Marblebog
Ermitus

Armand
2020. augusztus 30.
1
Pontszám
9

A miskolci Marblebog és a név mögött álló Varga Gábor régi résztvevője a hazai undergroundnak. Az alapvetően egyszemélyes formáció 2002-től ontotta a megjelenéseket, majd nagyjából tíz aktív év után hosszas hallgatásba burkolózott.  A Marblebog igazi visszatérésére végül tavaly került sor, a Kietlen című negyedik nagylemezzel. Az album után néhány hét elteltével pedig kezünkbe is vehetjük a következő kiadványt az Ermitus-t.

Az EP-n hallható négy szerzemény, amely kazettán jelent meg a Fekete Terror Productions kiadásában. Annak ellenére, hogy friss megjelenés az itt hallható dalok nem épp új szerzemények, hanem Gábor korai munkái. Többsége 2003-ban, tehát az első Marblebog lemez előtt íródottak, a negyedik, Moontrance című levezető dal pedig  2005-ben született.

Return to Archaic Woods

A Marblebog black metalja nem a szélvész tempóknál ragadja meg a műfajt, hanem alapvetően a hosszabb lélegzetű, vánszorgósabb dalokra építkezik. A nyitó és a záró tételek ének nélküli, ambient szerzemények. A levezető Moontrance alapján a Marblebog le sem tagadhatná Vikernes hatását. A két nagyobb lélegzetű szerzemény pedig szintén hosszabb instrumentális részekkel operál. Ezekben a black metal dalokban a recsegő gitárok, a károgás, illetve a sikolyok szintén a Burzum-ot idézik. Hangsúlyozom, hogy nem másolásról van szó, hanem a hangulat, a zene irányvonala az, ami a kiadvány hallgatása során többször eszembe juttatta Vikernes szintén egyszemélyes stílusformáló zenekarát. Az ének mindkét dalban a lehető legszélsőségesebb károgás, azok a sikolyok pedig, amiket a Return to Archaic Woods végén Gábor hallat, tényleg embertelenek.

A hangzást a két black metal dalnál is sikerült eltalálni, kellően kásás és recsegős. A Marblebog borítóknak  korábban is gyakran volt természetközeli témájuk, ezúttal a zöldes árnyalatban egy fenyőerdőt ábrázoló borítóképpel válik teljessé a kiadvány. A kép a kétpaneles borító belső felületén is helyet kapott.

A Marblebog ezzel a kiadvánnyal is bizonyítja, hogy a black metal elsősorban nem zene, hanem hangulat. Ha jobban belegondolunk, ez utóbbi az, amit nehezebb elérni, hiszen ehhez puszta hangszeres tudástól jóval többre van szükség. Gábornak ezúttal sikerült.