Algos
Upon the Rivers of Night

boymester
2024. január 10.
0
Pontszám
8.5

Finoman szólva sem kell túl sokat görgetnem, ha 2023 epikus doom metal kiadványainak listájának böngészésére támad kedvem. Az esztendő a jól bejáratott címek (Isole, Sorcerer) játszótere volt, amelyek mellett csak elvétve lehetett új produkciókkal találkozni. Ilyen volt a Metallus és a Nine Altars, melynek előzetesei sokkal többet ígértek annál, amit végül meghallgathattunk. Az ilyen ingerszegény környezetbe érdemes ledobni a bombát, ami ugyan nem bizonyult több megatonnásnak, de az olasz Algos nevét biztosan a megjegyezendő, követendő zenekarok közé emelte nálam. Maga a zenekar egyébként 2021-re datálja születését, viszont egészen idáig nem adtak ki semmit a kezeik közül. A tagok sem nevezhetők különösebb doom veteránoknak, hiszen eddig legfőképp heavy metal és thrash metal csapatokban kamatoztatták tudásukat, azonban a pandémia miatt akadt némi idejük arra, hogy a lassabb vizek felé utazzanak. Gyakorlatilag a karantén időszak során megírták a dalokat, majd az elmúlt évben tökéletesítették, véglegesítették őket. Hatásaik egyértelműek és nem képezhetik vita tárgyát: Candlemass, Solitude Aeturnus, Memory Garden és talán az újabb nevek közül a Below, Crypt Shermon. A cammogás mellett bőven akad lehetőségük főleg a 80-as évek heavy metaljának éltetésére is, a dalok többsége ennek megfelelően kellemesen lüktető, sokszor menetelő tempóval rendelkezik. Hiába kapta a projekt a nevét Algosról, aki a fájdalom isteneként jelenik meg a görög mitológiában, itt a búslakodással karöltve érkezik a szórakozás is.

Nézzük tehát, hogy áll a banda a műfaj két, talán legfontosabb alap pillérével. Az első természetesen a sodró erejű, bólogatásra ingerlő riffek sokasága. Ezt nagyon érzik az olaszok, hiszen a The Door To Eternal Nightmares első hangjai során megfogalmazódott bennem az “ejha, de hiányzott már egy ilyen” gondolat a fejemben. Még az sem zavart túlságosan, hogy már hallottam hasonló nyitást a német Doomshine fantasztikus debütálásán (Thy Kingdoom Come, 2004). A folytatásban szerencsére elrugaszkodunk a könnyű hasonlítgatásoktól. Sorban érkeznek a remek szólók és a kifejezetten monumentális, 7-8 perces doom himnuszok, ráadásul a témákat alátámasztó remek, mondhatni “svéd” minőségű hangzással. 

The Door to Eternal Nightmares

A fogós témák tehát rendben vannak, a másik sarkalatos pont általában az ének. Na itt domborít nagyot és meglepőt az Algos, ugyanis a thrash vizekről érkezett Marco Spagnuolo teljes mértékben meggyőzött arról, hogy kiváló vokalista egy ilyen projekt élére. Szintén a svéd mezőnyt juttatta eszembe modorosság mentes, néhol karcos, máskor érzelmes hangjával, ami egyszerre tűnik nagyon hétköznapinak és bensőségesnek is. Ráadásul egy-egy dalban nem lő el minden puskaport, képes újabb arcát is megmutatni apró különbségek, hangszínváltozások beiktatásával. 

Doomed by the Teeths of Hydra

Papírforma szerint tehát minden remek, azonban akad egy dolog, ami miatt nem dobálhatom eszetlenül a maximális pontszámot az albumnak. Ez pedig a dalszerzés, ami legnagyobb részt Massimiliano Elia (Valgrind, Necrospell) tevékenységét jelzi. A gitáros, billentyűs érti és nagyon érzi az epikus doomot, egy nagyszerű dalcsokrot rakott össze, azonban a rutinja ellenére is érzek amolyan “első lemezes banda” hangulatot a teljes produkción. A változatosságra nem lehet panasz, azonban az arányokon bőséggel lehetett volna még mit variálni. A random beszúrt gitárszólók nem mindig köthetők egy-egy dal csúcspontjához, néha elnyúlik az instrumentális szakasz és kezd unalmassá válni, máskor meg a túléneklés veszélye fenyegeti a hosszú dalokat. A jövőben javasolnám nekik a “kevesebb néha több” mantrázását a felvételek során. A végeredmény egy olyan bemutatkozás, aminek bármely kiragadott öt perce örömkönnyeket csalhat egy rajongó szemébe, de teljes valójában sajnos kissé fárasztóvá, monotonná tud válni a széles eszköztár ellenére is. Ettől függetlenül az elmúlt év egyik legjobb doom újdonsága, amit nem lehet nem ajánlani. Bólogassatok rá egy jót!