Hobo Blues Band
Vadászat 40

(GrundRecords • 2024)
Győr Sándor
2024. június 30.
2
Pontszám
10

Bár a Fémforgács bevallottan vállalt irányába ugyan a blues csak nagy jóindulattal fér bele, ám a GrundRecords jóvoltából idén megjelent Vadászat olyan korszakos mű, ami mellett mi sem mehetünk el szó nélkül. És persze a Hobo Blues Band és maga a névadó Földes László is olyan alakja a hazai rockzenének, aki megkerülhetetlen és nehezen tudom elképzelni, hogy a gitárzenét hosszabb ideje kedvelők között lenne olyan, aki legalább egy dallal ne találkozott volna Tőle/Tőlük. Meg persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy nem egy metal átirat is született már a HBB dalokból. A legutóbbiak egyike az idén megjelent Paragon Zero lemezen szereplő Nem hallod üvöltök? c. tétel.

A Vadászat tehát idén 40 éves, amit egy Arénás koncerttel is megünnepeltek, de a jubileum apropója kapcsán az eredeti mesterszalagok felhasználásával felújították a lemezt. Ahogy a kiadó sajtóanyagában leírták, ahhoz nem nagyon van mit hozzátenni: “Vannak a magyar rocktörténetben olyan albumok, amelyeken nem fog az idő vasfoga. Sőt, az eltelt évek, ha lehet, még nemesebbé teszik őket – végül örök klasszikussá válnak. Kétségtelenül ezekhez a kiadványokhoz tartozik Hobo Blues Band Vadászat című korongja is…” 

A zenekar negyedik albumaként 1984-ben megjelent dupla anyag olyan klasszikusokat rejt, mint a Mesél az erdő, A hajtók dala, de persze mára az egész anyag ebbe a státuszba került. Amire nagyon érdemes figyelni, az az, hogy a szövegek ma is legalább annyira aktuálisak, mint a megjelenés idején. Nekem csak halvány emlékeim vannak abból az időből, hiszen alsó tagozatos kisiskolásként nem nagyon érdekelt az aktuális társadalmi és politikai helyzet, ám hallva a dalokat és ismerve(?) az akkori, illetve a jelen állapotokat nem nehéz megtalálni a párhuzamokat, ami nagyon szomorú, de ez nem ennek a cikknek a témája.

A dalok amúgy a szövegeken túl is mesterművek. Természetesen ez sem csoda, hiszen Hobo és Deák Bill Gyula mellett Tátrai Tibor és Póka Egon is tevékeny részt vállalt a megírásban, ami – ismerve az életműveket – talán csak annyiban meglepő, hogy már akkor ilyen teljesítményre voltak képesek. A lényeg persze a dalokban rejlik, azok pedig egyértelműen felső kategóriásak. Van itt rengeteg stílus, az alapvető blues és rock elemeken túl folkos, talán itt-ott jazzes témákkal is színesítették a dalokat, sőt A vendégsereg táncában még cigányzene is felhangzik. De talán ennél is fontosabb, hogy a dalok mondanivalóját úgy adták át, hogy az fülbe ragadt és akkor is lehet élvezni, ha nem ismered vagy nem akarod mélyen elemezni s lefordítani a mondanivalót az életre. Azt érdemes még tudni, hogy a kor cenzorait (a “mindenható” Aczél György saját kezűleg volt négy dalnak a “hóhéra”, de több olyan sor is áldozatul esett, amelyeket nemkívánatosnak ítéltek a hatalom és a rendszer szempontjából) is ki kellett cselezni, vagyis inkább fogalmazzunk úgy, hogy a kreatív munkát további feladat elé állította.

„A Budapest-Miskolc vonaton 40 szövegötletet jegyeztem le, majd az egészet egy taxiban felejtettem. Végül 26-ot sikerült felidéznem és Pókáék konyhájában nekiálltunk a munkának. – emlékszik vissza Hobo. – A felvételek kezdete előtt „csak” a szövegeket kellett bemutatnom a cenzúrának – tudják, egy a-moll, vagy G-dúr nem lehet rendszerellenes.”

A konceptlemez dalai közé jó érzékkel válogatták be a történetet továbbvivő Szenes Iván szerzeményt (Ott fogsz majd sírni, ahol senki se lát), de több klasszikus szerző (W. Shakespeare, Jack Kerouac) művét használták fel. A vészbanyák dala c. tétel valójában a Macbeth-ből származó idézetek sora. Arany János, József Attila, Pilinszky János művei is feltűnnek inspirációként vagy részleteket felhasználva. Nem egy bármikor meghallgatható mű ez. Igaz nem egy tétel mára a koncepcióból kiragadva is megállja a helyét és saját jogán is sláger lett. Nekem talán a legnagyobb kedvencem a Hajtók dalát is megelőzve a Mesél az erdő, de a Fut a nyúl a mezőn meg A vadászok gyülekezője is kedvenc. Persze nagyon nehéz a választás.

Amit még érdemesnek tartok kiemelni, az, hogy bár a zene egyértelműen a Tátrai-Póka kettőshöz köthető, az előadásban az énekesek mellett Döme Dezső (dob) és Bodonyi Attila (szájharmonika) játéka is fontos. Ráadásul rengeteg vendég is közreműködött a Bergendy testvérektől elkezdve Igó Éva színésznőn a zenekar tagjainak gyerekeiig. Nekem viszont a Prológust felolvasó Major Tamás előadása a legemlékezetesebb. Ő ezt az egyetlen – a megjelenés évében a Budapest Sportcsarnokban tartott – lemezbemutatón is előadta.

Hobo Blues Band- Vadászat

A GrundRecords teljes mellszélességgel állt a mű újrakiadása mögé. Az eredeti Hungarotonos mesterszalagok felhasználásával és Rozgonyi Péter értő hangmérnöki munkájának segítségével szigorúan az eredeti keverési arányokhoz ragaszkodva kapott új maszterelt a mű. Ráadásképp a dupla CD borítójánál is hűek maradtak az eredeti hanglemez borítójához, de kiegészítették egy 32 oldalas különálló könyvecskével. Ebben Hobo előszavával megkapjuk a teljes szövegkönyvet és rengeteg korabeli Hobo Blues Band képet is. 

Korszakos és időtlen mű, amit pontozni is felesleges.

Hobo Blues Band – Vadászat (40. évfordulós újrakiadás) (2 komment)

  • Armand Armand szerint:

    Tizenévesen egy havarom édesapjánál hallottam elősször ezt a lemezt. Akkor át is másoltattam vele… Rengetegszer hallgattam más korábbi Hobo albumukkal együtt; kb. a Férfibánatig. Azóta nem nagyon kísértem figyelemmel a zenekar lemezeit, kivéve Hobo szólóanyagait. Nekem egy meghatározó lemeze, ami az adott kor remek társadalmi lenyomatát adja vissza megmosolyogtató fricskákkal. Öröm volt róla olvasni. Köszi szépen!

  • boymester boymester szerint:

    De jó ilyennel is találkozni! Alapvetően nem vagyok nagy Hobó rajongó, de ezt a lemezt nagyon szeretem. Hajtók dalát gyakran idézem a páromnak… 🙂