In Flames
The Mirror's Truth EP

snecy
2008. március 8.
0
Pontszám
7

Érdekes csodabogár az In Flames a maga nemében. Rengeteg zenekart fel lehetne sorolni, akik pályafutásuk során stílusváltások tekintetében bebarangolták a műfaj szűk értelemben vett összes zegét-zugát,és az útkeresések nagy forgatagában mindig megváltak régi ruhájuktól, hogy egy jobbnak vélt gúnyát magukra ölthessenek. Ezt a svéd csapatot én mindenképpen azok közé sorolnám, akik szerették a saját útjukat járni, ha úgy érezték akkor albumról albumra változtattak, ám ez a fajta felfogás mára abszolút értelemben véve is visszatetszést keltett sokakban, míg régebben ez egy egészséges fejlődésként és a műfaji határok tágításaként volt jelen, mára, illetve úgy az elmúlt 5 évben ez inkább úgy néz ki, hogy megcéloztak nagyjából egy felhasználói közönséget, akiknek az igényeit minden körülmények között ki akarják elégíteni. Ezzel a kislemezzel – mely az áprilisban debütáló Sense of Purpose előfogása – kisebb fajta vihart kavarhatnak a rajongók körében, ugyanis az a furcsa kettősség jellemzi, hogy benne van az újító szándék a nosztalgikus felelevenítéseken túl, de mint ilyen nem működik igazán. Idepasszol egy mondás, hogy aki mindenkinek megkíván felelni, az végül senkinek nem felel meg..



Nem szeretnék most mélységeiben belemenni a miértek taglalásába, de azért érdemes egy picit visszatekinteni a zenekarral kapcsolatban.
Annak idején a Lunar Strain/Subterranean EP táján, még a kezdetek kezdetén egy nyilvánvalóan blackes hatású mellékvágányos death metallal kezdődtek a dolgok, ami ugyan nyers volt, de már érezhető volt, hogy bizony tudnak dalokat írni a nem túl kiforrott hangzás és stílus ellenére is. Maguk mögött hagyva ezt az érát, elindítottak egy Whoracle/Colony/Clayman fémjelezte újat, mely mind a mai napig a valódi In Flames stílust jelenti, számomra (és még sokak számára) mindenképpen ez az időszak jelentette a zenekar fénykorát. Olyan, ma már klasszikussá vált számok sorakoztak ezeken a lemezeken mint a Jotun, Gyroscope, Dialogue with the Stars, Pinball Map, Square Nothing,Only for the Weak csak úgy, a teljesség igénye nélkül. Az ezt követő időszakon már jóval inkább érezhető volt a populista és a tömegigényt szem előtt tartó filozófia, ami ugyan hellyel-közzel még elég jó dalokat is képes volt kitermelni magából, ám mára oda jutottunk, hogy ismét a válaszút megadás előtt állnak Fridén-ék; vagy sokadszorra is megerőszakolják a már kifullasztott dallamos death metal csoroszlyát a már ellőtt klisékkel együtt, vagy erőt vesznek magukon, és kihúzzák magukat a süppedő iszapból, mint tette azt Münchausen báró a lovával együtt..












A kislemezt a nyitó The Mirror’s Truth indítja be, melyhez készült egy eléggé bugyutának tűnő klip is nagyfejű űrlényekkel, fogalmam nincs miként kapcsolódhat a számhoz, mindenesetre meglepett, mert a csapat eddig ha készített klipet, az azért jelentősen elütött ettől. Ugyanez elmondható a borítóról így mellékesen, az eddigi rideg, tipikus északian kimért borítókat most egy rajzszerű groteszk figura váltotta fel. A szám refrénje nagyjából a Come Clarity énektémáit idézi, de a Trigger-es dallamok is felbukkantak imitt-amott, viszont sajnos meg kell állapítsam, hogy Fridén-nek a tiszta énekkel kár vesződnie, mert inkább rekedt erőlködésbe csap át a dolog.
Az Eraser akár a Come Clarity-ről is lepottyanhatott volna az elektronikával beindított kezdése miatt, ám a riffek és dallamok is elég erősen visszaköszönnek az említett lemez egyik vagy másik tételéből. Túl sok izgalomról nem tudok beszámolni, a kiabálósabb ének itt kifejezetten jó, szerencsére a tiszta énektől most meg leszünk kímélve.


A noszalgiázást ezúttal a Tilt képében kapjuk meg, na nem kell itt semmi eget rengetőre gondolni, mindössze annyiról van szó hogy mind a szám hangulata, mind a gitárjáték és főleg a szólók tekintetében(tényleg király szólók vannak ebben a tételben, érdemes fülelni)a 90-es évek végi In Flames érzését hozzák el, egy csipetnyi Whoracle-lal, és egy csipetnyi Colony-val.
Az Abnegation a netes metalfórumokat böngésző embereknek már nem lesz ismeretlen, ugyanis pár hónapja már napvilágot látott egy hangzás tekintetében eléggé lecsupaszított verzió, ez most meg is kapta a jól megérdemelt odadörrentős hangzását. Nekem tetszenek a megoldások, talán ennek a négyszámos lemeznek a legjobbja, ám az ének ezúttal is egy akkora Come Clarity utánérzés, hogy nem igaz. Ettől persze még odapakol a szám, nincs vele különösebb probléma, de a kellemetlen deja vu érzés azért jelen van.








Meg kell hogy mondjam így kerek perec, én bizony örülök hogy ebből a négy számból hármat nem látok viszont a Sense of Purpose c. nagylemezen. Nem szeretném már most ráhúzni a vizes lepedőt a svéd srácokra, de ez így vérszegény, és legfőképpen klisés…mindenképpen valami ütősebb szerzeményekkel kellene előállni, hogy valahogy visszaszerezzék a már elvesztegetett reputációjukat. Számomra érdekes kérdés még hogy csak nekem tűnt fel, hogy a hangzás kezd eltolódni a metalcore felé?






In Flames Honlap

Dreki Ferdhast Tour 2024 Dreki Ferdhast Tour 2024
September 09.
Scorching Europe 2024 Scorching Europe 2024
September 10.
Tones of Decay III. Tones of Decay III.
September 13.
Insane Folkride Minifest Insane Folkride Minifest
September 14.
Nytt Land Nytt Land
September 18.