A magyar black metal utánpótlásai látszólag kimeríthetetlenek. A közelmúltban olyan zenekarok, valamint egyszemélyes formációk szöktek szárba a föld alól, illetve jelentkeztek első nagylemezükkel, mint a Leiru, az Estve, a Holdlajtorja, a Mistcavern, a Rém, a Sír, vagy az Avaron. Azonban ezen nevek egy része mögött olyan arcok mozgatják a szálakat, akik más zenekarok révén akár évtizedek óta formálói a magyar undergroundnak.
A Frozen Wreath esetében is hasonló a képlet. A Vas megyei duó a napokban jelentette meg első hanganyagát, Memento Mori címmel. A Frozen Wreath név pedig a hazai földalatti mozgalom két olyan veteránját rejti, akik külön-külön évek, sőt évtizedek óta alkotnak. Itt van egyrészt Neubauer Roland, a Vrag mindenese, illetve a Witcher fele, aki korábban a fanzine készítésbe is belekóstolt, de közreműködött az Earth Plague-ben is. Társa, Szele Zoltán pedig elsősorban a jobb sorsra érdemes De Profundis formációból lehet ismerős. A Frozen Wreath-ben Zoltán a hangszerekért felelt, Roland pedig a vokálokat vállalta magára. A bemutatkozó korong beharangozásaként két előzetes single jelent meg, tavaly az Ősz, januárban pedig a Halott ígéret című szerzeményekkel. A két tétel ismeretében úgy tűnt, hogy a friss alakulat nagyjából félúton, a De Profundis epikusabb megközelítése és a Witcher/Vrag-féle atmoszférikus vonal közötti mezsgyén fog mozgolódni. A végeredmény is ennek megfelelően alakult. A zeneszerzés ez esetében kizárólag Zoltán asztala volt, a magyar nyelvű dalszövegek pedig Roland gondolatai, aki ezúttal kilépett a komfortzónájából, az elvágyódást tükröző Witcher és Vrag szerzeményekkel szemben ezúttal inkább az elmúlás gondolata lehetett a kiindulópont, bár az is lehet, hogy rossz nyomon járok… Az egyes tételek címei azonban számomra kivétel nélkül erre a gondolati szálra fűzhetők fel.
A nyitó Megsárgult fényképek egy remek témákból felépített szerzemény, melyben többször visszatér egy a Forefathert, illetve a Summoning-ot idéző egyszerű, de jellegzetes dallam, ami paradox módon már az első hallgatás alkalmával a fülbe ragad. Zoltán ötletektől hemzsegő gitárjátéka egyébként az egész lemezt meghatározza, a szélvész sebességű tekerések közepette rendszeresen jobbnál jobb black riffek bukkannak elő a hangorkánból. A De Profundis párhuzam magától értetődően adja magát, de a Frozen Wreath lemeze nyersebben, black metalosabban szól, mint annak idején a This Winter In My Heart album. A Halott ígéretben hallható monológ az egykori színészóriás, Latinovits Zoltán előadásában kiválóan fokozza a hangulatot. A Miért? című szerzemény nyersen megfogalmazott, doomos riffjei és a rajtuk tornyosuló billentyűdallamok szintén a Summoning-ot idézik. Roland pályafutása során talán első ízben ebben a dalban tiszta énekhangon is megszólal; hangszíne a Dalriadás Ficzek Andráséhoz áll közel, de nincs benne semmilyen népies jelleg. A záró fájdalmas szintetizátortéma valódi mélységet hordoz magában.
A következő fejezet, az Ősz egy gyors black metal szerzeményként indul, de a felpörgetett tempó ellenére sem fullad kakofóniába, köszönhetően az ötletes dobtémáknak és az újfent kiváló riffeknek. A dal középrészébe egy zongoratémát is integráltak, az egymásra csúsztatott dallamos ének és a rikácsolás pedig hatásos átvezetőt képeznek a visszatérő sebes fekete fém témákhoz. A Kőszikla megmarad ugyan korai Trouble-jellegű, illetve Candlemass vonalas doom riffekkel indul, de maga a szerzemény alapvetően egy újabb, dallamos középrésszel megerősített melodikus black metal tétel. A címadó felvezetőjében hasonlóan kiemelt szerepet játszanak a doomos gitártémák. A Feltámadás egy egyenesebb vonalú, rövidebb alkotás, a templomi orgona hangszíne olyasmi, amilyen megoldással a közelmúltban a hazai Militia is kísérletezett. A záró, egyben névadó Fagyott koszorú pedig egy epikusabb, nagyobb lélegzetű dal, lényegében a lemez kivonata, a duó minden erényét felvonultatva.
A Memento Mori erős bemutatkozás, mely egy kreatív, a zenei ötleteket bátran variáló formáció kezdeti lépése. A Frozen Wreath nemcsak a hazai underground fokozott figyelmére tarthat számot, hanem a nemzetközi kiadványok között, azokkal összevetve is lehet keresnivalója. Az anyag a Roland által indított Filosofem Records gondozza, tehát a CD és a kazetta kvázi mondhatni szerzői kiadványként jelent meg.
(Andris)
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.