Hands Of Orlac
Hebetudo Mentis

boymester
2023. szeptember 4.
0
Pontszám
9

10-15 évvel ezelőtt komoly reneszánszát élte az okkultizmussal átitatott rockzene, az okkult heavy/doom, a folyamatosan felszínre bukkanó csapatok pedig előszeretettel merítettek egymástól és a hetvenes évekből is. Sok banda jött, győzött, majd eltűnt, kevesen voltak képesek kitartóan megmaradni, valamint a minőséget is ugyanazon a szinten tartani. Sorban ugorhatnak be a nevek: Castle, Blood Ceremony, Jess And The Ancient Ones, Uncle Acid & The Deadbeats, Ruby The Hatchet, Windhand, Royal Thunder, Lucifer a teljesség igénye nélkül. Személy szerint kedvelem őket, de igazán komoly kedvencem csak egyetlen ilyen formáció akadt, ez pedig nem más, mint a nagylemezekkel szerényen bánó Hands Of Orlac. A zenekar különlegessége számomra az a furcsa helyzet, hogy olasz zenekarként Svédországban élnek és tevékenykednek. Itáliai mivoltuk pedig mindenre rányomja a bélyegét: az úgymond fősodortól távolabbi inspirációkat tartják szem előtt, saját hazájuk rejtett kincseiből táplálkoznak. A hasonló cikkek kapcsán már számtalanszor leírtam, hogy Olaszország az okkult, dark muzsikák valódi underground tárháza, mivel azok jóval elszigeteltebben fejlődtek ki és nagy mértékben támaszkodnak a szintén egyedi olasz horror által megteremtett hangulatokra. Újabb becses listával örvendeztetlek meg titeket: Jacula, Black Hole, Run After To, Paul Chain, Abysmal Grief, L’Impero Delle Ombre, Death SS… Ezen felül pedig nem szabad megfeledkeznünk egy szintén jeles szféráról, ez pedig a kevésbé ismert, de brutális színvonalon mozgó itáliai progresszív rock, ami ugyanúgy rányomta bélyegét a Hands Of Orlac munkásságára.

A banda gyakorlatilag ennek a világnak az esszenciáját tette le az asztalra már 2011-es bemutatkozásán is, akárcsak a 2014-ben elkészített Figli Del Crepuscolo című folytatáson. Elég sokat kellett várni azonban az új dalokra, valamint egy doboscserére is sor került az elmúlt években, de a lényeg nem változott: az ének továbbra is The Sorceress hatáskörébe tartozik (a hölgy eredeti neve Ginevra), valamint a dalszerzést hű társával, a basszer The Templarral közösen követik el. Szerencsére ez miatt olyan, mintha a projekt háza táján megállt volna az idő és gyakorlatilag ugyanazt a receptúrát felhasználva rakták össze a szeptemberben megjelenő Hebetudo Mentis című korongot, amit alaposan feltöltöttek tartalommal azok számára, akik már vártak tőlük valami új anyagot. Térjünk vissza The Sorceresshez, aki meghatározó ebben a formációban. Ugyan néha-néha fuvolajátékát is hallhatjuk, a főszereplő mégiscsak énekhangja, amit meghallva egyszerűen nem tudok magam elé mást vizionálni, mint egy éjfeketébe öltözött, titokzatos papnőt, aki a nagyszínpad helyett egy nyirkos, földalatti kápolnában celebrálja ősi hiedelmeken és titkos tanokon alapuló szertartását. Érzékeny és törékeny első hallásra, ugyanakkor távolságtartó és megköveteli magának a tiszteletet.

Zenei oldalról a már alaposan kivesézett hatások uralkodnak, legyen szó lassan csordogáló doomról, könnyedén suhanó heavy metalról, esetleg lazább, régimódi progresszióról. Menetrendszerűen érkeznek a fogós, de nem azonnal ható riffek és gitárszólók, pszichedelikusabb andalgások, amiknek összességét a hangzás teszi igazán felemelővé. A Hebetudo Mentis ugyanis nagyon jól szól. Sok hasonló zenekaron érzem hallgatáskor, hogy azért hangzik retrónak, mert a stúdióban mindent elkövettek annak érdekében, hogy valamihez hasonlítson a csapat produkciója, amit x évvel korábban hallottak, viszont a Hands Of Orlacnál ez teljes természetességgel jön át hangról hangra. Minden tiszta, mégis analóg módon rezonál, az olyan apró mozzanatok, mint például a nyitó To The Night A Bride végén hallható pár csilingelő hang pedig pillanatok alatt megalapozzák a horrorisztikus alaphangulatot. Kifejezetten bejöttek a lemez gitárszólói, melyeket 2018 óta már Emil Jansson szolgáltat a banda soraiban. Szinte hihetetlen, hogy a srác a 90-es évek szülötte és ennyire jól érzi magát a heavy metal, hard rock gyökerei között. Elég csak meghallgatni a másodikként felcsendülő Three Eyes című tételt, amiben kegyetlen türelemmel és kimértséggel adagolja a középtempós menetelést a beszúrt rövidebb szólókkal és a dal végén megjelenő Sabbath riffel.

Ez utóbbi készít fel minket az Il Velo Insanguinato által valóban megérkező okkult doomra. The Sorceress igéket mormol, suttog, dicsőít, miközben a zene révületbe kerít. Az albumot a rövid, instrumentális címadó, a Hebetudo Mentis vágja félbe, ami simán elférne bármelyik klasszikus olasz horrorfilm soundtrackjében is. A tíz perchez közelítő Malenka ugyan semmivel sem gyengébb korábbi társainál, de egy kicsit túlgondoltnak éreztem a monotonabb énekdallamok miatt, aminek igazából csak az utolsó 3-4 perce sikerült igazán hangulatosra. A Frostbite aztán ismét rengeteg instrumentális finomságot szolgáltatott, remek dalszerkezettel és minden erénnyel, amit eddig felsorakoztathattam a lemez pozitív megítélése végett.

A zenekart eddig sem kellett félteni a hosszú szerzemények miatt, átlagosan 6-7 perces tételeik legtöbbször tartalommal is rendelkeztek, viszont a friss korongot záró Ex Officio Domini (The Executioner Of Rome) már engem is kíváncsivá tett majd negyed órás játékidejével. Azt kell mondjam, a Hands Of Orlac ezt is megugorja és az egyik legjobb szerzeményt rakja össze a lemezre. Teljes mértékben azt kaptam a Hands Of Orlac visszatérésétől, amit elvártam, kivéve egyetlen dolgot, de ez szokás szerint a szőrszálhasogatás kategória. Eszembe jutott a banda nevével ellátott bemutatkozás és annak lángok borította borítója, valamint az, hogy az ottani dalok bizony tüzesebbek, vadabbak voltak. Ezzel szemben a Hebetudo Mentis profi és érett, végletekig csiszolt, egy hosszú érési folyamat mérföldköve. Érdemes meghallgatni…

Dreki Ferdhast Tour 2024 Dreki Ferdhast Tour 2024
September 09.
Scorching Europe 2024 Scorching Europe 2024
September 10.
Tones of Decay III. Tones of Decay III.
September 13.
Insane Folkride Minifest Insane Folkride Minifest
September 14.
Nytt Land Nytt Land
September 18.