Vannak olyan lemezek, amiknek az első 10 másodperceinél vagy akár az első hangjánál érezhető, hogy átlagon felüli alkotás fog szólni… Ez is ilyen. Sajnálatos módon összesen 10 évig aktivizált a dán kvartett és ez az egyetlen lemezük. Nem mellékes viszont, hogy azóta folyamatosan érkeznek a kritikák erről a kiadványról különböző magazinokban. Az eredetileg 2013-as digitális megjelenést végülis az Aesthetic Death karolta fel, és öntötte fizikális formába egy nagyszerűen megalkotott műanyagtokos CD kiadványként.
Pucér gitár nyit, fantasztikus jó hangzással, azzal a fajtával, amit a humucker hangszedők tudnak megjeleníteni. Személy szerint a puritán Fender hangzást favorizálom, de van, amihez a Fender alkalmatlan. Itt vaskos, öblös, gonosz gitárhangzás hallik, amihez a dupla hangszedős balták dukálnak. Aztán, ahogy beúszik a többi hangszer, azok is harmonikusan sorakoznak fel a gitárok teremtette légkörhöz. Az ének szintúgy. Az első 5-10 perc teljesen az Esotericet idézte számomra, és a kiadó részéről következetes lépés ez a lemez, mert hát az előbb említett funeral doom legenda is az Aesthetic Deathnél kezdte a felívelést a karrierjét illetően.
A The Brazen Bullban rendesen meg van szédelegtetve az a gitár, és pont, amikor már sok lenne, jön a következő tétel, a From The Trenches of Perception, amiben egy kicsit monotonabbra válik a dolog. Persze egyensúlyozva a stílusok között… ügyesen mérve tovább a fűszereket. Itt már érezhető, hogy az Esoterichez képes témákban egy kicsit mozgalmasabb dalszerzés megy. Tempóban is felette van, de csak pont annyira, hogy már ne nevezhessem a Whelm zenéjét funeral doomnak.
Az előző tételben megjelenő gitárlebegtetés helyett itt egy kimértebb, okosan építkező szólóval vagyunk elkápráztatva.
A negyedik dalhoz érve (Perpetual Blindness) kezdtem úgy érezni, hogy egy kicsit sok nekem a doomból, és nagyjából a korong vesz is egy kis kanyart. A dalt az egyharmadánál erősen ledominálja valami csemballó szerű szintetizátor trilla, ami átúszik egy iszonyúan fémesen kitartott gitárhangba, onnan pedig egy atmoszférikus szólóba. A basszus alul röfög. Hatalmas megoldások ezek kérem… És még mennyire az elején járunk a dolgoknak…
A Delphine La Laurie vészjósló vonszolóval indít. Aztán hústépő üvöltözés és jön a várva várt kiállás. A kőmetálosok ilyenkor mennek a hűtő irányába, a magamfajta psy-rockon hízlalt hipszter viszont itt szabadul fel. De nem csinálom itt tovább az elijesztést. Ez egy kibaszott metallemez, a legjobb doom melódiákkal, a funeral doomot érintőlegesen, de attól mozgalmasabban. A dal befejezése pedig már-már a black metal jegyeit exportálva ütköztet a doommal, leginkább ének ügyben.
A The Wrecked Orchestrának jobb címet nem is tudnék elképzelni. Elhangolt pengetősökön és vonósokon lejátszott agymenésről van szó, ami tényleg egy hajóroncsot idéz, amint a szellemek között reszketünk. A két záró dal maga a pusztulat és súly, de nem lövök le minden poént…
Az ének sokszor emlékeztetett a Gorefest torok Jan-Chris de Koeijer által művelt dolgokra, és a második dalban az említett banda lassú megnyilvánulásai is tetten érhetőek. Valahogy mégsem tudom a death metal jelzőt odatenni. Más ez a zene.
Megszólalás… Csont profi… (EarPlug Studio – Koppenhága) Kifejtsem? Nem. Helyette a borító. 12 oldalas booklet. Az olajfestmény, ami a grafikai kivetülés alapja a 2005-ben elhunyt lengyel festő, fotográfus, szobrász Zdzisław Beksiński műve… fantasztikus. A celofán borítón pedig egy fekete Whelm cimke talált helyet.
A szabályok értelmében nem küldhetem az anyagot Hangpróbára, mivel több, mint egy éves… Azok alól meg sajnos én sem bújhatok ki. Pedig de megtenném… Egy rövid ajánló helyette: Akik szeretNÉK a funeral doom dallamvilágát, de utálják a vontatottságát, és a kvázi eseménytelenségét, azoknak ez a lemez bejöhet, lévén, a tempó menetelősebb, de még doom kategória, a hangzás és a témák viszont hajaznak kicsit a temetői műfajéira.
A Bandcamp lejátszónál NEM a lemezborító látható.
<a href=”http://whelmdk.bandcamp.com/album/a-gaze-blank-and-pitiless-as-the-sun”>A Gaze Blank and Pitiless as The Sun by Whelm</a>
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.