Arcana
As Bright As A Thousand Suns

(Cyclic Law • 2012)
2012. július 20.
0
Pontszám
9.9
A Peter Bjärgö vezette svéd neoklasszikus csoport immár hetedik lemezével örvendeztette meg rajongóit. A legutóbbi, 2008-as keltezésű Raspail óta eltelt idő önmagában ugyan soknak számít, de ha figyelembe vesszük azt, hogy „mastermind”unk közben elkészítette The Architecture of Melancholy című második szólólemezét, akkor valahol érthető is. A sorlemez kategóriát a tavaly megjelent Un Passage Silencieux nálam meg sem közelíti: a lemez két dalát potom 100 ember birtokolhatja, s még azok a szerencsések, akiknek birtokukban van a Le Serpent Rouge című 2004-es testvérlemez box verziója. És akkor ezelőtt az EP (nevezzük így) előtt egy az Inner Pale Sun-nal bezárólag mindent átölelő 4 CD-s válogatást is megszült a Cyclic Law, melyben sok értelmet nem találtam; szép összegzés, de semmi más. Félhivatalos információim vannak csak arról, hogy a már majdnem kész munka befejeztét merevlemez-problémák is hátrálták; félő volt, hogy a munka úgy ahogy van, a digitális pokolba vész, aztán hogy hogy nem, de megoldódott a probléma.

Idén májusban az Emerald című kislemez előzte meg ezt az albumot, melynek három dalából az As the End Draws Near című az egyetlen átfedés. A mini CD-n az A Cage című – a csapat Myspace oldalán már korábban közzétett – szerzemény mellett a Precious Stone új, máshol nem publikált dal kapott még helyet, melyek tökéletesen vezetik fel az As Bright as a Thousand Suns-t.

De pontosan mi is az, amit a hallgatóság elvár a neoclassical stílus egyik vezető képviselőjétől? Ki ezt, ki azt… A kiadó SoundCloud csatornáján előzetesen közzétett két perces részletekből a lemez milyensége tulajdonképpen egy az egyben megállapítható, hiszen az Arcana szerzeményeiben mindig is a szuggesztión volt a hangsúly; egy-egy dal témaváltásokban igen ritkán jeleskedik csak. Nagy meglepetés tehát nem ért, mikor végre kézhez kaptam a CD-t.

Az újdonságnak ezúttal nem volt ereje, sőt, újdonság sem volt. A hatás ezútal elmaradt. Csalódott voltam. Abban az értelemben legalábbis csalódott, hogy nem ez volt a megszokott reakció majdnem mindegyik előző lemez fogadtatásához képest. (Természetesen a Le Serpent Rouge a kakukktojás, bár a maga nemében az is egy remek alkotás.) Újra egy hamisítatlan, földöntúli hangulatokban gazdag, felemelő, egyben földbe döngölő dalcsokrot kaptam; éppen olyat, amilyenre vágytam; mégis akkor mi lehet a gond?

Bjärgö munkássága sem mentes korszakoktól. Általánosságban elmondható, hogy megfontoltan, de mégis csak érezhető áthajlásokkal lépett keresztül a középkori reneszánszból gregoriánba, majd kezdett tekinteni színtiszta, éteri neoklasszikusból a keleti hagyományok iráynába. Ezzel a lemezzel viszont feladta a leckét. Nem találtam kapaszkodót, nem tudtam hová tenni. Bármelyik korábbi albummal ellentétben sok-sok hallgatás után mutatkoztak csak az erények, nagyon lassan hatott minden, valahogy úgy, mint a jól adagolt méreg.

A vízek legmélyebbjéről bugyog fel a nyitó Somnolence zongorája – hamisítatlan Arcana! Az Emerald-ról is ismert As The End Draws Near „slágeres” melankóliája a Raspail-es Lost in Time egyenes folytatása, testvérdala, ha úgy tetszik. Az Inceptus elektromos gitártémája által betekintést nyerünk a legutóbbi szólólemezbe is, a mesterien megkomponált vonósok viszont mindent feledtetnek. (A koncerteken kisegítő Núria Luis hegedűjátéka szépíti most az összhatást.) A Madea volt az egyetlen, ami azonnal hatott. Cecilia Bjärgö és Annmari Thim éteri vokalizálása, az összetéveszthetetlen zenei mélység és könnyedség egybeolvadása ez. A Leave Me Be új arcát mutatja a csoportnak. Az elhagyatottság rettenetes érzése árad belőle, de az Arcana-tól szokatlan – egyébként teljesen mainstream – dallamvilágot is sikerült saját atmoszférájához igazítania Peter-nek. A Le Serpent Rouge/Un Passage Silenceux hanghordozókról ismert keleti motívumokkal utaztatja az Infinity az amúgy sem éppen felborzolt kedélyű hallgatót – a szó szoros értelmében. Amúgy ez az egyetlen dal, amelyiknek hovatartozása egyértelműsíthető… Az In Memoriam is nagyon sok Arcana-s jellegzetességet vonultat fel:



A Fading Shadow még az „őskori” Lizabeth/Isabel kislemezek exkluzív dalait idézi, ahogy a címadó tétel is visszautaztat az Inner Pale Sun-korabeli kompozíciók hipnotikus lebegéséhez, majd a Vinter segít végül újra elvonulni önmagunkba a remény irmagjait keresőknek.

Az idő megadta a választ: az Arcana esszenciája ez; és még annál is több. A lehető legjobb választás az ismerkedéshez!

Dreki Ferdhast Tour 2024 Dreki Ferdhast Tour 2024
September 09.
Scorching Europe 2024 Scorching Europe 2024
September 10.
Tones of Decay III. Tones of Decay III.
September 13.
Insane Folkride Minifest Insane Folkride Minifest
September 14.
Nytt Land Nytt Land
September 18.