A csapatról annyit érdemes tudni, hogy 1994-ben alakultak Los Angelesben Casey Chaos énekes vezetésével és az amcsi piacra azonnal be is robbantak azzal a féktelen punk attitüdöt, hardcore agresszivitást és egyfajta alternatív slágerességet képviselő zenével, ami ennyi év után is működőképes robbanószer. Sőt, meggyőződésem, hogy sok mai core alapú bandának szolgált a csapat alapul. A banda négy lemezt ért meg, köztük a legnagyobb sikernek a 2000-es We Have Come For Your Parents számított, számomra azonban az eleddig utolsó Death Before Musick az űberalbum. A csapat azóta halált imitál, annak ellenére, hogy rendre felreppennek új lemezzel kapcsolatos hírek is, sőt Dave Lombardo neve is egyre gyakrabban szerepel Casey mellett.
No, de mit is tud a Death Before Musick? Először is vad, mint a picsa! Akkora vehemens úthenger, ami képes ledózerolni egy fél várost. Eltelt 11 év és azt hittem, hogy majd mosolygok rajta, de a mosolyt a kétutas hangfalból előtörő orkán okozza, nem a megszépült emlékek szégyenérzete. De nem ám! A nyitó Liberation for… alattomosan kezd beszippantani, hogy az első percnél ránk törjön, és egyértelművé tegye mi a játék neve. A hangzás mocskos, zajos, vastag. Messze áll a túlpolírozottságtól és a túlproduceléstől oly annyira, hogy a Hello (One Chord Lovers) zajáradata még felkészületlenül éri a fület és az agyat is. Persze nem kell mentegetni a csapatot, ők ezzel a dallal le akarnak gyalulni, nem hagyva teret az okoskodásnak, a szépségnek, a szofisztikáltságnak. Egyszerű profán zenei kirohanás, ami vad üvöltéssel, betonozó riffel és azonnal együtt énekelhető refrénnel teremti meg a lemez hangulatát és intenzitását. Ez a hangulat, ez az okosan beleszarós fogalmazásmód, a zenét és zenei eszköztárat egy percig sem hagyja maga mögött és az intenzív csapkodása, vagdalkozása ellenére minden refrén ül, minden riff szakít, minden groove lüktet és bedarál. A társadalom és rendszerkritikus szövegektől sem kell túl nagy okosságot várni. A fontos és mai napig élő problémákat foghegyről köpi Casey a képünkbe. Persze előtte még egy jó adag turhát is felkrákogott, hogy ránk ragadjon a mocsok. A Money Infliction gitárjátéka egyértelműen Tom Morello iskolájából hozza a bizonyítványt, még a dob is Brad Wilk egyszerű de hatásos lüktetését idézi fel. Casey bár egy – két primer énekharmóniával képes tökön ragadni, összességében zajos, erőszakos dallamos üvöltésével teszi hozzá a zenei részhez azt a kis energia többletet, amivel például a Westwood Fallout kétlábgépes thrash jellegű atomtámadását már alig lehet fokozni. Komolyan mondom, ekkora tempót, adrenalint ritkán hallani ebben a közegben, amit Shannon Larkin űberdobos lenyom. Félelmetes az energiaszint. A zaj megöl, felőröl, a teljes zenei őrület határáig feszíti a húrt, hogy a Please Kill Me igazi street HC köpködése és űberrefrénje már csak felmossa a hallgatóval a követ. Persze van ám még itt nyalánkság bőven. Az Exterminate! igazi ugrálós R’n’R / punk / HC hibrid, míg a We Got The Bite primkó punk kirohanás. Tényleg képtelenség minden dalt felsorolni, pedig minden tétel dugig van olyan hangulatokkal, energiákkal, zenei megoldásokkal, ami miatt érdemes lenne kiemelni, mint pl. a Neutron Liars, ami a középtempójával és csordarefrénjével gyakorlatilag a lemez himnusza, de még ide kell citáljam a már szóba került Bring Me The Heads-et is, ami talán a legvadabb legpörgősebb eszement vadulás. Tényleg ennek a hallgatása közben képes lenne az ember eltolni egy villamost is. Persze pályára merőlegesen!
Sokat gondolkodtam, hogy miért működik az Amen nálam, és más nagyon magasan kvalifikált bandák ebben a közegben pedig miért nem. Aztán megtaláltam a választ. Lehet királyság a Turbonegro, vagy a Danko Jones, meg anno a The Hellacopters is pörgött, de valahogy ezt a zsigeri agressziót egyik banda sem vállalta fel ilyen nyíltan. A Death Before Musick egyfajta frontális támadás, ami egyik fentebbi bandát sem jellemzi ennyire nyíltan. Pedig ez itt az élet, ez itt a mocsok, ez egy jobb horog és bal egyenes. A frissen kicsorduló vér és a nyállal keveredő homok a szájban. Ez az a szórakozás, ahol összevernek az előadás alatt és végig élvezed. Már aki élvezi ezt a szintű és energiájú ösztönvezérelt zenei dühkitörést, ami egyetlen egyszer sem csap át öncélúságba, vagy művészkedésbe. Eltelt 11 év és még mindig feldagadt arccal állok fel a Death Before Musick mellől…
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.