Vágtázó Halottkémek – interjú Grandpierre Attilával
A Vágtázó Halottkémek 50 éve része a hazai underground része. Világviszonylatban is ritka az ilyen és a kultikus státusz sem csak a honi színtéren övezi őket, hanem olyan nemzetközileg is elismert zenészek, mint Henry Rollins vagy Jello Biafra is tisztelik a munkásságukat. A zenekar május 9-én a Budapest Parkban ünnepli a fél évszázados születésnapot. Grandpierre Attila válaszolt a kérdésekre.
Az Az élet lángja és a Belső tűzzel az életedért! dalok különösen erőteljesek. Milyen üzenetet közvetítenek ezek a számok?
Az örökértékű élet földi átélhetőségének és valóra válthatóságának üzenetét.
A VHK és a Platon Karataev közötti kapcsolat különleges, szinte generációs. Mit gondoltok erről a művészi és családi kapcsolatról?
Lenyűgözött, amikor először hallottam a youtube-on a Platon Karataev Aphelion, Ocean, Wolf Throats élő felvételét, egymás után. Rendkívüli, teljesen szokatlan mélység, elragadó szépség, a szövegek szellemi ereje, és még egyfajta VHK-s érzésvilág is felbukkant a Wolf Throats végén. A Platon zenéje a szó szoros értelmében elragad egy különleges, teljesebb, varázslatos világba. Tény, hogy ilyen meglepő zenei találkozást nem éltem át az elmúlt évtizedekben. Lehet, hogy felbukkant egy társ-zenekarunk, akik a maguk módján hasonló törekvésűek? Az pedig még egy lapáttal rátesz, hogy a Platon egyik frontembere, Kuraly-Czakó Sebő a VHK egyik alapítójának, gitárosának és énekesének, egyik régi, legjobb barátomnak, Czakó Sándornak – és másik régi jó barátomnak, Kuraly Editnek a fia. Felemelő, hogy az 50 éves jubileumi koncertünkön egy színpadon lépünk fel, egymás után.
Milyen különleges vizuális vagy zenei elemekkel készültök a jubileumi koncertre?
Köles Vazul, az üstdobosunk és egyik énekesünk, aki egyben ötvös és hihetetlenül sokoldalú képzőművész, egészen elképesztően grandiózus, meglepő és VHK-s díszleteket tervezett, amelyek egycsapásra a VHK légkörével töltik fel a Budapest Parkot. Nem tudok róla, hogy létezne ehhez hasonlítható zenekari díszlet, mert nemcsak a színpadot és környékét emeli át a zene világába, hanem az egész hatalmas térséget a színpadtól a keverőpultig. Nem is akárhogy!

A lemezbemutató koncerten elhangzanak majd az új album dalai is. Melyik számot érzitek a legkülönlegesebbnek, és miért?
A Belső tűzzel az életedért!-ben talán az ős-VHK-nál is erősebb, frissebb és közvetlenebb a kozmikus életerő zenei lenyomata, sőt talán, legalábbis számomra, egyfajta himnusza. Azt jelzi, hogy ez az őserő a mindennapjainkban és a zenei alkotóerő terén is kimeríthetetlen, nem kötődik életkorhoz, bárki, bármikor mozgósíthatja, és éppen erre való. Éppen ez hiányzik a mai világból: az, hogy az élet lángja ismét az égig érjen, hogy az emberi lélek összekapcsolódjon az Éggel, hogy magunkra találjunk, önazonosságunk összekapcsolódjon az élet örök kozmikus oksági rendjében élő, jobbik énünkkel. Az egyik ismerősöm azt mondta, olyan erő van ebben a dalban, hogy megmozdítja a Tejutat. Remélem, ez az erő, ha megelevenedik a hallgatókban, képessé tesz arra, hogy kigyulladjon az igazi élet teljesebb vágya. Erre van szükségünk ahhoz, hogy megtaláljuk eredeti önazonosságunkat, hogy megvessük a lábunkat a végső valóságban, és rátaláljunk arra az életre, amelyre születtünk.
Mit jelképez a lemez címe? Hogyan kapcsolódik a VHK filozófiájához?
A mai ember figyelmét számtalan sok apró teendő köti le, és nem jut életidő a legfontosabb dolgokra. Ahogy a VHK Kiáltványában elhangzik: „Tetszhalottak őrlik napjaikat a taposómalomban! Kiüresedett szemmel, zsibbadtan hajtják a kereket! Semmire sincs idejük – egész életükön át! Valami nincs rendben az alapok körül!” Az ember lelki és értelmi óriásnak született, lelki nemességre és értelmi megvilágosodásra, legszebb értékeinek egész életen át tartó virágzására – de erre a legtöbbször nem szán időt, mert elterelik a figyelmét, elszoktatják a mélyebb érzésektől és a mélyebben gondolkodástól – pedig csak ez tehet bennünket valóban önálló, valódi önazonosságunkat megbecsülő emberré.
Mennyire volt tudatos az album hangzásvilágának kialakítása? Miként ötvöztétek az ősi zenei gyökereket a modern hangzással?
Álmaimban, ihletett pillanataimban, amikor valami megmozdul ott mélyen belül, megérzem azt a világot, aminek lennie kell. A hangzásnak ezt a világot, ennek a világnak az érzelmi légkörét kell megjelenítenie. Nemcsak ősi gyökerekről van szó, hanem az emberiség kollektív tudatalattijába süllyesztett, bennünket teljesebb emberré tevő erőkről. Ezek örök erők, természeti erők, az örök életet élő Természet éltető erői. Álmaimban ezek az erők a Természet időtlen élményének természetes hangzásvilágát hordozzák, és a jövőbe mutatnak, az emberiség felemelő, boldog jövőjét hozzák közelebb. Ezt a hangzásvilágot kerestük. Ehhez meg kellett találnunk azt a hangmérnököt, aki ezt a legjobban meg tudja érezni. A sok jobbnál jobb hangmérnök közül, akiket felkértünk, Paczári Viktort választottuk. Benne volt meg az a rendkívüli többlet, ami ezt a lemezt még élőbbé tette.

Az új album vizuális világa is különleges. Mit szimbolizál a borító, és hogyan kapcsolódik a lemez üzenetéhez?
A borítón az Élő Világegyetem jelképe, a Csodaszarvas, a kozmikus életerő a központi jelkép. Az Öröklét, az örök életet élő kozmikus élet jelképe. A lemezborítón a jelképek nyelvén az Öröklét fellázad, nemes felháborodásában toppant, szinte prüszköl az indulattól, fejét büszkén felveti, lángok törnek ki szájából. Az a körzet, amit ezek a lángok megvilágítanak, kozmikus varázserővel, nyüzsgő élettel népesül be, a csodák világával, seprűnyélen, varázskalapban röpülő kisgyermeket, kacsalábon forgó, röpülő kastélyt, jókedvükben bukfencező rókákat fedezhetünk fel, miközben az Öröklétet semmibe vevő, a halált abszolutizáló erők a jelentéktelenségbe törpülnek. Ez a lemezborító egy üzenet. Azt üzeni: vissza kell szerezzük az Öröklét felemelő erőit a mindennapi életünkben, ezek köré, ezeknek megfelelően kell élnünk és cselekednünk. Az örök értékek azok, amik célt és értelmet adhatnak az életünk egészének.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.