Vampirska
Vermilion Apparitions Frozen in Chimera Twilight

Vampirska egy 2019 óta aktív egyszemélyes raw black metal banda az Egyesült Államokból, az anonimitásba burkolózó alkotó egyben az amerikai mezőny egyik aktívabb tagja is jelenleg (gondolhatunk itt számos split lemezen való szereplésre, vagy a japán folklór-ihletésű másik bandájára, a Saidan-ra). Két évvel a kifejezetten ígéretes debütáló lemez, a Torturous Omens of Blood and Candlewax megjelenését követően idén márciusban érkezett meg a várva-várt folytatás, amiben egy egyértelmű szintlépésnek lehettünk fültanúi, ugyanis az végeredmény mindenképp egy kiemelkedő alkotás.

A raw black metal nyers, rozsdás és pókhálókkal gazdagon borított hangzása sokakat elrémíthet a műfajjal való kísérletezéstől, főleg hogy könnyen belebotolhatunk rettentően alacsony hangminőségű demókba és lemezekbe. A Vampirska első nagylemeze is ebbe a stúdiót-biztos-nem-látott kategóriába volt sorolható, igazán old-school módon egyből kazettára történt minden hangsáv rögzítése. Az eredmény egy kissé tompa, azonban a riffeket tekintve egy igazán ígéretes kezdetnek bizonyult, így többek közt magam is jegyeztem, hogy ehhez a bandához még érdemes lehet visszatérni később. Ez a megérzés megerősítést nyert, hiszen a Vermilion Apparitions Frozen in Chimera Twilight bizonyította, hogy a projektben rejlő még nem teljesen kiaknázott potenciál valós volt, és a Vampriska-nak sikerült minden téren túlszárnyalni korábbi teljesítményét.
Nagy változást jelentett a hangzáson történt jelentős csiszolás: a Vermilion Apparitions Frozen in Chimera Twilight egy nagyon kellemesen éles és teli hangzással operál, de egyáltalán nem távolodott el a műfaj nyers vonalának jellegzetes lo-fi “esztétikájától”. A kielégítő hangzáson túl, a lemez fő erőssége a komplexitása (legalábbis black metal mércével nézve). Ez legegyértelműbben a gitárfronton domborodik ki. Minden egyes szám egy saját, izgalmas folyamra van felfűzve, gazdagon pakolva jobbnál-jobb melodikus riffekkel amik megállásnás nélkül bombázzák a hallgatót (pl. a Vermilion Apparitions: Five Hundred Sleepless Nights… Drained by Distress, All I See is Red… c. szám második fele egyszerűen fantasztikus).
Külön kiemelném a kiemelkedően jó teljesítményt a dobszett mögött is (bevallottan a zenész kedvenc hangszere, erről olvashattok pl. ebben az interjúban). Természetesen mint szinte minden black metal lemezen, a blast beat-ekből itt sincs hiány, azonban az a sok finom és izgalmas díszítés (ami pl. a cintányérok játékéban is hallható), nagyon pozitív hatással bír az album dinamizmusára, sokkal izgalmasabbá teszi azt. A ritmusszekcióban tapasztalható fantáziátlanság szerintem sok esetben egy black metal album Achilles sarka (lásd például a legutóbbi Wiegedood lemezt, amiben a blast beaten kívül gyakorlatilag semmi egyéb nem hallható… egyszerűen hihetetlenül unalmas). Ebből a szempontból a Vampirska ezen erőssége kellemesen üdítő hatással volt rám, ami mindenképp megérdemel egy elismerést. Ezen kívül külön kiemelném a szintetizátor bevonását az atmoszféra-építésben betöltött szerepe miatt. Alapvetően ez a hangszer ritkábban lép a rivaldafénybe az albumon, leginkább a riff-áradat mögött megbújva érezteti a hatását, ami nagyban hozzájárult egy teljesebb és misztikusabb összhatás elérésében.
Azok számára akiknek a Mütiilation, Judas Iscariot, Darkthrone, Lamp of Murmuur vagy a Satanic Warmaster banda nevek ismerősen csengenek, ezen új Vampirska lemez sem fog csalódást okozni. Igazi nyers és élesen hasító, de a dallamosságával mégis magával ragadó szerzemény, olyan mint egy időkapszulába zárt ritkaság a ‘90-es évekből ami ma is megállja a helyét.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
