„Szivárvány-szivárvány, királylány-királylány.” Bevallom férfiasan, a Hooligans munkásságából számomra ennyi maradt meg. A náthaként terjedő, szirupos-mázas-rózsaszín rágógumis pop-rock slágerektől eltekintve egyáltalán nem hagytak nyomot a lelkivilágomban, éppen ezért még hallásból sem informálódtam a zenekar háza tájáról. Ugyanilyen lólépéssel messze elkerült engem az előző lemezük, a Zártosztály is. Hallottam ugyan ilyen-olyan legendákat arról, hogy ez nem is olyan rossz, meg láttam is felbukkanni a nevüket egy-egy rockmagazin hasábjain, de ha a szívemre teszem a kezemet, ugyan mi okból kormányoztam volna jobb mutatóujjamat a cikkek fölé? Fülcimpáig kitetovált, huligánok néven futó együttes, amely dalai babazsúroktól elkezdve a bükkszenthalasi falunapig bárhol felzendülhet mindenféle probléma nélkül? Mintha a Rammstein Andorra éves gázszámláját eltüzelve ezredfordulós boy-band számokat adna elő.
Az egyetlen oka annak, hogy a fenti képet ilyen barokkos körmondatokkal lefestettem az, hogy érzékeltessem milyen messziről talált meg engem a Hooligans új zenéje. Első találkozásom az új iránnyal éppen ez év szilveszterén történt, amikor komám a zúza-mara zenék közepette azt mondta, hogy „gyere, rakok egy kis Hooliganst.”Egy „az Istenre kérlek, ne!” láttamozásával pedig felbőgött a Zártoszály lemezről az Evolúció dal, én pedig úgy maradtam, mint Paksi Endre az ingyen sörjegyek láttán. Hazaérve életemben először kerestem rá a zenekarra, és daráltam le egy albumot együltömben, amely után hosszú napokig forgott a lejátszási listámban. A Hooligans metált játszik, hölgyeim és uraim. Tudom, hogy ez sokaknak már nem meglepő, hiszen a poént 2021-ben már lelőtték, de akkor is: a Hooligans metált játszik! Ráadásul piszok igényes, és jó anyagot dobtak össze. Miután megütötte a fülem, hogy új anyag is van, bennem csak annyi kérdés maradt, hogy vajon ez egy egylemezes kitérő volt, vagy valóban új irány vette kezdetét?
Nem, nem egylemezes kitérő volt. A múlt év decemberében megjelent Fekete szivárvány az új iránynak második lemeze, és ahelyett, hogy visszatértünk volna a jól megszokott pop-rock irányhoz, még egy szekérderéknyival rázúdítottak az előző lemez modern metal hangzására. Röviden összefoglalva: zúzósabb, gyorsabb, dallamosabb és hosszabb. A zenekar háza táján a változást a basszusgitáros személye jelentette, ugyanis Romanek Gergely vette át a stafétát Késmárki Zsolttól, de a lényegi felállás ugyanaz maradt: Tóth Tibi zseniális dalszerzése megfűszerezve a Roados Molnár Máté, és többek között a Down for Whateverénekes, Diószegi Kiki által szerzett szövegekkel, amelyet Ördög Tibi „Csipa” mesterien szólaltat meg, Kiss Endre és Romanek Gergely svájci gazdaságot megszégyenítő stabil alapjain nyugodva. A hangzásért Varga Zoltán felelt, a borító Havancsák Gyula keze munkája.
Az intro, a Ne félj, már én sem félek, már előrevetíti, hogy itt semmiféle puhulás nem vár ránk, és amolyan nomen est omen alapon sugallja, hogy szégyentelenül őszinte korong forog elektronikus készülékünkben. A Körforgás című tétel pedig azonnal két marokkal kapaszkodik bele hallójáratainkba, hogy aztán millióegy darabra tépázza szét a dobhártyánkat a punk-rockos/modern metal húzásával. A Fekete szivárvány tétel picit visszább vesz a tempóból, de a darabos refrénje, és hard-rockos esszenciája garantáltan a fülünkbe ragad, mint a penész. Az album, manapság szinte kötelezőnek mondható power-balladája sem kell, hogy elriasszon minket, hiszen olyan húzása van, szerelem ide, vagy oda, hogy a nyakcsigolyáinknak igazán nehéz lesz parancsolni, hogy ne kezdjenek szüntelen bólogatásba. A Jön a pofonnal ismét visszatérünk a tempósabb, punk-rock vonalhoz, amit egy mesteri riffel indító, és végtelenül fülbemászó tétel, a Vékony jég követ. Számomra a lemez egyik kedvence a kissé progresszív, darálós Lepereg egyszer, amely refrénje árnyékként követett hosszú napokon keresztül. A Szegyenfolt talán a leginkább rádiókompatibilis szerzemény a lemezen, de talán a legdallamosabb és legérdekesebb refrénnel ruházták fel, középrésze pedig valódi zúzda indító darabolós, progresszív riffelés. A Rammstein ízekkel dolgozó Vadak után, és a már megszokott, ökológiai katasztrófát felelevenítő, ám semmivel sem kevésbé súlyos A föld bukása tétel után következik a másik kedvencem a korongról, a Robot, amely a maga rock’n rollos-hard rockos pattogásával, valamint érdekes témakörével rögtön beleégett a memóriámba. Az iskolásan modern metal irányt követő, ám semmivel sem kevésbé dallamos Elfogy az élet, és a Lángba borítom a várost pedig tökéletesen foglalja csokorba ezt a több, mint 50 perces lemezt.
A hangzás mocskosul jó, kellően dögös a gitár, az ének jól értelmezhető, mégis kellemesen simul bele a hangszerek kavalkádjába, a dob üt, mint Mike Tyson fénykorában, a basszus olyan tököt ad az egésznek, hogy talicskával kell tolni, a háttérben, szinte szellemként kísértő szintetizátor pedig mindenfajta tolakodás nélkül, pont annyit ad hozzá a számokhoz, amennyit kell. A dalszövegek zseniálisak, szinte gond nélkül fel tudnánk sorolni, hogy mely szövegeket datálja Molnár Máté (hogyha ő is énekelte volna, elment volna bármelyik nóta akár Road szerzeménynek is, hehe.) Mai napig nem értem, hogy sok magyar zenekar miért nem fogja fel, hogy a dalszöveg nem pusztán információ közlésre jó, meg arra, hogy az énekes ne csak lálálázzon a számok alatt, hanem a mondanivalót „magyarosan” megírva, megfelelő ritmikával egy újabb „hangszerként” is használhatjuk.
Összegezve, a Fekete szivárvány, bár akkora meglepetésként nem ért, mint a Zártosztály című lemez, és tagadhatatlan, hogy nem találta fel újra a spanyolviaszt, egy piszok erős, számtalanszor újra hallgatható, minden porcikájában, minden részletében érdekes dalcsokor lett. Sőt, továbbmegyek, jelenleg a Hooligans Magyarország egyik (itt hat vonallal kell aláhúznom a szégyentelen szubjektivitást, és kihangsúlyoznom, hogy az EGYIK) legigényesebb modern metal zenekara. Tessék, kimondtam, bár soha életemben nem gondoltam volna, hogy egy ilyen mondatot megfogalmazok. Le az összes kalappal.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Nem lenne rossz, ha nem lebegne a szemem előtt az, hogy teljesen hiteltelenek számomra. Ha már nem játsszák a rádiók, akkor lehetnek önmaguk? Eddig kik voltak? 🙂
Véletlenül belefutottam élőben fiatal koromban, de nem láttam őket közelről, mert elállták az utat a Lucecíták és Auréliók, de azt észrevettem, hogy a CD minőségű produkciónak az sem szabott gátat, hogy a koncert felénél csatlakoztatta a gitárját a gitáros. Tudnak ők egyébként zenélni és megvan a szerzői véna is, csak valahogy nem érdekel. Na mindegy…
Érdekes, 30 év metálhallgatás után én pont ugyanígy vagyok az ezerkétszázadik ún. hiteles metálzenekarral, akik tökéletesen ugyanazokat a kliséhalmokat vezetik elő mind egy szálig. Nem érdekel. Ez legalább egy érdekes sztori és a zene is teljesen vállalható.
Tök érdekes dolog ez, én is megfüleltem anno az előző lemezt, amikor „kibukott” ez a nagy szenzáció, hogy metalt játszanak. Csak csendben jegyzem meg, hogy sok minden tetszett azon az anyagon, bár a rendre belangyuló, bedallamosodó refrének miatt nem lett kedvenc. Amit én megkérdeznék tőlük szívem szerint (mindennemű cinizmus és rosszindulat nélkül) hogy mire fel jött ez a fordulat? Mi volt a gondolat emögött a húzásuk mögött? Mert a metálból pop-ba fordulást gondolkodás nélkül értem, de a pop-ból a metálba? Főleg egy ilyen pályafutással a hátuk mögött. 🙂 Egy biztos, erre azért elég erős lenne elsütni, hogy „eladták magukat” vagy a „pénz miatt metal most a Hooligans” :)))) Ettől függetlenül egyszer legalább meg fogom ezt a lemezt is fülelni, meg amúgy érdekes és szívük rajta mit játszanak, tök érdekes ez a sztori. Egy erre kihegyezett mélyebb interjút szívesen elolvasnék velük. 😉
Na várj, a Hooligans eleve egy keményebb vonalról jött át a popba, csak erre már szinte senki nem emlékszik.
Viszont ez, amit itt hallunk, továbbra is főként popzene, csak metal hangzással (hogy ettől már metal lesz-e, nem tudom). A duplázós, hörgősebb részek talán már nem. Annyira nem rossz, néha lehet rá jókat bólogatni. Kicsit a Blind Myself Négyszögölére emlékeztet, ami viszont nem lépi át a pop felé vezető mezsgyét.
Tök úgy szól a pergő, mint az Images and Words-ön. Azon sem tetszett. 🤭
Nyilván értelmezés kérdése, hogy most épp metal vagy nem metal-e, amit Csipáék jelenleg játszanak, de tény, hogy még pályafutásuk kezdetén sem volt ennyire kemény a zenéjük. Én kedvelem az első két lemezüket, amiken minőségi funk-rockot csapattak. Igazából nekem a későbbi albumokról hiányzik is az a fajta, Flea-t idéző basszusjáték, ami Móricz Norbinak sajátja volt. Az ő kilépésével valóban nettó pop/rock muzsikában kezdtek el utazni. Viszont az mindig is nyilvánvaló volt, hogy a bandát igazi rock arcok alkotják, tehát benne volt a pakliban, hogy egyszer, belső késztetésből visszatérnek a keményebb vizekre. Egyben hatalmas kockázat is volt a Zártosztály, hisz előfordulhatott volna, hogy a „lakossági poprockot” kedvelő rajongótáboruk egy nagy része elpártol tőlük. De a Fekete szivárvány azt valószínűsíti, hogy nem ez történt, ugyanis ez a lemez is ugyanabban a szellemben fogant, mint az előző.
Egyik interjúban mondták, hogy mivel már amúgysem azt a korszakukat csapják, ahol minden számukat ontják magukból a rádiók, akkor legalább játszanak olyan zenét, amit szeretnek. Szerintem ez a hangzás inkább egy önmagukhoz való fordulás, semmint egy lövés a semmibe.
Az, hogy ez metálnak számít-e, vagy sem, sose lesz konszenzus tàrgya. Màr eleve hidegrázásom van a “gatekeeperkedéstől”, úgyhogy nem is szándékozom ítèletet mondani. Klasszikus értelemben nem, nem metal, hiszen a gyökerei messze vannak a tradicionális metal irányzatoktól. Ahogy a többi modern metal zenekarnak is. Azzal, hogy valakitől messze áll ez a válfaja a zenének, nincsen semmi probléma, hozzám sem áll különösebben közel, azonban objektíven nézve, ez egy jól összerakott lemez, s maximálisan megérdemli az elismerést. Csak halkan megjegyzem, ennél sokkal lágyabb lemezekre is mondták a “metal” jelzőt 😀
Én megvettem a páromnak az előző cd-t, azóta is sokszor hallgatja. Szerintem ez is tetszeni fog neki!
Nagyon remek a lemezismertető! Grat! 🙂