Red Cain
Kindred Act II

(Szerzői kiadás • 2021)
dimmurtal
2021. április 7.
2
Pontszám
10

Bevallom őszintén nagyon vártam, hogy idén január 22-re ébredjünk. Nem csak abból az okból kifolyólag, mert ez a nap a Magyar Kultúra Napja, melyen az iránti tiszteletünket fejezzük ki, hogy Kölcsey Ferenc befejezte a Himnusz megírását. Ugyanezen a napon jelent meg ugyanis a Red Cain nevű zenekar második albuma, mely a Kindred Act II nevet kapta a keresztségben. Hogy miért is kezelem kiemelt jelentőséggel ezt az albumot? Ígérem, ennek tisztázására hamarosan kitérek, de úgy gondolom, előtte illik néhány szóval bemutatnom a szóban forgó zenekart.

A Red Cain 2016-ban látta meg a napvilágot Kanadában, Calgary városában. A zenekar több tagcserén is átesett az utóbbi években, a jelenlegi felállás három állandó tagot számlál: Evgeniy Zayarny énekes, Tyler Corbett gitáros, és Taylor Gibson dobos. Rajtuk kívül a dalok megírásából és azok feljátszásából a volt gitáros, Brandon Doll vette ki a részét, míg a vokál terén Rogan McAndrews, a zenekar volt basszusgitárosa segédkezett a lemezfelvételeknél. 

Még a megalakulás évében előrukkoltak a szimplán csak a zenekar nevét viselő, négy dalt tartalmazó EP-vel. Az első teljes értékű nagylemez megjelenésére – melyet három single vezetett fel – egészen 2019-ig kellett várni. Ekkor került kiadásra a Kindred Act I címűre keresztelt album. A bandát én még a lemez megjelenése előtt, a Snakebouquet című daluk révén ismertem meg, melyre készült egy eléggé alacsony költségvetésű videó is.

Red Cain - Snakebouquet (Official Video)

Viszont maga a zene olyan hatást gyakorolt rám, ami alapján vettem a bátorságot, és odáig merészkedtem, hogy a Facebook-on írtam a srácoknak néhány dicsérő mondatot. Történt pár üzenetváltás a csapattal, de ennyiben ki is merült a kapcsolat. Kisvártatva megjelent az album, melynek szerves folytatása az idei Kindred Act II. Amennyiben közel áll hozzád a zenekar fő hatásainak számító Kamelot, Alter Bridge, Symphony X és Tesseract zenéje, akkor ne is kutass tovább, mert valószínűleg ezzel a lemezzel egy új gyöngyszemre bukkantál!

Azon olvasók, akik rendszeresen követik itt a Fémforgácson a Hangpróba eseményeit és a táblázat alatti fórum hozzászólásait, már olvashattak néhány sort, melyet megosztottam a lemez témájával kapcsolatban. Viszont az album minél hitelesebb bemutatása érdekében elengedhetetlenül fontosnak tartom, hogy idézzek abból a hozzászólásomból. Nyilván mindenkinek feltűnt, hogy a két lemez címe gyakorlatilag megegyezik, mindössze a sorszámozást illetően tér el egymástól. A zenekar ezzel is arra utal, hogy egy olyan két albumon átívelő koncepcióról beszélhetünk, melynek igazán érdekes története van.

Red Cain - PRECIPICE OF MAN (Symphonic Rock | Visualizer)

Egy azték harcos, bizonyos Zalcoatl és egy idegen, földönkívüli hódító, Willow küzdelméről szól a történet. Zalcoatl-t saját népe választotta megmentőjének, aki egy piramisban bebörtönözve harcol népének, és az egész emberiségnek a megmentéséért emberöltőkön keresztül, miközben Willow különböző sötét és okkult erőket segítségül hívva próbálja meg – a piramist egyfajta átjáróként használva – leigázni a földi népet.
A két album ennek a küzdelemnek a nappali és éjszakai oldalát szimbolizálja. Az első rész a főhős vándorlásait mutatja be, a második felvonás pedig a Nap körül forog, amely kegyetlen, ám életet adó ragyogásával mindenre rávilágít. Zalcoatl-nak szembe kell néznie a Nap felé vezető útjának utolsó szakaszával, melynek során fegyvert fog, alkudozik, és megküzd ellenségeivel, hogy visszatérhessen népéhez.  Ezt a mitikus történetet fűszerezi meg a zenekar sajátos, melodikus alapokon nyugvó, progresszív rock/metal zenéjével.

A lemez hét tételt tartalmaz, és teszi mindezt a még egészségesnek mondható szűk negyven percben. Minden egyes dal tele van érzelemmel, és fel van vértezve a főszereplők heroikus küzdelmét tökéletesen alátámasztó hangszeres játékkal. Noha még csak a második albumról beszélünk, az mindenképpen megállapítható, hogy a srácokat erős zeneszerzői vénával áldották meg, és ha már profin megkomponálták ezeket a dalokat, hát profin elő is adják őket. A tételeket szépen átszövik a gitárharmóniák és a szólók, és a zenének érdekes színezetet biztosít a szintetizátor és a kórusok kellő időben történő alkalmazása. Simán lejön a számokból, hogy a történeti alapkoncepcióhoz írták meg a zenét, és nem a dalok befejezését követően születtek meg a szövegek. Néhányan talán kivetni valót találhatnak az énekben, de szerintem az is nagyon változatosra sikeredett. Evgeniy képes ugyan néhány helyen zavaróan magas tartományban énekelni, de ez a lemez élvezeti értékéből talán csak a Precipe of Man című dal elején von le egy keveset. Én úgy gondolom, hogy az ének stílusa mindenhol hűen igazodik a zenéhez és a történethez.

A katarzis élmény az egyes dalokon belül is felszínre törhet, de számomra a lemez kiteljesedése a Sons of Veles című szerzeményben ölt testet. Ahogy mondani szokták, ez a dal mindent visz, mint az ultiban a piros hetes! Olyan emocionális töltete van, hogy a mit sem sejtő zenehallgató ott találja magát a küzdelem kellős közepén, és a zene hangjaitól vezérelve beáll a főhős mellé, hogy ő is harcba induljon az emberiségért vívott végső csatában. A refrénje azonnal megragad az ember hallójárataiban, és a billentyűs hangszerek egyedi, sípoló hangja nem engedi, hogy elfeledd az általa játszott motívumot, miközben a ritmusszekció egy igazán lendületes, száguldó alapon viszi hátán a dalt. A lemezt méltóképpen zárja le a Sunshine (Blood Sun Empire) című tétel, melynek lassú, suttogós levezetése talán a csatának és magának az egész történetnek a lezárását is szimbolizálja.

Hogy a történet itt valóban véget ér-e, azt nem tudom. Abban viszont biztos vagyok, hogy a Red Cain nagyon jó úton jár, és ezzel a lemezzel is szerez magának újabb rajongókat! A továbbiakban már csak – az élő koncertekre kiéhezett rockerhaddal egyetemben – azt kell kivárniuk, hogy mikor vihetik a dalokat színpadra, remélhetőleg több neves zenekar társaságában.

Red Cain – Kindred Act II (2021) (2 komment)

  • Winci Winci szerint:

    Tetszik a cikk! Különösen az, hogy a személyes benyomások kézzelfoghatóvá teszik a zenét, miközben elindítom a hanganyagot/klipeket. A cikk olvasásakor szélesebb betekintést is kaptam a koncepcióból. Köszönöm!

    • dimmurtal dimmurtal szerint:

      Köszönöm az elismerő szavakat! Örülök, hogy tetszett! 🙂