
Új albummal jelentkezett a Benjamin Blank vezette londoni székhelyű Binary Order projekt, A 2021. végén megjelent Dunes című albumhoz képest az eredetileg industrial metal csapatként ön-definiált alkotó, vagy alkotók csapata ismét tovább tágította a Binary Order határait. Még mindig maradunk ott, ahol Nine Inch Nails, Fear Factory, Cult of Luna, Static-X, Spineshank, Mudvayne, Stabbing Westward hallgatói, rajongói járnak – ezeket sorolja a zenekari biográfia, s némelyikkel magam is sejtem a párhuzamot. Ám a zene ennél sokkal több hatást rejt!

Érdemes belefülelni a projekt diszkográfiájába: The Fall (2017), The Defeaning Sound of the Killing Machine (2018), Circles (2019), Lost to the Sea (2020), Dunes (2021), hogy megimserjük zenei stílusát, hangképfestését és lássuk a jelen Binary Order jellemzőit. Az új, immáron hatodik albumon, a Messages from the Deep-en jócskán megjelennek olyan hatások, amik – meggyőződésem szerint – részben a’80-as évek beli UK-pop/rock zene hagyományait folytatják. A súlyos riffekkel másrészt merít a szintén szigetországi sötét tónusú zenét játszó bandák eszköztárából, a black és dark/gothic stílus jegyeiből. Az album nekem már az első néhány ütem meghallása után meglepetést okozott a stílusváltás, vagy inkább stílusfejlődés miatt. Ez a rácsodálkozás csak fokozódott bennem a harmadik dalra, míg a a végére a virtuális korongot egy hullámzó hangulatú, de távolról sem hullámázó minőségű egységes alkotásnak tekintettem! A stílusa nem eklektikus, de kétségkívül változatos. Megvan persze az a bizonyos darkos-progresszív alapgondolat, de megjelenik benne a már szintén nem mai ötlet, a numetal stílusa, vagy annak stílustalansága is. Örömmel vettem, hogy ez utóbbi hatás ellenére (a magasabb hangú, szinte rappelős, kántáló-hörgő-karcos éneklés, majd ennek és a tiszta éneknek a válaszolgatása) az atmoszferikus, gyakran ambient-jellegű zenéből nem vesztek ki az alkalmankénti hangszeres szólók, vagy inkább megnyilvánulások sem. Akár a billentyűt (mint domináns hangszer) akár a gitárt, mint vészjóslóan visszhangzó, máskor a basszussal és a dobbal szaggatottan rángó hangszert említem.
Az bizonyos, hogy az album hallgatásához hangulat kell. Ahogy hangulat kell a Binary Order többi művéhez is. Erről a lemezről legelőször Violence c. dal jelent meg a napokban. Hangulatában jól jellemzi albumot. A hallgatásra rá kell készülni, a tíz dal annyira melankolikus és – a szöveggel összevetve – olyan furán disszonáns. A pozitív üzenetek is oly fura bágyadtsággal tudnak megszólalni, még üvöltve is, hogy valami folyamatos vibrálást kelt a tartalom és annak a megjelenítése között. Sietve leszögezem, hogy nekem ez a zene, noha éppen kívül esik a komfortzónámon, kifejezetten tetszett már az első hallgatásra is. A korábbi, leginkább egy sci-fi soundtrack-jének tűnő Dunes c. albumhoz képest (az egyik ismerősöm szerint a modern kiadású Szárnya Fejvadászt vélte látni a hallgatása alatt), örömteli látni, amikor egy előadó egyszerre lép ekkorát: tovább a zenei és tartalmi fejlődés útján, és megtartja korábban felépített identitását. Itt érdemes megjegyeznem, hogy a Binary Order meg is említi egyik főbb nem-zenei hatásaként a mára kultikussá vált, inkább elgondolkodtató, mint háborús tematikájú sci-fiket. Éppen a Dűnét, az Emlékmást, a Szárnyas fejvadászt (angolul a teljesebb lista: Dune, Akira, Blade Runner, Total Recall, Deus Ex, Judge Dredd…) – amennyire vegyes ezen sci-fi-k és cyberpunk alkotásokkal az összkép, pont annyira változatos a Message from the Deep.
A pozitív élményeken felbátorodva fogalmazom egyetlen, és nem is kis mértékű elégedetlenségemet az anyaggal kapcsolatban. A számomra már az első ütemek során meghallott dobok tűnnek pusztítóan sterilnek és lélektelennek. Noha ez sok kortárs black, vagy death metal projektnek, sőt zenekarnak is a sajátja, és a hasonló crossover projektekben is helye van a gépi dobolásnak, ez itt, nekem leginkább egy ipari szögbelővőnek, máskor felerősített írógépnek, vagy elektromos zajnak tűnik. Ritkán érzem, hogy a hangzásának szerepe is van (ld. alább). Van ahol persze kifejezetten illő az ember által működtetett elektromos dobra utalni, mint ahogy a Hand of Time-ban megjelenik a Depeché Mode, a Cure hatása. (Kifejezetten megkapó az egész hangulat – erről is később.) De az első két dal sorozatlövése, szerintem, elveszik a figyelmet az üzenet és a tartalom átélhetőségétől. Hallottam már power metalban is programozott dobokat, de akár melodikus black metal/prog.metal keverékében is. Ám ott, amikor fel is tüntetik, hogy programozott dobokat hallunk, a felvételen annyira organikus, komoly dinamikával megszólaltatott, hogy az erősen támasztja a basszust (és fordítva) és így az egész zenét. Ezzel le is zárom elégedetlenségem fejezetét – hiszen minden más miatt kifejezetten ajánlom a Messages from the Deep hallgatását az említett stílusok kedvelőinek.
Az album a Sick-kel kezdődik. A dal meglehetősen matematikus felépítésű és ez is a Binary Order egyik következetes jellemzője. Ez ismét magyarázza a zene és a matematika sokszor meghivatkozott kapcsolatát. A dal meghatározott ütemenkénti váltása, épülése azaz kiszámíthatósága – noha a következő tartalmát nem is sejtettem – azonban nekem már az első hallgatáskor fogódzót adott. Amikor a mikor a filmzene-szerű sejtelmes billentyűk üteme után a dörömbölő dobok belekezdenek ismét négy ütemen át… A dalban egy jól adagolt sormintával megismerjük a Binary Order jelen állapotának jellemzői. A recsegő-rekedt-hörgő ének és a tiszta ének váltakozása kellemesen emészthetővé teszi, amit hallunk. Ebben a tiszta énekben, a szinte befejezetlen ívű dallamokban jelenik meg nekem, amit fáradt színű angol téglaházak sorával vízionálok, esőtől csillogó macskaköves út partján két oldalt. A második, The Weight c. dal dühödtségét pont az előző nótában hallott módon ellensúlyozza ismét a szakaszonkénti tiszta ének. A dob üteme kiválóan pörgeti fel a tartalmat a sorok végén (már nem írom panaszom a lélektelenségére). A kitartásra buzdító üzenet ezzel az előadással olyan szándékoltan ambivalens, mint valaha a Madness előadása a videoklipek első csúcsa idején: már nem emlékszem pontosan, hogy a felvételen a zenekar üvöltött, miközben a hangjuk egyáltalán nem, vagy a gesztusaikat tekintve éppen fordítva történt… A Binary Order itt is valami ilyesmit épített fel, de, elismerésre méltó módon képi elemek nélkül!
Fura, hogy ez a hangzás rendületlenül kitart a Violence-ig, azaz a harmadik dalig. Itt már unnám kissé, de ebben a nótában megjelenik egy fura kütyü hangzás, mint valami elektronikus, de keleties aláfestés. Aztán a kiáltozást követő tiszta ének alatt ez is és a pattogó elektronikus dob-ütemezés is nagyobb teret kap. Az lemez erénye, hogy képes bemutatni a változást. Így a már említett negyedik dal, a The Hands of Time, kellemes, de legalábbis kiegyensúlyozott nyugalmas sugároz. Benjamin Blank éneke ebben a dalban pontosan kitölti a teret. Kellemes, szépen csendül és az ütemzáró seprűsdobolás-csattogás monotonitásával jól harmonizál. Erről a lemezről ez az egyik kedvenc dalom – s ami nálam egy újabb szint: felkerül következő fizikai válogatás CD-mre! A billentyűkkel induló gitárszóló halk melankóliája enged elgondolkodni a dal utolsó negyedében, mielőtt egy klubkoncerten a ringatózó közönség becsatlakozik az énekléssel. Az ötödik dal, a Towards the End, az előzővel egybefonódva indul. Emlékszem, amikor az Alan Parsons Project – Sagrada Famíliá-ját hallgattam és együtt úsztam a dallamok árjával dalról-dalra. Most is valami hasonlót éreztem, persze itt a csapkodó dobok kissé kizökkentettek (tényleg bocs!). Ez a nóta leginkább az első három folytatása. Felfigyelek arra is, hogy a patikamérlegen kimért övültő és tiszta ének aránya kissé változik. Ezt a Binary Order, rafináltan a tiszta ének visszahangosságával is fűszerezi kissé. Nem hiányzik a hangulatfestő elem: ismét hallunk egy sokkal vékonyabb billentyűszőnyeget egy szándékolt megtorpanás után. Majd a dal végén a tompán üvöltő ének válik kórussá és visszhangossá, és a tiszta ének dallamai is végig kísérik. Kiváló építkezés. A Parasite az előző dal elhaló tompa dobolásával kezdődik, robbanásszerű dörrenésekkel. Őszintén szólva, a nagy levegővétellel és pillanatnyi csenddel induló üvöltő éneket kissé sablonosnak tartom, de mire ezen méltatlankodnék megint megjelenik egy ki-be szűrődő, a fejhallgatóban kiteljesedő digitális aláfestés.
Ebben a dalban már kifejezetten duettet énekel a kétféle énekhang. A dinamikája nekem a Paradise Lost középkorszakának a számomra legemlékezetesebb dalát a One Second-öt idézi fel. Ahogy a hajókürt szerű hanggal a dal végetér, úgy előttem romos, rozsdás, elhagyott városok képei tűnnek fel. Aztán újabb képeket kell vizionálnom, mert a My own Mortality már ugyanezzel a hajókürttel kezdődik, csakhogy egészen más szerepet, ritmust és zengést kap. És ebben a dalban az az ágyúdörgés szerű dob, a gitár-basszus kettősével közösen alkotva meg a trió durvaságát kifejezetten szerepet kap! Mostanra a tiszta és rekedt ének egyre rövidebb párbeszédváltásokba bonyolódik, már nem feltűnő a kütyü-hangzás megérkezése, majd távozása, mert integráns eleme lett a dalnak. Ekkor már úgy érzem, az album valóban építkezik és egyfajta csúcsponthoz közeledik. A nóta szinte teljes utolsó harmada lebegős, vasajtó-döngetős, ipari zajos hangzássá válik, mialatt a néhány nagy brit előd komplex prog.zenei hangzása szolgáltat háttérképeket. Ekkor érkezik a Still Water! Nem kell elhessegetnem a Das Boot filmzenéjét, sem azt, ahogy azt az Eisbrecher Einen Boot-jában feldolgozta, beépíttette. Nem tudom, hogy Ben ismeri-e ezt (majd megkérdezem tőle), de a számomra a Still Water tartalma, a hangulata, szinte ennek az említett nótának a folytatása. Itt, mint egy modern Amortis-nótában jó hosszan hallunk- ismét csak – a szöveget hangulattal is lefestő dallamokat, és a rekedt ének csak egy elkeseredett kiáltás az első strófák után. A dal klipjében el tudom képzelni az egész jelenetet, ahogy egy kamera a szigetország peremvidékén a sziklák fölött száguld a lassú hullámokkal éledő tenger fölé, alant pedig széttárt karokkal üvölti az utolsó sorokat az énekes. Még mindig emelkedik a hangulatom, ahogy a sötét vízi tengeri mélységet idéző címadó dalt, a kilencedik Messages from the Deep-et hallgatom. A napokban többször is utaztam egyedül az utakon, szürkületkor és sötétben is. Ezt a dalt hallgatva csodálattal nézem a minap a közeledő éjszakai fényeket, az apró fénypontokat, ahogy egy síkvidékről érkeztem egy dombság tövébe. Szinte az utam mélységét éreztem, ahogy láttam a szemközti hegyre csigavonalban felkúszó lámpafényeket egyre közeledni. Lám, nem csak a vizek mélységéből, vagy sziklahasadékból az égre nézve lehet átérezni ennek a dalnak a hangulatát.
Még mindig az előző Still Water által felkeltett hangulat tölti ki a képzetemet, noha ez a nóta már az albumon egy kifejezetten lassú, csendes tétel. A második harmad elején monumentálisabbá váló, sok-sok billentyűvel és sötét hangzással keltett borzongás a (skandináv) pogány metalt hozza közelebb, akik ismerik az (osztrák) Pazuzu-t, sejhetik mire gondolok. De ez a tétel elférne egy Bathory-albumon, a negyedi-ötödik lemez sorában, mondjuk vérszagú csatamezőn túlélőkutatás illusztrálására is. Kissé távol kerültem a kiinduló hangulattól, amit a dal végi hosszú csendek, a halk harangkongás és egyéb, éppen csak a hallásvizsgálatokon felbúgó zajok formálnak borzongássá. A lágy pengetéssel induló, albumzáró A Good Death mintha valami fohász, ismét egy szélfútta tengerparton, kora-keresztény romok felett hangozna fel. Felfedezni vélem az album dalainak szőttesét először a nyers, majd dalok változásában, aztán magukon a dalokon belül ugyanezt. És itt ez a dal, egy kifejezett lezárás. A keltás, népies hangzású, fura hajlítású dallam a szépen megtartott énekhangokkal, az arra felelős, de új dallamot megszólaltató elektromosgotárral nagyon kellemes hangulatot kelt. Néhány évtizeddel ezelőtt az Ioná-t hallgatva keletkezett bennem ez az érzés. A dal a vége felé ismét hangosabbá válik, de nem veszíti el visszafogottságát. A történelmi hangulatot átvarázsolja egy kis elektromos zaj, mint valami szélfújás, ami lenyugszik, végül a dal a kezdeti lágy pengetéssel ér véget. Kerek, egész.
Ez a stíluselegy meglehetősen koherens anyaggá állt össze. Érdekes zenei gyűjtemény, a számomra ebben a szinte meghatározhatatlan stílusban egy újabb mércét határozott meg. Remélem, más is megtalálja benne a szépséget. Jó szórakozást kívánok hozzá!
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Thanks so much guys for the great review, it’s hugely appreciated!
If anyone wants to hear more or presave the album you can do so here – https://linktr.ee/binaryorder.