Enoch
Sumerian Chants

(Satanath Records • 2013)
boymester
2016. március 13.
0
Pontszám
10

    Harmadik lemezét kaptam kézhez az olasz Enoch zenekarnak, amely azóta parkoló pályára állt két tagjának kiszállása miatt. Silvio (Ras Algethi), aki a dobok miatt volt felelős, Leonardo, aki a billentyűkért, búcsút mondott az 1998 óta létező milánói bandának, aminek megmaradt tagjai azóta is a folytatáson dolgoznak és új társakat toboroznak az ősi istenek és próféták ismerői közül…
    Ez a tulajdonság erőteljesen lendíthet bármely jelentkező renoméján, mivel a zenekar a kezdetektől az régi hiedelmekből, legendákból táplálkozik, gyökereik egészen a kereszténység és a Biblia gyökeréig nyúlnak vissza, ahol összemosódnak a több ezer éves hiedelmek és legendák. A zenekar neve is igen beszédes, hiszen Enoch (magyarban gyakan Énok) a legelső prófétaként van számon tartva, akit Noé is csak felmenőként tudott emlegetni, a neki tulajdonított írásokban pedig még vastagon keverednek az ősi asszír, sumer legendák az ember teremtéstörténetével. Dohos, jólesően penészes és a sejtjeink mélyén mégis ismerősnek tűnő világot tár fel tehát a banda egyenlőre, remélhetőleg nem utolsó lemezén, aminek a címe sem árul zsákbamacskát: Sumerian Chants.

    A misztikus, egyben félelmetes borítóra rátekintve a kivitelezést valami hatásvadász, horrorisztikus okkult maszlagnak sejthetnénk, azonban a valóság szerencsére sokkal jobb: atmoszférikus, sötét, egyedi és mégis ismerős doom metalt kapunk a 90-es évek elejét idézve, ahol nagy szerepet kapnak a húsos riffek és a zongorabetétek, az érthető hörgés-mormogás. Nem véletlenül gondolhat egyébként a borítót elnézve mindenki egy alacsony költségvetésű megszállós-ördögűzős horrorfilmre, mivel a lemez borítójának belsejében feszítő sumer eredetű istenséget, Pazuzut anno Az ördögűző című film tette híressé és félelemkeltővé, mint ahogy Spielberg emelte a tápláléklánc megkérdőjelezhetetlen vezetőjévé a cápákat. Ahogy a cápatámadásokat is hajlamosak lehetnek egyesek mindennapos szörnyűségnek vélni, így ez az ősi démon sem arról híres, hogy 12 éves kislányok megszállásával töltötte idejét, sokkal inkább tartották valószínűleg védelmezőnek, szerencsehozónak, aki szörnyű ábrázatával elriasztja az éjszaka teremtményeit. Ezért is maradt fenn róla annyi szobortöredék, medál, mivel az ókori ajándékboltokban kutakodva minden bizonnyal kenyérpirító és hátvakaró helyett mindenki ezt adta nászajándékba vagy születésnapra.
    Az Enoch lemezén nem is találhatunk mindenféle ördögözést vele kapcsolatban, de azért stílszerűen a híres horrorfilm hangjaival indul a lemez, megalapozva azt az erőteljes, remek doom hangulatot, amivel a 44 perces démonokkal való kergetőzést elkezdi a The Tragic Defeat Of Dur Entash. Death/doom, időnként funeral doomos tempó és a két oszlopos tagtól, Lorenzótól és Danieltől származó fantasztikus gitártémák. Leonardo pótlása remélem eredményesen lesz megoldva, ha talpra áll a zenekar, mert egyszerű hangjainak hallatán azonnal személyes kedvencem, Per Wiberg egyszerű, de azonnal ható világa jutott eszembe. Ahogy a megszállt lánytra a képen, a zenekar világában is csak a mesterséges fény lenne képes némi életet lehelni, mert a közel 7 perces nyitás után a némileg rövidebb és tempósabb Black Night Over Unfigured Distances is lidércként telepedik rá a vállainkra. Melankóliája a Saturnus klasszikus lemezeit is képes megidézni. Ha már melankólia, akkor ezek után negyedikként érkezik a lemez talán legjobb dala, bár nehéz egyébként kiemelni őket az egységes színvonal mellett: a Blood For The Blood God. Technikás death/prog fanok meneküljetek, ez a dal egyszerűségével söpör a hat láb mély gödörbe és széles mosollyal kezdi el lapátolni rátok a földet!
    A tempósabb, időnként blackes hangulatot árasztó The Sleepless King, A Curse On Uruk ad némi levegőt ugyan, de csak azért, hogy tovább kínozzon a remény apró falatkáival, a dalt egyébként még Gioia nevű hölgy vendégünk is színesebbé teszi a neki szánt rövid, de hatásos sorokkal. A The Land Of Enoch egy paranoiás hangvételű, rövid death metal tételként teszi tiszteletét a lemez vége felé közeledve, ahol nem ülhet más, mint Pazuzu, a stúdióban kapott szűkös, mégis elégséges 8 percével. Zseniálisan egyszerű dal a Blood For The Blood God nyomdokain haladva. A kiadványt ténylegesen pedig a sejtelmes I Made An Angel Fall zárja, amiben visszatér a nyitásban hallható tengermorajlás és a sivatagban kavargó szél, melyben rég elfelejtett démonok lejtik táncukat.

    A zenekar jövője bizonytalan, pedig eddig megjelent kiadványaik nagyon is bizalom gerjesztőek, megvan bennük az, amitől ők az Enoch és nem a sokadik Paradise Lost vagy My Dying Bride, úgyhogy remélem magukra találnak és újult erővel tesznek le még pár albumot az asztalomra…Persze biztosan lesz, aki nem találja izgalmasnak ezt a kiadványt, de engem a misztikummal és a hangulattal megvettek kilóra.
A The Sleepless King, A Curse On Uruk c. dalt meghallgathatjátok  itt, a teljes lemezt pedig a kiadó bandcamp oldalán. 

Enoch (Funeral Doom Death Metal from Italy)