Somnent
Gardens From Graves

(GS Productions • 2021)
boymester
2021. október 18.
1
Pontszám
10

Giovanni A. Vigliotti szándékai mindenki számára egyértelműek és megkérdőjelezhetetlenek saját, Somnent nevű projektjét illetően: szívveréshez simuló, bánat fűtötte melodikus death/doom metalt kíván játszani már évek óta. Olyat, ami kifejezi a mindennapok okozta sérelmeket, fájdalmakat és a hiábavalóság érzetét. Ezzel próbálkozott már 2015-ben, Eventide című EP-jén, majd első nagylemezén 2017-ben, immár Sojourn címmel. Annak idején híreztünk mindkettőről és természetesen műfaja okán rá is repültem a kiadványokra, viszont nem éreztem azt, hogy különösebb időt kellene fordítanom az őszinte, de teljes mértékben sablonokból táplálkozó anyagokra. Ezzel szemben teljesen más a helyzet az október 25-én megjelenő friss anyagot tekintve, mivel a Gardens Of Gravesben úgy érzem Giovanni végre célba ért: kiterítette lelke minden szennyesét és tartalmát olyan módon, hogy arra nehéz lenne nemet mondani. A menet közben Olaszországból Amerikába költözött zenész vendégekkel felvértezve, minden eddiginél nagyszerűbb hangzással rögzítette dalait, melyek persze nem távolodnak el a Paradise Lost, Anathema, Saturnus, Officium Triste, Katatonia vonaltól továbbra sem, viszont ez igaz a tételek minőségére is. Nem véletlenül vállalta el a lemez borítójának elkészítését Augusto Peixoto sem (zenészként: In Solitude, Head:Stone, művészként: A Dream Of Poe, Sinister Realm és még számtalan csapat…), aki kifejezetten kedveli az érzelmek megjelenítését az extrémebb vonalon is. Elmondása szerint az imádkozó kezek a reményt, az összekulcsolt kezek a segítségnyújtást jelképezik alkotásán, melyek próbálják védelmezni a sérülékeny szívet…

Néhány helyen a lemezre szimpla melodikus doomként, epikus death/doomként hivatkoznak, ami nem véletlen. A kiadvány nagy részén ugyanis Giovanni tiszta énekhangjának lehetünk fültanúi, ráadásul a súlyos riffek és nehézkes témákkal szemben jóval több finom, akusztikus gitárban úszó lassulással is találkozunk. Az unalom mégsem igazán üti fel a fejét, mivel a dalok lépésről lépésre, hangról hangra építkeznek és érnek el csúcspontokat. Mivel aprólékos megoldásokban nem szűkölködünk, mindezt nagyon tisztán hallhatjuk és élvezhetjük. A Gardens Of Graves ugyanis nemcsak a gyötrelemről, küzdelemről szól, hanem arról, hogy mindez megérheti, a történetnek nem feltétlenül kell rosszul végződnie. Ilyen érzelmeket hagyott bennem például már a nyitó Silhoulette is, aminek hallgatása közben az Opeth első igazi hörgésmentes produkciója (és számomra az egyetlen igazán ütős), a Damnation jutott eszembe. Hatalmas kezdés, ugyanakkor a magasra helyezett további elvárásokat rendszerint ilyenkor szokták páran gyorsan lerombolni. A Somnent azonban mer dalról dalra annyit változtatni, leginkább az arányok változtatásával, hogy bőven ne váljon unalmassá. Az elsőként nyilvánosságra hozott Acquiescence például szöges ellentéte az elődjét: jóval lendületesebben, a deaht metalt előrébb tolva érkezik, de mindezt fele olyan hosszúsággal. A lazaság és nyugalom vizébe a Despite The Scourge tud hatalmas riff sziklákat görgetni. A teljesen agressziómentes Fragments már epikus doom, gótikus rock hatásokkal kacérkodik, hogy aztán a címadó ismét a keményebb útvonalat választhassa. A Blackened Heartban vendégénekes segít a további lélekfeltárásban. 40 perc környékére érünk a kedvenccé vált Withered To A Shadow meghallgatásával, ami nem mondható megterhelőnek, majd minden platformon kapunk még két bónusz szerzeményt is, melyek leginkább szimpla akusztikára támaszkodnak.

Kiemelkedőn, halmozottan kell kezelni a melankólia jelzőt a csapattal, had simogasson nyugalomba, akárcsak az őszi eső kopogása…

Somnent – Gardens From Graves (2021) (1 komment)

Dreki Ferdhast Tour 2024 Dreki Ferdhast Tour 2024
September 09.
Scorching Europe 2024 Scorching Europe 2024
September 10.
Tones of Decay III. Tones of Decay III.
September 13.
Insane Folkride Minifest Insane Folkride Minifest
September 14.
Nytt Land Nytt Land
September 18.