Elderwind
Fires

(Zenekar • 2021)
boymester
2023. február 6.
0
Pontszám
8

Néhány évvel ezelőtt úgy faltam a magukat atmszférikus black metalnak hirdető zenekarok kiadványait, mint ahogy a hirtelen, intenzív havazás nyeli el az amúgy is megszürkült világ maradék színeit, aztán ez a lelkesedés szépen alábbhagyott. Az elvitethatatlan, hogy a műfaj jelenleg is rengeteg jó lemezt képes kitermelni magából, de teszi mindezt olyan embertelen mennyiségben, hogy akarva-akaratlanul is hasonlóvá, egysíkúvá válnak egy idő után, az pedig nem túl pozitív, ha az ember azt sem tudja már épp melyik előadó kiadványát hallgatja. Fagyos táj a borítón, egy kacifántosabb logó, pár ügyesen megszólaltatott dallam és gyakorlatilag kész a remekmű, de igazán érdekeset, magával ragadót alkotni már nem egyszerű feladat ebben a nyilvánvalóan telített, túlcsordult közegben. Az Elderwind azonban mégis elérte azt az ingerküszöböt, hogy szót ejtsek róla, méghozzá azért, mert ha ugyanúgy zsánerlemezről is beszélünk, annak mindenképp a magas színvonalát képviseli. Első körben szokás szerint a promók közül a borítójával hívta fel a figyelmemet, amin legalább már annyit csavartak, hogy a dermedt világ helyett a forróságot vették alapul egy szörnyű tűzvihar ábrázolásával. Menekülő állatok, elszabadult pokol: mi ez, ha nem egy meghívó közös keringőre?

Ugyanakkor a zene az megmaradt a hagyományoknál: hol villámgyors témákkal, hol lassú, akusztikába hajló lassulásokkal kényeztet a nem túl combos, de a kitételeknek megfelelő vokál mellett. Az ének általánossága, sablonossága annak függvényében okozott némileg csalódást, hogy ezen a lemezen Alexander Shirochenko hangját hallhatjuk, akivel már az Elderwindet alapító Vyacheslav Oboskalov gitáros együtt dolgozott egy nagy kedvencemen, a Gherzen 1917 című albumán. A felismerés és összefüggések felfedezése után aztán gyorsan ki is próbáltam verni a fejemből a másik zenekart, hiszen teljesen más témakörrel, hangulatvilággal rendelkeznek. Míg az említett lemez a hétköznapi emberek szenvedéseit, a létkérdéseket feszegette a nagy háborúra való utalás ellenére is, addig az Elderwind kilép ebből a makrovilágból és globális léptékben gondolkodik. Ennek kulcsfontosságú része egyébként a borító is, hiszen az utóbbi évek nagy tűzvészeire, a környezeti kataklizmákra utal a legnyilvánvalóbban. Ilyen témavilág kerül elő dalszövegek terén is, még ha kicsit direkt, nem túl kreatív módon is.

Amiben viszont igazán erős a zenekar, azok a remek harmóniák, a nagyszerűen adagolt billentyűk. Kifejezetten kedvelem, ha black metalon belül nem tudják le annyival a szintit, hogy valaki ráhasal a hangszerre, vagy két-három hangot nyomogat folyamatosan a dal elejétől a végéig. Itt hol előtérbe kerül, hol szépen a háttérbe vonul minden ilyen hang, ráadásul többféleképp képesek kiszolgálni az összképet. Néha a pátosz emelésére jelenik meg a már említett szőnyeg felfogásban, máskor meg vízcseppek módjára hull a hallójáratunkba a finomságot és a hangulatot előtérbe helyezve. Néhány helyen csipetnyi kórussal, tiszta énekkel is feldobják a végeredményt, ami kifejezetten jót tesz a lemeznek.

Az Elderwind tehát nem rendelkezik világmegváltó szándékkal, azonban profi zenészek szívvel-lélekkel és őszinteséggel készített atmoszférikus dalcsokra, amit a műfaj rajongóinak csuklóból lehet ajánlani. Szépség, fenyegető pusztulás, monumentális képek és dallamok járják át a Fires minden egyes percét, bár sokkal könnyebben tudnék párosítani hozzá egy olyan erdőképet, ahol a tűz már elvégezte a pusztítást, füst is csak elvétve gomolyog és mindent maga alá temet roppant súlyával az élet kihunyása után maradt nagybetűs CSEND.

Elderwind - Fires (Full Album)

Oboskalov munkásságát azért nem árt követni sem, hiszen az itt fő dalszerző, gitáros arc még csak 33 éves. A projekt minden eddigi anyagát meghallgathatjátok a bandcamp oldaluk segítségével.