zeneszerzés?

Nem sokkal az első verő prototípusok elkészülte után elkezdtem dolgozni egy előadáson, amibe szándékom szerint majd beépítem a tüzes elemeket. Ez lett később a Csodaszarvas show, aminek része egy film animáció is. Mihelyst az első pár dalt megírtam, rögtön  volt is lehetőségem előadni azokat különféle tűzzsonglőr performanszokban és metal koncertekbe beépítve. Akkor még nem gondolkodtam rajta, hogy lemezt is készítsek. Előadásokon szerettem volna megmutatni az ötletet.

A zenék több év alatt születtek, kb. 5 tétel pár hét alatt megvolt. A többit limitált szabadidőmben írogattam a következő években. A felvételekhez a dobfelszerelés mellett elektromos dobot, különböző ütőhangszereket és két szintetizátort használtam. Semmi számítógép, semmi programozás. Minden „két kézzel” lett feljátszva és editálás, pontosítás nélküli a lemezen. 

A lemez annak ellenére, hogy instrumentális, rendelkezik egy átfogó koncepcióval; mit kell tudnunk erről?

Ahogy már említette, alapvetően nem lemeznek indult. Az előadásnak egy koncepciót és címet kerestem, ami passzol a tűz misztikájához. A Csodaszarvas cím több más ötlet után jött, amiket elvetettem. A szarvas útját az ősmagyarok vándorlásának feltételezhető útvonalával hoztam párhuzamba a zenével és az előadást kísérő filmmel is. Egy pozitív értelemben vontatott, mély atmoszférájú zenét képzeltem el aláfestésként. Magyar népzenei motívumok csak az utolsó tételekben jelennek meg. Keleti harmóniákból is merítettem, mert nagyon szeretem az orientális zenét és épp passzolt is a témához, de a Sear Bliss-nek írt egyik dalomban szereplő népi dallam is szerepel az egyik szerzeményben, egészen más harmóniákkal hangszerelve. A dalok nagy részének szerzése egyáltalán nem a hagyományos módon történt, – azaz hogy találjunk ki jó témákat és csináljunk belőlük dalokat – inkább ahhoz hasonlóan, mint amikor valaki zenét ír egy már leforgatott filmhez. Kb. 5 éve kezdtem el fellépni a performansszal. Általában meglepően jó visszajelzéseket kapok. Elértem azt, hogy izgalmassá (nézhetővé) tegyek egy olyan előadást, amiben mindösszesen egy dobos szerepel; azok számára is, akiket nem különösebben érdekel a dobolás. Ezzel együtt a többnyire undergroundra jellemző zenei atmoszférákat (black metal, darkwave) populárisabb helyszíneken is előadhatóvá téve. 

A dalok rögzítése hogyan történt? Főként arra lennék kíváncsi, hogy melyik stúdió vállalta, hogy lángoló dobverőkkel fogadjon?

Minden a saját próbatermemben került rögzítésre, kivéve a gitárokat. A dalok CD-n szereplő verziói különböznek az előadás verzióitól. Azt tudni kell, hogy az említett tüzes-verős részek csak egy-egy szerzemény egy- másfél percében szerepelnek. A CD-n szereplő tételeken a lángoló verős részeket kicseréltem dobszólókra és más ötletekre, ezért elég sok dobszóló van a lemezen. Az audión nem tudtam volna mit kezdeni a tűzzel, mint látványelemmel. Filmeken viszont annál inkább. 2019-ben pl. a Ság-hegy vulkáni kürtőjében rögzítettünk egy szólót és egy dalt a most készülő lemezről, ott, ahol a hollywoodi Eragon filmet forgatták. Ezek a klipek az előzőeknél is látványosabbak és valamikor az idei évben lesznek nyilvánosságra hozva.

Fire performance on the drumset - Oliver Zisko

Az albumon vendégként szerepel a román származású Marius Pop gitáros. Vele hogyan ismerkedtél meg? Szerzőként is közreműködik, vagy csak a  gitárjátékával járult hozzá az egyes dalokhoz?

Marius nagyon jó barátom. Egy osztrák-román-magyar rock-blues formációval léptem fel Nagyváradon, amikor először találkoztam vele. Vendégzenész volt a koncerten. Rögtön megfogott a játéka és nem sokkal később a saját prog. projektembe is meghívtam, de ezen kívül egy orientális jazz formációban is játszom vele. Természetesen az új lemezen is gitározni fog, ahogy rajta kívül még sok nagyszerű zenész is.

A Csodaszarvas lemezen való közreműködésre egy hirtelen ötlettől vezérelve kértem meg az utolsó négy dal keverése előtt, egy ártatlan FB chat következményeként. „– Nincs kedved? – Már hogyne volna…!” Hatalmasat gitározik a lemezen.

Több mint egy év telt el az album megjelenése óta. Milyen szakmai visszajelzéseket kaptál a CD-re?

Meglepően jó visszajelzéseket kapok. Persze a mai világban CD-t eladni egy merész vállalkozás, de a kritikusok és akik tőlem rendeltek, nem mertek rosszat mondani róla. Haha!

A Hammerworld kritika pl. 9/10 pontos volt, pedig nem metal zenéről beszélünk. Akik türelmesek és szeretik, ha magába szívja őket bizonyos zenék atmoszférája, azok szerintem többnyire szeretni fogják. Sok műfajt ötvöztem az anyagon és nyitottság kell a befogadásához. Ez egy előadás háttérzenéje és a vizuállal együtt teljes, ezért nem várhatom el, hogy mindenkinek tetsszen. Ha jazz, fúziós, prog, atmoblack metal, worldmusic, ambient, darkwave zenéket kedvelsz, akkor -azt hiszem- befogadod ezt is.

Mik a terveid a projekttel, várható a kiadvány folytatása, vagy egyszeri kísérletként tekintesz A csodaszarvas lemezre?

Nem szeretek ugyanahhoz a koncepcióhoz nyúlni két lemezen. A tüzes-verős ötlet a következő lemez pár dalában is vissza fog térni a fellépéseken, de egészen más lesz a zene és a körítés is.

A rendhagyó játéktechnika miatt milyen nehézségekbe ütközik az élő fellépések lebonyolítása? Kik működnek közre vendégként a koncerteken?

Mindez attól függ, hogy mennyire bevállalós a szervező. Általában szabadtéren bonyolódnak a performanszok, de nem ritkák a fellépések színháztermekben sem. Én garantálom a biztonságos előadást. A legdurvább eddig egy esküvő kiállítás volt, pár méterre a milliós selyemcuccoktól. Minden esetben jelen van egy tűzbiztonsági ember és poroltó is. Az esetek többségében egyedül adom elő, de különböző tűzzsonglőr csoportokkal, zenekarral és a feleségem lidérces tánckoreográfiáival kiegészítve is történtek már fellépések. Népi és gasztro rendezvényekre, fesztiválok kísérőprogramjaként, szentivánéjkor, aug 20-án igénylik a legtöbbször.

Ahogy a bevezetőben is utaltam rá, az oldal olvasói a Sear Bliss, illetve az Alfred’s Violin egykori dobosaként ismerhetnek. Jelenleg milyen további zenekarokban, illetve produkciókban vagy érdekelt?

Már nem vagyok egy metal fan, de a Sear Bliss a mai napig a kedvenc magyar metal zenekarom és szerintem ezzel egyáltalán nem vagyok egyedül. Az viszont meglepő, hogy az Alfred’s Violint még mindig, több mint két évtized távlatából is sokszor felemlegetik. Egyik alapító tagja voltam a zenekarnak és az, hogy feloszlott részben nekem köszönhető, mert szerettem volna kicsit komolyabban venni a zenélést és session zenészként folytatni, amihez rengeteg gyakorlás várt még rám. Ha akkor úgy döntök, hogy újraformálom a zenekart, akkor valószínűleg ma nem mondhatnám el, hogy mennyi koncert formációban, hány nagyszerű zenésszel és kiváló lemezen játszottam azóta.

Nem vagyok metal dobos, de pár metal lemez is van ezek között. A Moby Dick-es Smici első Bloody Roots lemezére a dobokat én játszottam fel. A Sear Bliss: Eternal Recurrence című lemezén szintén az én játékom hallható.

Pár kisebb bandát is megemlítek az underground legmélyéről, így a Verilun: Through Fire…In The Sun című albumát és a Humugur: Bring Decay to An End című kiadványát, melyeken szintén szerepeltem. A saját lemez munkálatai mellett jelenleg három vissza-visszatérő projektnek vagyok a tagja, így a román-ír-magyar InFusion zenekar (Marius &Calin Pop, Erdei Petya barátom és jómagam). A Sear Bliss-es Nagy András Arkhé zenekara, valamint a Mispro Produkció előadásai.

Ezeken kívül van még pár alkalmi formáció, így egy alakuló jazz rock zenekar és egy old-school HC banda, a Solid Bond a Sear Bliss-es Bandóval, Farkival, a volt Embers zenekarból és Totóval (ex. Frigid air Family és Extreme Deformity), akikkel várható egy EP és videók is.

A metal színteret figyelemmel követed még? Várható-e ilyen jellegű közreműködésed a közeljövőben? A Nefarious -ahol a Sear Bliss alapítójával, Nagy Andrással és a zenekar korábbi billentyűsével, Winter-rel zenéltél együtt- létezik még?

Nem vagyok válogatós, bármire nyitott vagyok, főleg, ha kihívást jelent számomra. Ha tetszik az adott elképzelés, akkor biztosan bevállalom. Ha nagyon extrém dolgokról van szó, akkor viszont nem biztos, hogy benne vagyok. A Nefariuos lemez egy kivétel volt ez alól. A szövegek a zenék rögzítése után lettek megírva. Egyébként az a banda sohasem volt koncertező formáció és nem hiszem, hogy lesz folytatása.

Oliver Zisko Band – „The Son” – (OFFICIAL MUSIC VIDEO)

Van esetleg olyan téma, amit nem érintettünk, de fontosnak tartod megemlíteni?

Hát, beszélhetünk a globális felmelegedésről és az okáról, de nem hiszem, hogy ezzel bármi megváltozna. Haha! Az embereknek kellene változniuk… Talán fogunk is, amíg nem késő….és ezzel meg is érkeztünk a következő lemez egyik témájához. Csodálatos vendégzenészek segítenek a munkálatokban, amire nagyon büszke vagyok és akiket mindenképp szeretnék megemlíteni:

Gudics Martin és Papesch Peti – basszgitár, Mike Gotthard – gitár, Kaltenecker Zsolt – billentyűk, Miski Ádi – zene programozás…ők az itthoniak. Azt gondolom, senkinek se kell őket bemutatnom. Most végeztünk egy dal keverésével, amin Anthony Crawford játszik, aki az egyik kedvenc basszusgitárosom. Allan Holdsworth turnéján és Virgil Donati zenekarában is játszott, akik rajtam kívül már sok ezer zenészt inspiráltak. Zseniális lett a dal és készült videó is róla, amit kb. 1 hónap múlva fogunk megosztani. Írországból Peter Erdei is szerepel a lemezen, basszusgitáron. Egy videót vele és Misivel szintén leforgattunk már. Ez sem lett kevésbé zseniális. Marius Bukarestből pedig természetes, hogy zenél majd a lemezen.

Az interjút készítette: Andris

(fotók: Tóth Tamás)