No Return
Manipulated Mind

(Dockyard 1 • 2008)
2009. február 26.
0
Pontszám
8.2


 Sokáig gondolkodtam azon, hogy hogyan is lehetne legjobban megfogni a francia No Return zenéjét. Thrash-death oké. Tiszta lap. De valamit csak kellene bővebben is írni a ’89-ben alakult lassan veterán csapatról és a legfrissebb, immáron hetedik nagylemezéről. Húzzam le? Á, annyira messze nem rossz, sőt! Bőven elzörög, akárhányszor beteszem a lejátszóba. Magasztaljam? Emeljem ki az értékeit, ajánljam a thrash-death fanok figyelmébe? Annyira meg bőven nem jó, különleges, vagy kiemelkedő. Aztán nagy merengések közepette rájöttem arra, hogy mi a bajom az anyaggal. Attól függetlenül, hogy az ég egy adta világon semmi újat nem csinálnak, még bőven lehet egy „csak” kellemes anyagot összehozni, ami hellyel-közzel sikerült is.

 Kiváló a hangzás, kellemesen, arányosan szól minden. Írhatnám, hogy a hagyományőrző thrash tempójú, sokszor inkább a death metal mezsgyéjén táncoló bombák, a magas technikai tudás és a közel húsz éves tapasztalat nem hazudtolja meg a csapatot. Kétségtelenül minőségi amit letesznek az asztalra, de valami hiányérzetem mindig van, ahogy visszaolvasgatom ezeket a sorokat. Nagy valószínűséggel ez a hiányérzet egy leheletnyi „ezt már tulajdonképpen ezerszer hallottuk” gondolatból és minden profizmus ellenére is kiütköző kiszámíthatóságból ered. Tekernek rendesen, egyik-másik tételben akadnak az átlag göröngyösségből kiemelkedő kapaszkodók is, amik segítségével közelebb húzhatja magát az ember a csúcson zöldellő kiismerés fájához. Ilyen üdítő pillanat például a Carnal Violence közepén megbújó leállás, a maga módján már slágeresnek is nevezhető énektémával, amit azonnal egy erősen Death jellegű váltás és minőségi szóló követ. És azt hiszem itt érdemes is egy pillanatra megállni. Lassan összeáll a kép, felvillan az a bizonyos fej felett lebegő villanykörte, hogy miért érzem hol közhelypuffogtatásnak, hol kimondottan jónak az anyagot. Ez bizony abból ered, hogy a csapat zenéjében megbújt egy nagy adag Chuck Schuldiner életérzés. Ezek a részek adják meg igazán a nagy tekerések, technikai fricskák közepette a jóleső bólogatós, húzós részek igazi ízességét. A The Right Course például a szaggatott kezdésével, azzal az iszonyatosan tipikus basszuslehúzással és Gene Hoglant idéző ride pörgetéssel, valamint a lúdbőrös belső részével, szólójával tagadhatatlanul az amcsi legendát idézi, már-már kicsit át is lépve a tűréshatárt. Sőt, továbbmenve a záró Out of Control kezdését és főtémáját hallgatva majdnem el is hagyta a számat a plágium szitokszó. Pedig a nyitó Manipulated Mind, vagy  a kiemelkedőbb Rising még nem árulkodik ennyire erősen az egykori pályatársak hatásáról, sőt kimondottan marcona durvulásai inkább a lengyel death vonalat, kezdő harmóniái és szólói, pedig konkrétan a méregerős Totem nevű banda megoldásait idézik (vagy fordítva). A vokál sajnos nagyrészt egysíkú, egy hangon végig üvöltözött-hörgött monológ, borzasztóan kevés refrénszerű, vagy netán fülben megragadóbb kísérletekkel, ami nagyban hozzájárul az anyag teljes egészének összemosódásához.

 Szóval igazából az a baj ezzel, hogy egyszerűen nem maradnak meg a számok. A rövid, közel 38 perces lemezhossz ellenére is, mikor véget ér az anyag, csak ülök, mint aki elfelejtette bevenni a kavintont és azt sem tudja, hogy mi történt az elmúlt fél órában. Pedig még egyszer hangsúlyozom, nagyon minőségi munka ez, minden rendben van, csak kicsit markánsabbá, egymástól elkülönülőbbé kellene formálni a számokat. Vagy inkább a vokált, ami egyhangúságával átsejlő fátyolként telepedik a minőségi munkára, eltakarva az értékes zene fényét. Mindezek ellenére szerintem a stílus kedvelőinek így is ajánlott mű a Manipulated Mind.





Dreki Ferdhast Tour 2024 Dreki Ferdhast Tour 2024
September 09.
Scorching Europe 2024 Scorching Europe 2024
September 10.
Tones of Decay III. Tones of Decay III.
September 13.
Insane Folkride Minifest Insane Folkride Minifest
September 14.
Nytt Land Nytt Land
September 18.