Arditi
Omne ensis impera

haragSICK
2008. június 22.
0
Pontszám
9.9

A Puissance Mother of Desease korongjának remaszterizált kiadásánál már említést tettem rá, hogy lesz még cikk az oldalon a projectekkel kapcsolatban, de nem fejtettem ki. Nos, íme a folytatás, melyet megint csak ketten hoztak létre, és szintén linköpingi produkció, ám nem tekint vissza olyan komoly múltra, mint a Puissance. Hogy tiszta vizet öntsek abba a bizonyos pohárba levezetem a képletet. Az Arditi 2001-ben hívta életre Henry Möller (akit a már említett Puissance-ből ismerhetünk) illetve Mårten Björkman (akinek a neve a szakavatottabbak előtt nem ismeretlen, hiszen az ő munkásságának lefolyása ismétlődik az Algaion-ban, az Octinomos-ban és az Abemal-ban is, ebből az első kettő az ismertebb, míg az utóbbi csak egy beszakadt 2 demós próbálkozás volt a 90-es évek elején). Az Arditi zeneileg ugyanazt a vaskos és militarista neoklasszikus-ipari-matrial-ambientet képviseli, mint project társa, azonban kritikánk tárgya nem csak sokkal jobban játszik rá a fasiszta fétisre egy kis post-kommunista munkás kéz – vasököl, oda bassz ahová kől… de egyben mélyebb és kísérletibb is. Sokkal inkább tekinthetjük neoklasszikusnak és ambientnek is, míg az ipari tényező csak háttérben mutatja meg háború marta torz arcát, a színfalak mögött zajló vérengzés nyomasztó atmoszférája belengi a szobát, míg a színdarab valós és észrevehető szegmensei a második világháború érlelte hangulat és zenei koncepció egy mai adaptációja. Még mielőtt átadnám magamat a végtelen mélységekbe lassan ereszkedő csörlőknek, a discográfiai adatokkal kapcsolatos tartozásomat is lerovom a kedves olvasónak; a Omne Ensis Impera a soronkövetkező negyedik nagylemez, amit demók, Ep-k és egy limitált split korong Toroidh-hal övezett – ez utóbbi amúgy Henrik Nordvargr Björkk project, akihez olyan ismert ipari és noise fertők kapcsolhatók, mint pl.; a MZ. 412, a számomra hatalmas – és egyben beszerezhetetlen Pouppée Fabrikk, vagy éppenséggel a Nordvargr illetve a Goatvargr

Az Arditi mindig is az újkor pestiseként körbelihegett emberi méltóság vesztés és mohóság főkegyeletében leírható kör középpontjáról adta ki katonai parancsait, avagy: Ölj! Pusztíts! Gyilkolj! Nemzzél és szülj! Nevelj, hogy aztán újra ölj, ölessél, gyilkoltass! Zeneileg megfoghatatlan az a militarista mély és hátrahagyott csigalépcső, melynek megmászása nem fér össze az egészséges emberi lélek bugyraival. Ám a pestist, leprát és középkor rémálmait Bosch módra ecsetelgető két művészünk nagyokat merítkezik az első második világháború vér és sártengerében, hogy aztán képet alkosson a jelenbe, melynek a Puissance-el ellentétben nem a fikció és futurizmus demagógiája alkotja a főpillérét, hanem maga a pusztulás. Hallhatunk itt menetelést, tankok és morajló halálosztók ricsaját fenn a magas égen, a határban arató Halál képmását, most kasza nélkül, kalapáccsal és kicsorbult sarlóval, hulló csillaggal és elhantolt polgári áldozatokkal, a bibliai és egyházi kórusok és jóslatok magjával, s mindenek közepén a csírájában elfojtott szeretettel és emberséggel.

Arditi - Decisive War

Igen, kedves olvasó, az Arditi atmoszféráját tekintve embertelenebb és mizantrópabb, mint bármelyik ultra beteg gorecore vagy súlyosabbnál is súlyosabb hyper pusztító black metal, s éppen ez utóbbiak szférája az, melyben a svéd művészeiknek lehetősége van az aratásra. Ha jobban körbenézünk, könnyen szembetűnővé fog válni, hogy a fekete fémmel való kapcsolódás állandó és elkerülhetetlen az Arditi kapcsán, csak úgy, mint a Cold Meat Industry-s termékek korpusza és a sötét éjszakát vérrel mocskolta leszámolások és besúgások randevúja a Pokol kellős közepén. Képzelje el mindenki azt a médiumot, mely kaput nyit a halálnak, átjárót a fájdalomnak és lepratemetőt az újkor pestisében tékozló embertelen embernek. Ez nem a cenobitok birodalma, hanem nagyon is a miénk…

Akinek az olyan nevek mondanak valamit, mint az In Slaughter Natives, Blood Axis, Arcana, The Protagonist, Deutsch Nepal vagy éppen a Der Blutharch – éppen annak külsőségeire hajaz rá erősen a két svéd művészünk is – csak itt kalapácsokat kapunk a vaskereszt helyett – annak ez az anyag is kellemes estéket szerezhet, ahogy átadja magát a lassú és megállíthatatlan nekrobiózisnak. A hangzás monumentális a digi-pack kiadvány pedig magával ragadó, dombornyomású gyönyörű munka. Zeneileg az Arditi semmi újat nem szándékozott létrehozni, de ezek a fajta matrial förmedvények mindig atmoszférájában és aspektusában alkotnak újat és maradandót. Az Omne ensis impera is egy ilyen korong, befogadása nehézkes, hihetetlenül élmény és hangulatfüggő!